חגיגה - מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו של ראשון/ באיזה אופן הספק? | פורום אוצר התורה חגיגה - מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו של ראשון/ באיזה אופן הספק? | פורום אוצר התורה

חגיגה מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו של ראשון/ באיזה אופן הספק?

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,025
תודות
2,269
נקודות
485
חגיגה יט.

מקוה שנמדד ויש בו ארבעים סאה מכוונות, וירדו שנים וטבלו זה אחר זה, הראשון טהור והשני טמא.
אמר רבי יהודה אם היו רגליו של ראשון נוגעות במים אף השני טהור....

.... אמר עולא בעי מיניה מרבי יוחנן, לרבי יהודה מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו של ראשון,
גוד אחית אית ליה לרבי יהודה גוד אסיק לית ליה, או דלמא גוד אסיק נמי אית ליה.

וברש"י: בראשו של ראשון. בעודו במים.

צריך להבין מדוע השאלה היא דווקא באופן שיש שם 2 אנשים שטובלים, והלוא אותה השאלה נשאלת גם באופן שיש שם רק אחד שטובל, מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו בעודו במים.

ואולי בכזה אופן אכן לא הסתפקו, כי בודאי א"א להטביל מחטין וצינוריות בראשו שהרי אין בראשו מ' סאה, וכל הספק אי אמרינן גוד אסיק אינו אלא באופן שכבר הוצרכנו לומר גוד אחית, והוא האופן שדובר לעיל, כאשר יש שם 2 אנשים שטובלים במקוה שיש בו מ' סאה מכוונות ורגלו של ראשון עדיין במים שאף השני טהור דמהני ליה רגליו של ראשון נוגעות במים דאמרינן גוד אחית מים שעליו כאילו הן במקוה (רש"י ד"ה מחלוקת), מהו להטביל מחטין וצינוריות בראשו של ראשון, מיגו שמועיל גוד אחית האם מועיל גם גוד אסיק או לאו.​
 
חזור
חלק עליון