פסח, חודש ניסן - מי שאינו אוכל מצות מהקערה, האם צריך לאכול ב' כזיתים? | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - מי שאינו אוכל מצות מהקערה, האם צריך לאכול ב' כזיתים? | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן מי שאינו אוכל מצות מהקערה, האם צריך לאכול ב' כזיתים?

שלמה דייטש

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
118
תודות
396
נקודות
102
שולחן ערוך תעה סעיף א
ויאכלם בהסיבה ביחד כזית מכל אחד ואם אינו יכול לאכול כשני זיתים ביחד יאכל של המוציא תחלה ואחר כך של אכילת מצה
ובמשנ"ב ס"ק ט כתב
כזית מכל אחד: מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית אבל פרוסת המוציא הלא קי"ל דהמוציא מברכין אפילו על פחות מכזית וכנ"ל בסימן ר"י אלא משום דיש פוסקין שסוברין דברכת המוציא קאי על הפרוסה וברכת על אכילת מצה קאי על השלמה לכך צריך מכל אחת כזית. והסכימו האחרונים דצריך רק להכניס לפיהו את שני הזיתים בבת אחת ולרסקם אבל אין מחויב לבולעם בבת אחת אלא די שיבלע כזית לערך בבת אחת ואח"כ יבלע השאר ובדיעבד אפילו בלע הכזית מעט מעט יצא כל שלא שהה מתחלת אכילתו עד סופה יותר מכדי אכילת פרס:
א"כ כל הסיבה שאנו אוכלים ב' כזיתים הוא רק מחמת שהספק הוא מאיזה מצה צריך לאכול כזית שלם.
וא"כ בני המשפחה שאינם אוכלים מהמצות שבקערה אלא מסתם מצות שבקופסא, (כך אני מכיר, אבל מסתמא זה אצל כולם שהרי במצה אחת יש מספר כזיתים בודדים) האם גם עליהם מוטל לאכול ב' כזיתים, או שיכולים לכוון את ב' הברכות על כזית אחד?
 
א"כ כל הסיבה שאנו אוכלים ב' כזיתים הוא רק מחמת שהספק הוא מאיזה מצה צריך לאכול כזית שלם.
למה ספק? יש לאכול שתי כזתים אחד על ברכת המוציא ואחד על ברכת המצה
וא"כ בני המשפחה שאינם אוכלים מהמצות שבקערה אלא מסתם מצות שבקופסא, (כך אני מכיר, אבל מסתמא זה אצל כולם שהרי במצה אחת יש מספר כזיתים בודדים) האם גם עליהם מוטל לאכול ב' כזיתים, או שיכולים לכוון את ב' הברכות על כזית אחד?
החיוב שתי כזתים הוא לכאורה רק למי שיש לו קערה עם שלש מצות.
 
למה ספק? יש לאכול שתי כזתים אחד על ברכת המוציא ואחד על ברכת המצה
לשון המשנה ברורה המובא לעיל
כזית מכל אחד: מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית אבל פרוסת המוציא הלא קי"ל דהמוציא מברכין אפילו על פחות מכזית
אבל בהמשך דבריך ראיתי שאתה סבור כמוני, ייש"כ
החיוב שתי כזתים הוא לכאורה רק למי שיש לו קערה עם שלש מצות.
 
על פניו לכאו' גם המסובים צריכים ב' כזיתים, דלמה יש לחלק?
אמנם עי'
פסקי תשובות אורח חיים סימן תעה אות ב
ג. מניחים13 לפני המסובים מצות, ולוקחים לעצמם כשיעור ב' כזיתים ובעה"ב נותן להם רק חתיכה קטנה מהמצה שלו השלימה (ונתינת חתיכה קטנה איננה גוזלת הרבה זמן ול"ה הפסק) כדי שיצאו המסובים י"ח לח"מ, וכן14 נתפשט המנהג, כי בזמננו שהמצות דקות בלא"ה חייבים להוסיף עוד מצות למסובים, שהרי בדרך כלל אין די לחלוקת ב' כזיתים לכל המסובים ממצות הבעה"ב.

פסקי תשובות הערות סימן תעה הערה 13
13. ויגד משה שם בשם גדולים, ועיי"ש שיש הנוהגים לתת למסובים גם חתיכת מצה מהמצה האמצעית הפרוסה, ועיי"ש דהוא משום חיבוב מצוה, ועוד שבדרך כלל ג' המצות שבקערה הם ממצות שנאפו בער"פ ולמסובים אין ממצות אלו, לכן נכון שיהיה למסובים לכהפ"ח חצי שיעור ממצות ער"פ דלכמה דעות אין יוצאים י"ח רק ממצות אלו, ועיין שע"ת סי' תפ"ב סוסק"א, עכתו"ד.

פסקי תשובות הערות סימן תעה הערה 14
14. עיין הגש"פ מועדים וזמנים (בשמירת שבת כהלכתה פנ"ה הערה ט"ו כתב בשם הגר"מ פיינשטיין זצ"ל במוריה סיון תשמ"ה שחשש לדברי הרמ"א סי' קס"ז סעי' א' (עיין שם במ"ב סקט"ו) שצריך לתת מהלחם משנה כזית למסובים לכן סובר שיש לתת לכל הבנים המסובים ג' מצות והבנות יצטרפו לבנים). וע"ע במנהגי החת"ס פ"י סי"ז שהחת"ס היה נוהג לברך המוציא ואח"כ פירס כזיתים מהשלימה והפרוסה לכל המסובים, ונטל שתי הכזיתים בידו וכך כל המסובים ובירכו על אכילת מצה, ועיין בשו"ת משנה שכיר שם שתמה דלא נהג לפי הכתוב בשו"ע (ע' ביה"ל ד"ה ויברך) שיברך שתי הברכות על השלימה והפרוסה גם יחד, ועיין שו"ת להורות נתן ח"ו סי' כ"ז - כ"ח שישב מנהג החת"ס, וכ' דאף דגם למנהג זה איכא הפסק בין ברכת המוציא לאכילה, מ"מ הפסק הוי רק אם יכול לאכול והגיע זמן אכילה ואינו אוכל, אבל השתא כיון שצריך עוד לברך "על אכילת מצה", עדיין אינו יכול לאכול, ול"ה הפסק, עיין שם ראיות לזה.
 
חזור
חלק עליון
זוכה רביעי בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>