ט"ו בשבט - מהי עבודת האדם בט"ו בשבט? | פורום אוצר התורה ט"ו בשבט - מהי עבודת האדם בט"ו בשבט? | פורום אוצר התורה

ט"ו בשבט מהי עבודת האדם בט"ו בשבט?

בכל חג יש את העבודה המיוחדת לאותו חג,
לדוג' בסוכות זה ארבעת המינים ישיבה בסוכה הלל תפילת מוסף וכו',
איזה עבודה מיוחדת יש לאדם ביום ט"ו בשבט, מלבד אי אמירת תחנון?
ומי אמר שיש עבודה ביום זה?
לא ראיתי לרבותיי שעשו עסק מיום זה, והרב שך כל שנה הי' שואל למה לא אמרו תחנון...
 

טו בשבט - המבט על הזמנים הטובים - ההתחדשות​

כתב הרש"ר הירש (במעגלי השנה ח"ב עמ' קח-קט): חז"ל לימדונו מוסר השכל, אף שהאילנות קירחים בעיצומם של ימי חורף, חוגגים הם כבר היום את התחדשותו של האביב הבא. מבעד למעטה הקליפה הקפואה האפורה העוטפת את האילנות הערטילאיים, מתחת קליפה זו כבר החלו לפכות חיים חדשים ורעננים.
 
בכל חג יש את העבודה המיוחדת לאותו חג,
לדוג' בסוכות זה ארבעת המינים ישיבה בסוכה הלל תפילת מוסף וכו',
איזה עבודה מיוחדת יש לאדם ביום ט"ו בשבט, מלבד אי אמירת תחנון?
אם אתה מדבר על ענינים מעשיים, כמדומני מובא במג"א לאכול פירות.
 
אם אתה מדבר על ענינים מעשיים, כמדומני מובא במג"א לאכול פירות.
זה מנהג ישראל, ולא חובה,
ומלבד כן, אולי תדע להסביר לי את העבודה הפנימית שיש באכילת פירות בט"ו בשבט, האם אוכלים פירות בתור רמז שהרי יום ט"ו בשבט זה ר"ה לאילנות, או שיש בזה תוכן יותר פנימי ועמוק?
 
זה מנהג ישראל, ולא חובה,
ומלבד כן, אולי תדע להסביר לי את העבודה הפנימית שיש באכילת פירות בט"ו בשבט, האם אוכלים פירות בתור רמז שהרי יום ט"ו בשבט זה ר"ה לאילנות, או שיש בזה תוכן יותר פנימי ועמוק?
פעם שמעתי שאוכלים כדי להראות שעכשיו הזמן הקובע למעשרות.
אבל אני לא מבין א"כ מה הקשר לאכול פירות וכי בכל השנה לא אוכלים פירות אז מה מראים בזה שאוכלים פירות.
 
יש דין לעצים
והאדם הוא עץ השדה אולי צריך לפשפש קצת במעשיו
וגם ט"ו בשבט זה יום שקובע את המעשרות לשנה הבאה
מי אמר שיש דין לעצים?
במשנה כתוב שבעצרת נדונין על פירות האילן, ויום דין בטו בשבט לא שמענו.
 
מי אמר שיש דין לעצים?
במשנה כתוב שבעצרת נדונין על פירות האילן, ויום דין בטו בשבט לא שמענו.
אז מה זה באחד בשבט ראש השנה לאילן, כדברי בית שמאי ובית הלל אומרים, בחמשה עשר בו.
אני חשבתי עד היום שזה דין אני טועה?
 
אז מה זה באחד בשבט ראש השנה לאילן, כדברי בית שמאי ובית הלל אומרים, בחמשה עשר בו.
אני חשבתי עד היום שזה דין אני טועה?
בכלל לא קשור לדין,
אלא הוא ר"ה לענין מעשר שאסור לעשר משנה זו לשנה אחרת, וכן לענין ערלה, וכן לענין קביעות שנות המעשרות.
 
 
חזור
חלק עליון