אחרי מות - מתנות המזבח על הקרנות ועל טהרו | ויקרא אחרי מות - מתנות המזבח על הקרנות ועל טהרו | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והזה עליו מן הדם באצבעו שבע פעמים וטהרו וקדשו מטומאות בני ישראל (טז יט)

הנה
מפורש כאן בכתובים, שבקרבנות יוהכ"פ נתנו על מזבח הפנימי ד' מתנות על ד' קרנות, ומלבד זאת עוד ז' הזאות על גגו של המזבח. וזה דלא כשאר חטאות הפנימיות, שטעונות רק מתן ד' על ד' קרנות המזבח.

ויש לפרש לפי מה שהבאנו לעיל מדברי רש"י ותוס', דהמתנות של פר ושעיר של יוהכ"פ, כל מקום שניתן בו דם, בא לכפר על טומאה שנעשתה באותו המקום, והחיטוי על המזבח היינו על כהן שעבד עבודה במזבח בטומאה. ומעתה הביאור הוא דמתנות הקרנות שהם במקום שבו נעשית עבודת הדם, באות על לכפר מתנות דם של קרבנות הפנימיות שנעשו על המזבח בטומאה, והמתנות על טהרו של מזבח שהם מקום הקטרת הקטורת, באות לכפר על קטורת שנעשתה בטומאה.

ולפי זה יש להבין שיטת רש"י במנחות טז: ד"ה בד', שהמתנות על הקרנות והמתנות שעל טהרו נחשבות ב' כפרות נפרדות, ונפק"מ שאם נשפך הדם בין מתנות הקרנות למתנות שעל טהרו והביא פר אחר, אי"צ לחזור מחדש על מתנות הקרנות, [ועי' בתוס' שם שנחלקו עליו בזה]. ולהנ"ל הביאור הוא כיון שכל אחד בא לכפר כפרה אחרת, דהמתן קרנות מכפר על טומאה של עבודת דם בקרנות, והמתן על טהרו בא לכפר על טומאה של הקטרת קטורת על גג המזבח.

והנה בתוס' השלם כאן פירש הכתוב וטיהרו וקידשו מטומאות בני ישראל, ד"וטיהרו" היינו המתנות [שעל הקרנות], ו"קידשו" היינו ההזאות [שעל גג המזבח]. ויש לבאר דהנה על גג המזבח נעשית הקטורת שהיא קרבן ציבור ואין טומאה פוסלת בה, דטומאה הותרה בציבור, ואף כשיש טהורים אינה פסולה ע"י טמאים, וא"כ אין שייך שם פסול טומאה, אבל בקרנות שנותנים שם חטאות הפנימיות כגון פר כהן גדול ופר כהן משוח, שהם קרבנות שאין קבוע להם זמן, הטומאה פוסלת בהם. וזהו הביאור "וטיהרו" במתן הקרנות ששם פוסלת הטומאה וצריך "טהרה", אבל בהזאות על גג המזבח לא שייך "וטיהרו", כי אין הטומאה פוסלת בו, אלא רק "וקידשו" בתורת מעלה בעלמא.​
 
והנה בתוס' השלם כאן פירש הכתוב וטיהרו וקידשו מטומאות בני ישראל, ד"וטיהרו" היינו המתנות [שעל הקרנות], ו"קידשו" היינו ההזאות [שעל גג המזבח].
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ורש"י כאן פירש והוא מהתו"כ "וטיהרו" לשעבר "וקידשו" להבא, והיינו דהכל באותו המקום אלא דזה לשעבר וזה להבא, אבל ביומא נט. דרשו ממקום שקדשו שם טיהרו, והיינו דזה ב' מקומות, [אך רש"י ביומא שם פירש להיפך, דטיהרו היינו הזאות שעל טהרו, וקידשו היינו על הקרנות].​
 

הודעות מומלצות

האחד כיהן ברמה
אחיו בגבעה
והאחות בדרום נתיבה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון