מיד אבהיר מדוע בחרתי בכותרת דווקא במילים ב"מדינת" ישראל
עולם התורה
מעבר לצמיחה המפוארת של עולם התורה באופן כללי
חלה עליה בערכו של "בן תורה"
אם תשאלו את בני הדורות הקודמים
הם יספרו לכם
כי על פי רוב היתה זו בושה לקחת בחור ישיבה
שזו גם שאיפתו , להתמיד בלימוד התורה
תשאלו אותם גם על מספר הכוללים שהיו
אי אז לפני 70 ואפילו 60 שנה.
את אחת ממניות היסוד בעולם התורה
ניתן לזקוף 'לתפארת מדינת ישראל'
חוק הגיוס
אותו חוק שהוחק בשנותיה הראשונות
של המדינה
עת נפגשו להם במשעול הכרמים
זו לעומת זו
שתי העגלות הידועות...
חוק שלא פטר את בני הציבור החרדי על בסיס השתייכות דתית או סיבה מצפונית (בדומה לבנות)
אלא דאג שיהיו "בני ישיבות"
ושלח את הציבור התורני כולו הישר אל ספסלי בית המדרש
את התוצאות הברוכות ניתן לראות היום.
הציבור התורני בארץ גדל יחד וסביב העולם התורני
שהתפתח כאן
אלו לא רק מוסדות הלימוד אליו הוא שולח את בניו
אלא גם מאפייניו
ויסודות ההגדרה העצמית שלו.
עד כאן העולם במשקפי המציאות הנוכחית
אם ננסה ללמוד על עולם התורה
במאה ה19 בואכה המאה ה20
עד שעלה הכורת על רובו של עולם זה בארץ נוכריה
נראה כי העולם היה שונה לגמרי
היה את בעלי הבתים
והיה את ה'לומדים'
הן אמת אף חלק מן בעלי הבתים
בעלי מדרגה היו.
אמנם החינוך לא היה בהכרח
על ידי הישיבות.
אני העליתי אפשרות אחת
שהיה לה חלק ביצירת מצב (נפלא ועדין) זה
אשמח לשמוע את דעתכם
על התיאור בכלל ועל הגורמים לו בפרט
עולם התורה
מעבר לצמיחה המפוארת של עולם התורה באופן כללי
חלה עליה בערכו של "בן תורה"
אם תשאלו את בני הדורות הקודמים
הם יספרו לכם
כי על פי רוב היתה זו בושה לקחת בחור ישיבה
שזו גם שאיפתו , להתמיד בלימוד התורה
תשאלו אותם גם על מספר הכוללים שהיו
אי אז לפני 70 ואפילו 60 שנה.
את אחת ממניות היסוד בעולם התורה
ניתן לזקוף 'לתפארת מדינת ישראל'
חוק הגיוס
אותו חוק שהוחק בשנותיה הראשונות
של המדינה
עת נפגשו להם במשעול הכרמים
זו לעומת זו
שתי העגלות הידועות...
חוק שלא פטר את בני הציבור החרדי על בסיס השתייכות דתית או סיבה מצפונית (בדומה לבנות)
אלא דאג שיהיו "בני ישיבות"
ושלח את הציבור התורני כולו הישר אל ספסלי בית המדרש
את התוצאות הברוכות ניתן לראות היום.
הציבור התורני בארץ גדל יחד וסביב העולם התורני
שהתפתח כאן
אלו לא רק מוסדות הלימוד אליו הוא שולח את בניו
אלא גם מאפייניו
ויסודות ההגדרה העצמית שלו.
עד כאן העולם במשקפי המציאות הנוכחית
אם ננסה ללמוד על עולם התורה
במאה ה19 בואכה המאה ה20
עד שעלה הכורת על רובו של עולם זה בארץ נוכריה
נראה כי העולם היה שונה לגמרי
היה את בעלי הבתים
והיה את ה'לומדים'
הן אמת אף חלק מן בעלי הבתים
בעלי מדרגה היו.
אמנם החינוך לא היה בהכרח
על ידי הישיבות.
אני העליתי אפשרות אחת
שהיה לה חלק ביצירת מצב (נפלא ועדין) זה
אשמח לשמוע את דעתכם
על התיאור בכלל ועל הגורמים לו בפרט
נערך לאחרונה על ידי מנחה: