מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים | פורום אוצר התורה מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים | פורום אוצר התורה

מיצר שהחזיקו בו רבים - להוסיף עוברים ושבים

י"ג מידות

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
783
תודות
1,791
נקודות
302
אני גר במקום שעושים לבניין תמ"א - שיפוץ מקיף וגידרו אותו מכל הכיוונים.
היה מול בתינו פרצה המובילה לשטח השייך לבית כנסת וישיבה חסידית.
האדמו"ר של החסידות סיפר לי על הקיצור הזה - שהיה לו נוח בזה.
אך כעת שגידרו את הבניין רצו שכל אנשי הבניין יצאו דרך הקיצור הזה.
וכאן טענו בעלי החסידות שעד עכשיו עברו רק גברים ולא היה להם בעיה עם זה אך כעת שגם נשים יעברו. ובמיוחד שיש שם נשים חילוניות זה לא מתאים שיעברו ליד חצר ישיבה וכניסה למקווה.

קביל?
 
אני גר במקום שעושים לבניין תמ"א - שיפוץ מקיף וגידרו אותו מכל הכיוונים.
היה מול בתינו פרצה המובילה לשטח השייך לבית כנסת וישיבה חסידית.
האדמו"ר של החסידות סיפר לי על הקיצור הזה - שהיה לו נוח בזה.
אך כעת שגידרו את הבניין רצו שכל אנשי הבניין יצאו דרך הקיצור הזה.
וכאן טענו בעלי החסידות שעד עכשיו עברו רק גברים ולא היה להם בעיה עם זה אך כעת שגם נשים יעברו. ובמיוחד שיש שם נשים חילוניות זה לא מתאים שיעברו ליד חצר ישיבה וכניסה למקווה.

קביל?
אין להם שום כח למנוע עכשיו מנשים לעבור שם.
וכל שכן לעתיד.
 
אני גר במקום שעושים לבניין תמ"א - שיפוץ מקיף וגידרו אותו מכל הכיוונים.
היה מול בתינו פרצה המובילה לשטח השייך לבית כנסת וישיבה חסידית.
האדמו"ר של החסידות סיפר לי על הקיצור הזה - שהיה לו נוח בזה.
אך כעת שגידרו את הבניין רצו שכל אנשי הבניין יצאו דרך הקיצור הזה.
וכאן טענו בעלי החסידות שעד עכשיו עברו רק גברים ולא היה להם בעיה עם זה אך כעת שגם נשים יעברו. ובמיוחד שיש שם נשים חילוניות זה לא מתאים שיעברו ליד חצר ישיבה וכניסה למקווה.

קביל?
לא באל"ף רבתי!
מיצר שהחזיקו בו רבים אסור לקלקלו.
 
אבל עד עכשיו הוא היה לרבים עם גבול מסויים וכעת זה יהפוך לדרך היחידה שיש כדי לצאת מהבניין.
וכי לדעתך, אם רבו תושבי העיר ישתנה הדין?
 
לא הבנתיך.
אולי תסביר.
עד עכשיו היה ברור שרק גברים עוברים שם,
אך משעה שחסמו את כל שאר הדרכים משום הגידור הנ"ל נותרה רק הדרך העוברת בחצר ביהכ"נ והישיבה וגם נשים החלו לעבור שם,
ולכן הם חסמו את דרך זו ופרצו דרך אחרת
 
וכאן טענו בעלי החסידות שעד עכשיו עברו רק גברים ולא היה להם בעיה עם זה אך כעת שגם נשים יעברו. ובמיוחד שיש שם נשים חילוניות זה לא מתאים שיעברו ליד חצר ישיבה וכניסה למקווה.
טענה זו לכאו' לא קבילה. אילו המקום נחשב מיצר שהחזיקו בו רבים, איבדו את זכותם לשנותו.

אך שמא יש לדון מדרך אחרת, דלא מיקרי מיצר שהחזיקו בו רבים, מדברי הסמ"ע

סמ"ע סימן שעז א
נראה דהיינו דוקא בדרך שכל מי שרוצה ילך שם אפילו ממקומות דעלמא הוי דינא דזכו בשניהן, דדרך הראשון אין כח בידו לבטל זכות הרבים דעלמא, והדרך שנתן להן מדעתו מן הצד זכו בו אלו בנתינתו זו שנתן להן מדעתו, משא"כ אם היה הדרך מיוחד דוקא לבני מבוי או עיר אחת לחוד ולא לזולתם, דאזי אותו בני העיר ואפילו ז' טובי עיר לחוד יכולין להחליף אותו הדרך בדרך אחר ומי ימחה בידם ותנאם ועסקם קיים, וכ"ש דלא זכו בזה ובזה, וק"ל:
 
וזאת משום?
שהוא היה לרבים ברמה מסויימת ולא כדרך מרכזית.
נראה לי שזה לא טענה אלא עם תוספת טענות נוספות.
כגון שנמצא שדלתות ביהכ"נ חייבות להיות סגורות מכיון שאסור להיות עם תפילין שרואים ערווה - נשים חילוניות.
 
שהוא היה לרבים ברמה מסויימת ולא כדרך מרכזית.
למעשה הוא שייך לרבים?
כגון שנמצא שדלתות ביהכ"נ חייבות להיות סגורות מכיון שאסור להיות עם תפילין שרואים ערווה - נשים חילוניות.
וכמו"כ, אם עברו נשים חילוניות לגור בשכונה, נאסור עליהם לעבור ברחוב שליד ביהכ"נ מהאי טעמא?
 
חזור
חלק עליון