פסח, חודש ניסן - עירוב חצירות עם מצות? | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - עירוב חצירות עם מצות? | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן עירוב חצירות עם מצות?

מסופר שהחזו"א גם צירף מצה ללחם משנה, כיון שחזי לקטנים,

ואפשר לדון שכ"ש לעירוב שאפשר לאכול בלילה לרוב השיטות.
 
השאלה מה הדין מי שאין לו לחם כלל לאכול בסעודת שבת האם יבטל הסעודה [בלילה או קודם חצות היום] או יאכל מצה, ואי נימא דהדין דיאכל מצה ממילא חזי לכ''א בכזה אופן ושוב העירוב כשר לכתחי'. [וצל''ע בתשו' חת''ס].
 
השאלה מה הדין מי שאין לו לחם כלל לאכול בסעודת שבת האם יבטל הסעודה [בלילה או קודם חצות היום] או יאכל מצה, ואי נימא דהדין דיאכל מצה ממילא חזי לכ''א בכזה אופן ושוב העירוב כשר לכתחי'. [וצל''ע בתשו' חת''ס].
זה ודאי שאחר שעה שישית אסור לכו"ע גם אם לא אכל סעודת שבת וא"כ ילה"ס
האם אומרים כיון דהותרה הותרה באופן שיודעים שאח"כ הפת לא תהיה ראויה לאכול.
יש"כ על התשובות.
 
נתבארו ב' תשובות א. שאפשר לערב משום שהמצה ראויה לקטן שאינו מבין בסיפור יציאת מצרים.
וע"ז יש לשאול האם מכיון שבפועל אין בני החצר יכולים לאכול מהפת של העירוב האם עדיין העירוב מצרפם, וכן יש לדון באופן שהמנהג לא לאכול האם עדיין מצרפם.
ב. שאומרים כיון דהותרה בין השמשות הותרה לכל השבת. ובזה נמי ילה"ס האם אמרי' כיון דהותרה אפי' באופן שיודע שעתידה הפת להיפסל?
אשמח לתשובות.
 
האם אפשר בער"פ שחל להיות בשבת (הבעל"ט) לעשות עירוב חצירות עם מצות?
אותו נידון לכאו' יש גם בש"ק חוה"מ פסח (השנה אין)
אם איזה מצות לעשות?
מצות יד, יש ציבור גדול יחסית שסבור שזה חמץ.
מצות מכונה, יש ציבור גדול שסבור שזה חמץ (צאנז לדוג').
וא"כ במה לעשות עירובי חצרות.
ומסתמא, עושים בשניהם.
 
צריך שיהא ראוי לאכילה כל השבת או סגי בביה"ש?
לכאו' צריך שיהיה ראוי לכל השבת וכ"כ הצפנת פענח עירובין פ"ו הי"ב.
אמנם יש ישוב שכיון שראוי לקטנים שאינם מבינים בסיפור יצא"מ אפשר לעשות עירוב במצה וכן תירץ הגאון מטשעבין זצ"ל (שו"ת דובב מישרים, ח"א, סימן קל"ט ס"ק ב').
אותו נידון לכאו' יש גם בש"ק חוה"מ פסח (השנה אין)
אם איזה מצות לעשות?
מצות יד, יש ציבור גדול יחסית שסבור שזה חמץ.
מצות מכונה, יש ציבור גדול שסבור שזה חמץ (צאנז לדוג').
וא"כ במה לעשות עירובי חצרות.
ומסתמא, עושים בשניהם.
ואפשר לישב עפ"י תירוץ הגאון בעל דובב מישרים הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון