חידה דמויות - עג עוגה בארץ | אוצר החידות | פורום אוצר התורה חידה דמויות - עג עוגה בארץ | אוצר החידות | פורום אוצר התורה

חידה דמויות עג עוגה בארץ (5 צופים)

בעל שם טוב.
מה היה המעשה?
הנה:
סיפור מהבעל שם טוב הקדוש זכותו יגן עלינו שמקובל לספר בליל הוואכנכט, מספר הקדוש מעשה השם להרה"ק מהרי"א מקאמרנא זי"ע.

סיפר לי מורי הרב אברהם מרדכי מפינטשוב ז"ל, שהיה בכפר אחד כומר אחד מכשף גדול, שהיה ממית ילדי ישראל קודם המילה בכשפיו. פעם אחת אירע ברית מילה ליהודי אחד שהיה דר בכפר הנ"ל, וראה מרן אלקי שהכומר מכין עצמו להרוג את הילד, ונסע מרן בקפיצה לשם ובא שמה עם תלמידיו קודם הלילה שלמחרתו יהיה המילה, והיהודי כבדו מאד.

ואמר מרן להיהודי שיסגור הדלת וכל מקום פתוח, ולא יניח אף חור קטן אחד שלא יסתום אותו, ויכין לו מקלות גדולים ועבים, וכשיאמר לו "הכה" אז יכה בכל כוחו.

וכשהיה לילה אז דפק אחד בדלת שיפתח לו, ולא רצה היהודי כאשר צוה אותו איש האלקים.

והלך הכומר בכשפים והחליף צורתו לתמונת חתול וחיות טמאות והתחיל לחפור תחת קרקע הבית, וכיון שתחב את ראשו לתוך הבית, אז צוהו מרן שיכה, והכה אותו היהודי מכות אכזריות הכה ופצוע עד שנשברו לו יד ורגל, והלך הכומר לביתו.

ובבוקר היתה שמחת הברית גדולה מאד.

ובהוודע להכומר שכל זה עשה לו מרן, קבל אותו לפני השרים, שיכריחו את מרן שיתווכח אתו, עד שהשרים הסכימו לו וקבעו לו זמן שיעמדו שניהם וכל אחד יעשה מופת שיתגבר וינצח את חברו במקהלות עם רב.

ונתוועדו ביום המיועד כל השרים והכומרים והמון רב, ואמר לו מרן, עשה אתה ראשונה מה שתוכל, והכומר הביא עליו כל מיני רוחות ושידין וחיות רעות ונחשים ועקרבים וכל מיני מזיקין, ומרן לקח מהר את המטה וחג חוגה סביבו והוא עמד באמצע, ולא יכלו לעבור המחוגה, עד שהביא עליו חזיר מיער, וכשראהו מרן, אמר, זהו עז פנים גדול, ומיהר ועשה מחוגה בתוך העיגול הראשון, ועבר החזיר בעזותו בשתי ידיו את העיגול הראשון, ולא יכול לעבור את העיגול השני וברח.

וכשראה המכשף שכל מיני כישוף לא הועילו לו שיעברו את המחוגה ויזיקו אותו, אמר למרן, עשה אתה, אמר לו, אני לא אעשה שום דבר רק אקרא לילדים שהרגת ויעשו בך נקמה, מיד באו ונאספו עליו ילדים קטנים הרבה מאד, ונפלו עליו ולא השאירו ממנו עצם קטן שלם, כן יאבדו כל אויבך ה', אמן:

גירסא נוספת:

הבעל שם טוב נסע בדרך ג' ימים רצופים עד כי ביום ג' בערב באו לבית מלון אחד, אל איש יהודי מחזיק את הארענדע והוא לא ידע את הבעל שם טוב זכרונו לברכה ויבקשו ממנו אם יוכלו ללון אצלו ויאמר לא. והמה ראו כי האיש טרוד מאוד, וגם ראו כי הרבה נרות דולקים ויחקור הבעל שם טוב מאתו מהות הדבר, ולא רצה לספר. ויאמר לו, גם אתם תדעו מה תועילוני אחת אמרתי אוי לי על שברי לא קרה כאלה לשום אדם חוץ ממני ויפצור בו הבעל שם טוב מאוד ויספר לו, כי הלילה הוא אצלו וואך נאכט, וצריך מחר להביא התינוק הנולד לו לברית מילה כדת משה וישראל. וזהו בן החמישי אצלו, וכל הילדים עד עכשיו אשר בהגיע חצות ליל הוואך נאכט מתים מבלי שום מחלה. וכבר הגיעה שעה תשיעית ויירא מאוד שלא יקראנו אסונו על הילד הזה בלילה הזאת, ואינו יודע שום סיבה לזאת. ויאמר לו הבעל שם טוב אל תפחד כלל, הכן עצמך מחר להברית מילה כי אנכי הבעל שם טוב מבטיחך כי יחיה הילד ולא יהיה שום אסון, ולב בעל ברית פחד, ויאמר לו יהיה כדבריכם מחצית הוני אתן לכם ואת ה' אשבח כל ימי. ויען לו הבעל שם טוב אין חפצי בהון, רק תתן תיכף פדיון כך וכך והכן שני אנשים ויעמדו על רגליהם סמוך לעריסת התינוק. ויחזיקו בידם שק פתוח, איש אחד יחזיק את השק בשתי ידיו מעבר מזה, והשני בשתי ידיו מעבר השני, ורק ישמרו עצמם מלהתנמנם אף רגע. ולהתלמידים צוה הבעל שם טוב כי ישבו ללמוד והוא בעצמו שכב על מטתו לנוח אך הזהירם באם יפול דבר מה אזי תיכף יסגרו את השק, ויאסרו אותו למעלה בחבל. ויעירו אותו אם יהיה ישן אז, והוא יאמר להם את אשר יעשו והזהיר עוד הפעם להתלמידים ולהאנשים שלא יישנו כלל, וכן עשו.

ויהי כאשר הגיעה שעה הי"ב, חצי הלילה ויתחילו הנרות להתכבות והתאמצו התלמידים ולא הניחו ובין כך ראו והנה חולדה גדולה נפלה בתוך השק, ויסגרו את השק ויאסרו אותו. ויעירו את הבעל שם טוב ויצו הבעל שם טוב שיאסרו את השק היטב ולשני האנשים צוה שיקח כל אחד מקל בידו, ויכו על השק בכל כחם, וכן עשו עד אשר רמז להם הבעל שם טוב בידו. אחר כך צוה הבעל שם טוב להתיר את השק להשליכו החוצה, ויעשו כן, והתינוק ראו אותו חי כי לא חסר לו מאומה. ויכינו עצמם על הברית מילה ויכבדו את הבעל שם טוב בכיבוד סנדק, ויעשו הברית מילה כדת. ואחר הברית מילה, בקש הבעל ברית מהבעל שם טוב כי ימתין פה על הסעודה. ויספר לו כי האדון מהכפר איש רע הוא והוא ירא ממנו, ועל כן מוכרח הוא לילך אליו לנשוא אליו מיני מתיקה מהברית מילה, ויאמר לו הבעל שם טוב לך לשלום.

ויבא הבעל הבית לאדון והנה הוא חולה שוכב במיטה ועל פניו סימנים גדולים ממכות נמרצות ויקבל האדון את הבעל הבית בספר פנים יפות וישאלהו מי הוא אצלך ויאמר לו איש יהודי בא אלי הלילה ונראה כי איש נכבד הוא והוא הציל בני ממות ויספר לו לפי תומו כל המעשה בלילה, אז ענה האדון לך מהרה לביתך ובקש את האורח שיבא אלי בלי ישונה, וילך הבעל הבית בפחי נפש ממנו כי ירא מאוד פן יקרה דבר מה להבעל שם טוב, ויבוא לביתו ויחל את פני הבעל שם טוב לבל ירגז עליו ויספר לו מכל הנעשה ויעץ להבעל שם טוב כי ישלח אליו משרתו לאמר כי אין לו פנאי וכי הוא רוצה תיכף לנסוע, ויען הבעל שם טוב אין אני ירא ממנו כלל, אלך.

אחר הסעודה הלך הבעל שם טוב אליו ויאמר לו האדון ידעתי כי אתה היית בעוכרי אבל יכולת לי כאשר חטפתני פתאום ואנכי לא ידעתי שום דבר. אבל אם תרצה שנעמוד במלחמת הכישוף יחד ונראה מי הוא גדול בזאת החכמה, המתן עד שאחזור לאיתני ואז נראה עם מי הכח, האדון הנ"ל היה מכשף גדול והוא הרג את כל בני המוכסן הנ"ל בחצות לילה שלפני המילה כי היה רשע גדול. ויאמר לו הבעל שם טוב כן יהיה אך עתה אץ אני לדרכי וליום המוגבל פלוני אתה תאסוף כל החברים שלך וגם אני אאסוף כל התלמידים שלי, ואז נראה עם מי הכח אך זאת תדע כי אין אני מכשף כלל רק איש קדוש, בעל שם טוב, ואין אני יירא מהכישוף ויגבילו יום אחד ויתן הבעל שם טוב ערבון כי לא ישנה ויבא ליום המוגבל, וכן עשה.

ויקח תלמידיו אתו וילכו לשדה בקעה רחבה ויעשה הבעל שם טוב עיגול בתוך עיגול והוא עמד בעיגול התיכון והתלמידים עמדו בעיגול אחר ויזהיר להם הבעל שם טוב כי יסתכלו בפניו ואם יראו השתנות בפניו אזי יהרהרו כולם בתשובה ולא יסיחו דעתם ממנו אף רגע, והאדון הנ"ל עם כל המכשפים עשו גם כן עיגול ויעמדו אלה נוכח אלה כל היום, וישלח האדון על הבעל שם טוב נחשים שרפים מראות איומות כת חיות היער ובהמה רבה כאלו הלכו לבלוע אותם ובהגיעם לעיגול הראשון של הבעל שם טוב היו כלא היו ולא נשאר שריד, וכה עשה המכשף חליפות פעם חיות יער ופעם כלבים פעם נחשים ולא יכלו לעבור את העיגול.

אחר כך חגר המכשף שארית כחו וישלח עדר גדול מחזירי היער, והיו גועים וזורקים אש מפיהם ויעברו את העיגול הראשון של הבעל שם טוב ואז ראו התלמידים השתנות בפני הבעל שם טוב ויהרהרו כולם בתשובה ויקראו אל ה, ובעזרת השי"ת כאשר הגיעו אל העיגול השני לא נשאר מהם שארית. וכן עשה המכשף שלש פעמים ולא עלתה בידו. אז אמר עתה רואה אני כי אפס כחי נגדך ועתה קח את נפשי כי ידעתי כי המת תמיתני ואנכי לא אנצל מידך ויען לו אנכי הגדתי לך כי אינני מכשף כמוך ורק בעל שם טוב אנכי, ואם חפצתי לקחת נפשך כבר היית פגר מת טרם ראית פני, והייתי יכול להרגך בלילה אך העמדתיך לבעבור תדע כי יש אלקים בארץ אשר העובדים אותו לא יגורו ולא ייקראו מכשפים, אך עם כל זה למען הראות לך כח ה' וגבורתו בלי התאמצות רבה שא מרום עיניך והבט אל טוהר השמים כרגע, ויעשה המכשף כן, ויעופו שני עורבים וכל אחד נקר עין אחת מהאדון המכשף ונשאר עור כל ימי חייו. וגם כח הכישוף ניטל ממנו לבל יוכל עוד לעשות רעה עם שום אדם מישראל. זכות הבעל שם טוב זכרונו לברכה יגן עלינו ועל כל ישראל, אמן.
 
החידה באשכול כאן הוא לאו דוקא עמד בתוכה
אלא עג עוגה בארץ
שמתי לב, וגם זכורני שראיתי פעם על א' שעג עוגה לצורך דבר אחר
ואיני זוכר כרגע
 
נערך לאחרונה:
מסופר כן גם על ר' נפתלי כץ בעל ה"סמיכת חכמים", [בספר מעשה צדיקים של ר' אברהם כלפון סי רל"ט], שעשה עיגול בארץ לא לשם תפילה עיי"ש.
מעניין,
כוונתי על גוי שעג עוגה בארץ
 
צידת האריה היא ע"י עיגול שעושה בארץ
יפה מאוד
[פי' רבנו אפרים על התורה
בפ' בראשית, ובמדבר קדמות מערכת א' אות ס"ב בשם הרוקח
ובעוד ספרים מובא בעיקר במקובלים].
אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות לר"י החסיד אות מד-מה
עץ הדעת טוב למהרח"ו מזמור כ"ב
 
מדרש רבה דברים י"א "כיוון שראה משה שנחתם עליו גזר דין גזר עליו תענית ועג עוגה קטנה ועמד בתוכה" וגם היה שני חוני המעגל ושניהם עגו עוגה הובא במהרש"א האחד היה בימי חורבן בית ראשון עד בית שני כמבואר בגמ', ונכדו היה אח"כ בימי שמעון בן שטח
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון