סוכה - מדוע רש"י לא מוכיח מגוף הסוגיא היכן גר רבי אליעזר? | פורום אוצר התורה סוכה - מדוע רש"י לא מוכיח מגוף הסוגיא היכן גר רבי אליעזר? | פורום אוצר התורה

סוכה מדוע רש"י לא מוכיח מגוף הסוגיא היכן גר רבי אליעזר?

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,065
תודות
2,310
נקודות
485
בסוכה (כז:) ת''ר מעשה בר' אלעאי שהלך להקביל פני ר' אליעזר רבו בלוד ברגל, אמר לו אלעאי אינך משובתי הרגל, שהיה ר' אליעזר אומר משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל וכו'. ת''ר מעשה בר' אליעזר ששבת בגליל העליון בסוכתו של יוחנן ברבי אלעאי בקיסרי וכו', היכי עביד הכי והאמר ר' אליעזר אין יוצאין מסוכה לסוכה וכו'.

וברש"י: אין יוצאין מסוכה לסוכה כו'. והאיך הניח שבת שבתוך הרגל את סוכתו שהיתה בלוד, שהיה דר בלוד, כדתניא (סנהדרין לב:) אחר ר' אליעזר ללוד.

וקשה, מדוע רש"י צריך לרוץ עד למסכת סנהדרין כדי להוכיח שרבי אליעזר היה דר בלוד, הרי מתחילת סוגייתנו מוכח שר' אליעזר דר בלוד, שהרי ר' אלעאי הלך להקביל פני ר' אליעזר רבו בלוד ברגל, הרי לנו שר' אליעזר דר בלוד, דאל"כ תיקשי אנפשיה היאך לא שבת ברגל בביתו ?​
 
איך שהה בלוד הרי ר' אליעזר בעצמו אומר משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל
'אין יוצאין מבתיהן ברגל',
אך לפני הרגל ושוהים בבית אחר כל הרגל אפשר דשאני.
 
'אין יוצאין מבתיהן ברגל', אך לפני הרגל ושוהים בבית אחר כל הרגל אפשר דשאני.
הענין הוא שצריך שתהיה אשתו עמו, ויתכן שאשתו אכן היתה עמו
גם יתכן שאשתו כבר לא היתה בחיים וממילא אינו צריך לשבות בעירו ביו"ט
 
'אין יוצאין מבתיהן ברגל',
אך לפני הרגל ושוהים בבית אחר כל הרגל אפשר דשאני.
הענין הוא שצריך שתהיה אשתו עמו, ויתכן שאשתו אכן היתה עמו
גם יתכן שאשתו כבר לא היתה בחיים וממילא אינו צריך לשבות בעירו ביו"ט
כעת אני רואה שאין הנ"ל נכון
כי הגמ' שואלת היכי עביד הכי וכו' והאמר ר' אליעזר משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל, והגמ' עונה שבת הואי
הרי שהגמ' הבינה שאשתו היתה בחיים ולא היתה עמו
 
כעת אני רואה שאין הנ"ל נכון
כי הגמ' שואלת היכי עביד הכי וכו' והאמר ר' אליעזר משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל, והגמ' עונה שבת הואי
הרי שהגמ' הבינה שאשתו היתה בחיים ולא היתה עמו
לכאורה אלו שתי ברייתות שונות,
ובברייתא הראשונה י"ל שהיה יחד עם האשה שלו בלוד, אפי' אם נאמר שהיה גר במקום אחר.
 
א"כ למה הגמ' עונה בסיפור השני 'שבת הואי' ולא עונה שאשתו היתה עמו
בסיפור הזה הגמ' ידעה שלא היה ככה,
ואולי יש בזה דוחק,
אבל לכאורה זה נכון שאם הולך עם האשה אין בעיה,
וע"כ שהגמ' ידעה, וכנ"ל,
ויל"ע.
 
בסוכה (כז:) ת''ר מעשה בר' אלעאי שהלך להקביל פני ר' אליעזר רבו בלוד ברגל, אמר לו אלעאי אינך משובתי הרגל, שהיה ר' אליעזר אומר משבח אני את העצלנין שאין יוצאין מבתיהן ברגל וכו'. ת''ר מעשה בר' אליעזר ששבת בגליל העליון בסוכתו של יוחנן ברבי אלעאי בקיסרי וכו', היכי עביד הכי והאמר ר' אליעזר אין יוצאין מסוכה לסוכה וכו'.

וברש"י: אין יוצאין מסוכה לסוכה כו'. והאיך הניח שבת שבתוך הרגל את סוכתו שהיתה בלוד, שהיה דר בלוד, כדתניא (סנהדרין לב:) אחר ר' אליעזר ללוד.

וקשה, מדוע רש"י צריך לרוץ עד למסכת סנהדרין כדי להוכיח שרבי אליעזר היה דר בלוד, הרי מתחילת סוגייתנו מוכח שר' אליעזר דר בלוד, שהרי ר' אלעאי הלך להקביל פני ר' אליעזר רבו בלוד ברגל, הרי לנו שר' אליעזר דר בלוד, דאל"כ תיקשי אנפשיה היאך לא שבת ברגל בביתו ?​
זה נראה כמו מקור כללי בעניין מקום מושבו של ר' אליעזר.
עי' מס' גיטין בתוד"ה מכפר לודים ללוד.
אפשר להוסיף שמכל הראיות הנ"ל משמע שגר בלוד. אבל מהגמ' בסנהדרין זה מובן יותר בבירור ולכן רש"י מביא את הגמ' הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון
זוכה רביעי בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>