הלכות ק"ש תפילה - מו"מ בדברי המשנ"ב באמר ותן טל ומטר בקיץ | פורום אוצר התורה הלכות ק"ש תפילה - מו"מ בדברי המשנ"ב באמר ותן טל ומטר בקיץ | פורום אוצר התורה

הלכות ק"ש תפילה מו"מ בדברי המשנ"ב באמר ותן טל ומטר בקיץ

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,041
תודות
2,786
נקודות
375
משנה ברורה סימן תפח סעיף קטן יב:
מ"מ נ"ל שנכון מאוד שהשמש יזכיר בחשאי לרוב העולם קודם תפלת מעריב של לילה ראשונה של חוה"מ שיאמרו ותן ברכה וכו' כי האנשים פשוטין רובן נכשלין בלילה ראשונה וכן למחר בתפלת שחרית עד שישמעו מן הש"ץ שפסק ויש בזה חשש כמה מאות ברכות לבטלה.

ולכאורה כוונת המשנ"ב כמה מאות ברכות לבטלה,
שאם אמר ותן טל ומטר - כל השמונה עשרה הוא לבטלה.

ולכאורה זה לא כמו שכתב בסימן תקצ"ג בדעת המג"א שאם אמר חלק מהברכות של שמונה עשרה - יש בזה קיום של תפילה לרחמי בעלמא.

אמנם הקהלות יעקב (הובא בדרשו שם) כותב שזה רק למי שאינו יודע [וצ"ח אם זה בדעת המשנ"ב].

עוד יתכן שכאן לא הלך המשנ"ב כדרך המג"א.


עוד יל"ד שבג' ברכות הראשונות ובמודים - זה שבח והודאה, ולא בקשה, ולא שייך בזה רחמי בעלמא.

אכן הגרד"ל שליט"א (בחידושיו על ברכות) נוקט שדברי המג"א זה גם על אבות.

גם לא נראה שכוונת המשנ"ב זה על אבות ומודים, כי א"כ נגיע למאות - רק לאחר כמה תפילות.
ואולי התירוץ הוא שאם ביקש ותן טל ומטר זה מקלקל את כל התפילה, ולא רק את ברכת השנים,
ויותר גרוע מי שהתפלל כל התפילה ואמר ותן טל ומטר מאשר שאמר חלק מהברכות, וצ"ע בזה.​
 
הנה לגבי מי שהחסיר טל ומטר בחורף, מבואר בגמ' (ברכות כ"ט א') שיכול לצאת מהחזן,
ופירשו התוס' (כ"ט ב' ד"ה טעה, לגבי יעלה ויבוא, וה"ה לכל הזכרה) שאמנם ש"ץ אינו יכול להוציא בקי, אך כיון שכאן התפלל, ורק שכח הזכרה - לא נחשב שלא התפלל כלל,
ולפי"ז ודאי שאין זה ברכה לבטלה,
ומדברי המשנ"ב פה רואים שאם אמר דבר מקולקל - נחשב ברכה לבטלה, וא"כ אינו יכול לצאת מהש"ץ, כיון שנחשב שלא התפלל,
ועיי"ש בתוס' שאם החסיר ברכה שלימה אינו יכול לצאת מהש"ץ.
 
חזור
חלק עליון