- הודעות
- 118
- תודות
- 396
- נקודות
- 102
שולחן ערוך תעה סעיף א
וא"כ בני המשפחה שאינם אוכלים מהמצות שבקערה אלא מסתם מצות שבקופסא, (כך אני מכיר, אבל מסתמא זה אצל כולם שהרי במצה אחת יש מספר כזיתים בודדים) האם גם עליהם מוטל לאכול ב' כזיתים, או שיכולים לכוון את ב' הברכות על כזית אחד?
ובמשנ"ב ס"ק ט כתבויאכלם בהסיבה ביחד כזית מכל אחד ואם אינו יכול לאכול כשני זיתים ביחד יאכל של המוציא תחלה ואחר כך של אכילת מצה
א"כ כל הסיבה שאנו אוכלים ב' כזיתים הוא רק מחמת שהספק הוא מאיזה מצה צריך לאכול כזית שלם.כזית מכל אחד: מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית אבל פרוסת המוציא הלא קי"ל דהמוציא מברכין אפילו על פחות מכזית וכנ"ל בסימן ר"י אלא משום דיש פוסקין שסוברין דברכת המוציא קאי על הפרוסה וברכת על אכילת מצה קאי על השלמה לכך צריך מכל אחת כזית. והסכימו האחרונים דצריך רק להכניס לפיהו את שני הזיתים בבת אחת ולרסקם אבל אין מחויב לבולעם בבת אחת אלא די שיבלע כזית לערך בבת אחת ואח"כ יבלע השאר ובדיעבד אפילו בלע הכזית מעט מעט יצא כל שלא שהה מתחלת אכילתו עד סופה יותר מכדי אכילת פרס:
וא"כ בני המשפחה שאינם אוכלים מהמצות שבקערה אלא מסתם מצות שבקופסא, (כך אני מכיר, אבל מסתמא זה אצל כולם שהרי במצה אחת יש מספר כזיתים בודדים) האם גם עליהם מוטל לאכול ב' כזיתים, או שיכולים לכוון את ב' הברכות על כזית אחד?