מתנה ומכר | בית המדרש | פורום אוצר התורה מתנה ומכר | בית המדרש | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
א. תליוהו וזבין דמהני לעומת תלויהו ויהיב דלא מהני.
ב. לר"י דס"ל מעות קונות ה"מ במקום דאיכא מעות כבמכר, אבל בזכיה ומתנה דליכא מעות אף הוא מודה שמשיכה קונה מדאורייתא.
 
תשע חילוקים נוספים שיש בין מכר למתנה.

א. במתנה סגי באומדנא כל דהו (ואף שזה דברים שבלב) ובמכר לא מהני באף מקום (ש"ע רמ"א חו"מ רז).

ב. דין עני המהפך שאמרינא דנא' דווקא במכר ולא במתנה (ש"ע חו"מ רלז).

ג. לא מהני לקנותו בקנין כסף (תוס' ע"ז עא.) וידוע לבאר טעמו דסבירא ליה כהסמ"ע שהכסף עומד כפירעון וזהו לא שייך במתנה.

ד. מתנה אדם נותנה בלב שלם (קידושין כו.) בניגון למכר שמדקדק.

ה. לא מועיל לקנות מתנה על מנת להחזיר בחליפין (תוס' ערכין כט:) ואדרבה, אולי זהו דין דווקא במתנה על מנת להחזיר.

ו. אסור לתת מתנה לגוי משום 'לא תחנם' (ע"ז כ.) ואילו במכר פשיטא שמותר.

ז. לא מועיל לקנות מתנה בארבע אמות (רש"י ב"מ י.) ולכאורה זהו דוקא שם שכל ענין קנין ארבע אמות הוא מתקנת חכמים.

ח. האם יש את הלכות השליחות כאשר אדם שולח שליח למתנה שהרי במתנה יש שאומרים שצריך רק את כוונת הקונה (אבהע"ז פ"ב משכנים ה"י).
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מנהג ישראל- דין, לאכול בפורים "אזני המן" שנקרא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון