הוריות - מרובה בבגדים אי מייתי פר על אשר חטא אחר שעבר | פורום אוצר התורה הוריות - מרובה בבגדים אי מייתי פר על אשר חטא אחר שעבר | פורום אוצר התורה

הוריות מרובה בבגדים אי מייתי פר על אשר חטא אחר שעבר

חידושא

משתמש רשום
הודעות
49
תודות
154
נקודות
30
ט' ב' מבואר במשנה ריש פירקין דכהן משיח שחטא אחר שעבר מכהנתו מביא פר, משא"כ נשיא שעבר וחטא אין לו עוד דין 'מלך' המביא שעיר על חטאו.
והרמב"ם בפי' המשנה כ' הטעם דחלוקין מלך וכהן זמ"ז הוא משום דכיון שנמשח בשמן המשחה לעולם בקדושתו קאי, ושהמ"ש אינו מבטל מעשיהו, משא"כ מלך
אע"ג דגם הוא נמשח, מ"מ לא תלי גדולתו כלל בזה, אלא עצם הדבר שאין עושין מצוותו אינו עוד מלך, ולכן כשעבר בטל ממנו לגמרי שם מלך.
ומעודי נסתפקתי איך יהי' הדין בכהן מרובה בבגדים שחטא אחר שעבר אם דינו ג"כ כמשיח המבו' במשנתנו, [והא דנקטה מתני' משוח אינו בדווקא אלא אשגרת
לישנא הוא, כמש"כ כעי"ז הרש"ש במכות י"א א' על המשנה שם] ושורש הספק הוא דמחד י"ל דלא שנא כלל, ועצם הדבר שנתמנה לכהונה בין במשיחה בין ע"י
ריבוי בבגדים, ה"ז מקדשו בקדושת כה"ג גם משעבר במומו, דריבוי הבגדים פועל בו קדושה תמידית של כהן גדול, ושפיר יביא פר גם על אשר יחטא אחר שעבר,
או די"ל שעיקר כוו' הרמב"ם הוא דשמהמ"ש דווקא הוא דאמרי' דקדושתו חופפת היא על הכה"ג גם אחר שעבר, דהא המשיחה היא פעולה בגופו של הכהן ומקדשתו לעולם והיא נמשכת גם אחר שעבר, וא"כ במשוח דייקא כן הוא, אבל בבג"כ הא אמרי' זבחים כ"ד א' אין בגדיהם עליהם אין כהונתן עליהן, והיינו דעיקר מהות הבג"כ הוא לקדש הכהנים ולהכשירם להיות ראויים לעבודה, עי"ש בתו', אבל אין הקדושה הזאת חופפת עליהם כאשר אינם לובשים אותם, וממילא דאין שייך שיביא פר אחר שעבר מכהנתו, ולכאו' כן נראה, עי' נזיר מ"ז א' דמשוח ומרובה בגדים שנזדמן לפניהם מת מצוה המרובה נטמא קודם, דמשוח קדוש טפי, ע"ש. ועוד, דהא תנן י"א ב' מגילה ט' ב' אין בין משוח למרובה בגדים אלא פר ועשירית האיפה ומשמע הא לשאר מילי זו"ז שווין, וממילא דאין לחלק ביניהם, [אכן, ז"א מוכרע כלל, דעכ"פ הספק יהי' שייך לר"מ דאית לי' דמרובה בבגדים הוא ג"כ שווה בזה למשוח עי"ש. וגם עי' ב"ק ס"ב ב' דל' אין בין אינו משמע שאין עוד חילוק מלבדו, מיהו עתו' שם ובמגילה ח' א' ובתענית י"ד ב' ועוד].
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון