מדוע במנורה אין איסור לעלות במעלות? | פורום אוצר התורה מדוע במנורה אין איסור לעלות במעלות? | פורום אוצר התורה

מדוע במנורה אין איסור לעלות במעלות?

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
953
תודות
2,615
נקודות
357
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולא תעלה במעלות על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו (כ כג)

פירש רש״י כשאתה בונה כבש למזבח, לא תעשהו מעלות מעלות אלא חלק יהא ומשופע, שעל ידי המעלות אתה צריך להרחיב פסיעותיך וכו׳, ואתה נוהג בהם מנהג בזיון.
בפירוש מדרש אליעזר על המכילתא לרבי אליעזר נחום זצ״ל [בעל החזון נחום על המשניות] הביא קושיא משמו של רבי יהודה רוזאניס זצ״ל בעל המשנה למלך, א״כ מ״ט לפני המנורה היו מעלות שעליהן הכהן עומד ומטיב, הרי זהו דרך בזיון.

וכתב שם ליישב ע״פ דברי המכילתא דיליף דהאיסור הוא רק במזבח, והכי אמרינן שם "אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה גסה אבל אתה פוסע פסיעה גסה בהיכל ובקדש הקדשים, שהיה בדין, ומה אם מזבח הקל אסור לפסוע בו פסיעה יתירה, ההיכל וקדש הקדשים החמורים דין הוא שתהא אסור לפסוע בהן פסיעה יתירה, ת״ל אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה יתירה, אבל אתה פוסע פסיעה יתירה, בהיכל ובקדש הקדשים", ע״כ. מבואר דהאיסור הוא רק במזבח, וכך הוא מגזירת הכתוב.
[ואע״ג דהילפותא בספרי היא על איסור פסיעה גסה הנלמד מסיפיה דקרא אשר לא תגלה וגו׳ דביה כתיב "עליו", מ״מ י״ל דהוא הדין דקאי ארישא דלא תעלה במעלות].

ורבינו הגרב״ד פוברסקי שליט״א השיב בזה לינוקא אחד ששאלו קושיא זאת, על פי מה שביאר בחדושי הגרי״ז ריש הלכות בית הבחירה דבאמת האיסור לעלות במעלות הוא רק על המזבח עצמו כדכתיב "על מזבחי" ו״אשר לא תגלה ערותך עליו", והאיסור לעלות במעלות ע״ג הכבש הוא משום דהכבש עצמו ג״כ קדוש בקדושת מזבח וכדתנן בזבחים פו. כשם שהמזבח מקדש כך הכבש מקדש. וכתב שם לפי״ז שאם עשה מעלות מצד אחר של המזבח שלא מצד הכבש ועלה על המזבח, אינו עובר בלאו.
א״כ האיסור שייך דוקא בכבש שהוא כמזבח, ואינו שייך במדרגות המנורה שהרי אין בהם קדושת מנורה, עכ״ד.​
 
וכתב שם ליישב ע"פ דברי המכילתא דיליף דהאיסור הוא רק במזבח, והכי אמרינן שם "אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה גסה אבל אתה פוסע פסיעה גסה בהיכל ובקדש הקדשים, שהיה בדין, ומה אם מזבח הקל אסור לפסוע בו פסיעה יתירה, ההיכל וקדש הקדשים החמורים דין הוא שתהא אסור לפסוע בהן פסיעה יתירה, ת"ל אשר לא תגלה ערותך עליו, עליו אי אתה פוסע פסיעה יתירה, אבל אתה פוסע פסיעה יתירה, בהיכל ובקדש הקדשים", ע״כ. מבואר דהאיסור הוא רק במזבח, וכך הוא מגזירת הכתוב.
[ואע"ג דהילפותא בספרי היא על איסור פסיעה גסה הנלמד מסיפיה דקרא אשר לא תגלה וגו׳ דביה כתיב "עליו", מ"מ י"ל דהוא הדין דקאי ארישא דלא תעלה במעלות].​
והביא ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ויש לעיין דבנזיר מה. יליף רבי יאשיה שאין הנזיר מגלח בעזרה דהוי דרך בזיון, ממה שאסרה התורה לעלות במעלות על המזבח. וק"ו לדרך בזיון. ולהנ"ל דהוי דין מיוחד רק במזבח ולא בשאר העזרה ואף לא בהיכל וקדש הקדשים, איך יכולים ללמוד מזה איסור בזיון בכל העזרה, וצ"ע.
ואפשר לומר דהנה במכילתא דרבי שמעון בן יוחאי איתא "מה ת"ל אשר לא תגלה ערותך עליו, שכשתעלה למזבח לא תהא פוסע פסיעה גסה אלא מהלך עקב בצד גודל, אין לי אלא למזבח עזרות מנין ת"ל עליו, אין עליו אלא בסמוך כענין שנאמר ועליו מטה מנשה, יכול לא נעשה מעלות להיכל ולעזרות, ת"ל ולא תעלה במעלות על מזבחי, למזבח אי אתה עושה מעלות, להיכל ולעזרות אתה עושה מעלות", ע"כ. והיינו דמחלק בין איסור עליה במעלות האמור בתחילת הפסוק דכתיב ביה "על מזבחי" דהוא דוקא במזבח, לבין איסור פסיעה גסה הנלמד מסוף הכתוב "אשר לא תגלה ערותך עליו" דילפינן "עליו" בסמוך לו [והיינו ר"ש לשיטתו בסנהדרין יג: דדריש "על בסמוך"], ואסור גם בעזרות. ודלא כמכילתא דרבי ישמעאל הנ"ל.
ולפי"ז י"ל דרבי יאשיה בנזיר דיליף בק"ו מלא תעלה במעלות שאסור לנהוג דרך בזיון בעזרה, ס"ל ג"כ כמכילתא דרשב"י בזה, והכוונה דילפינן מאיסור פסיעה נסה שנוהג בכל העזרה, וק"ל.​
 
והביא ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ויש לעיין דבנזיר מה. יליף רבי יאשיה שאין הנזיר מגלח בעזרה דהוי דרך בזיון, ממה שאסרה התורה לעלות במעלות על המזבח. וק"ו לדרך בזיון. ולהנ"ל דהוי דין מיוחד רק במזבח ולא בשאר העזרה ואף לא בהיכל וקדש הקדשים, איך יכולים ללמוד מזה איסור בזיון בכל העזרה, וצ"ע.
ואפשר לומר דהנה במכילתא דרבי שמעון בן יוחאי איתא "מה ת"ל אשר לא תגלה ערותך עליו, שכשתעלה למזבח לא תהא פוסע פסיעה גסה אלא מהלך עקב בצד גודל, אין לי אלא למזבח עזרות מנין ת"ל עליו, אין עליו אלא בסמוך כענין שנאמר ועליו מטה מנשה, יכול לא נעשה מעלות להיכל ולעזרות, ת"ל ולא תעלה במעלות על מזבחי, למזבח אי אתה עושה מעלות, להיכל ולעזרות אתה עושה מעלות", ע"כ. והיינו דמחלק בין איסור עליה במעלות האמור בתחילת הפסוק דכתיב ביה "על מזבחי" דהוא דוקא במזבח, לבין איסור פסיעה גסה הנלמד מסוף הכתוב "אשר לא תגלה ערותך עליו" דילפינן "עליו" בסמוך לו [והיינו ר"ש לשיטתו בסנהדרין יג: דדריש "על בסמוך"], ואסור גם בעזרות. ודלא כמכילתא דרבי ישמעאל הנ"ל.
ולפי"ז י"ל דרבי יאשיה בנזיר דיליף בק"ו מלא תעלה במעלות שאסור לנהוג דרך בזיון בעזרה, ס"ל ג"כ כמכילתא דרשב"י בזה, והכוונה דילפינן מאיסור פסיעה נסה שנוהג בכל העזרה, וק"ל.​
ויתכן לדון על הגמ' בנזיר שאמנם פרט זה של פסיעה גסה אינו נוהג בהיכל, מ"מ עיקר הענין שלא לנהוג בביזיון - כן נוהג בכל מקום במקדש,
ויתכן שהטעם שפסיעה גסה מותרת בהיכל - הוא כדי להזדרז בעבודה.
 
חזור
חלק עליון