סדרת מאמרים - ליקוט על יחזקאל הנביא/ חלק ג' | פורום אוצר התורה סדרת מאמרים - ליקוט על יחזקאל הנביא/ חלק ג' | פורום אוצר התורה

סדרת מאמרים ליקוט על יחזקאל הנביא/ חלק ג'

יחזקאל הנביא

ליקוט על יחזקאל הנביא/ חלק א'
ליקוט על יחזקאל הנביא/ חלק ב'

חלק ג'

למה נשתנה יחזקאל שנקרא 'בֶּן אָדָם'/ לעתיד הכהנים יחזרו להיות לוים, והלוים יהיו כהנים/ מדוע שום נביא לא נתנבא בענין העבודה שלעתיד לבא אלא יחזקאל/ כמה פעמים יחזקאל נקרא 'בֶּן אָדָם'/ יחזקאל היה יפה תואר ויפה מראה/ 'בן אדם עמוד על רגליך' היה צריך להיות תחילת הספר/

ו] אמר הקדוש ברוך הוא ליחזקאל 'בֶּן אָדָם' [1] בן אנשים כשרים, בן צדיקים, בן גומלי חסדים, בן שמבזים את עצמן על כבודו של מקום ועל כבודם של ישראל כל ימיהם. (ויק"ר פ"א ס"ז)

ז] וַיֹּאמֶר אֵלָי בֶּן אָדָם עֲמֹד עַל רַגְלֶיךָ וַאֲדַבֵּר אוֹתָךְ (יחזקאל ב, א). הנה צריכים אנו לדעת למה נשתנה יחזקאל שנקרא בן אדם יותר משאר הנביאים. ומעיקרא לדרוש שמות למה נקרא שמו יחזקאל, ומה ענין עמוד על רגליך וכו'. ואמנם בתחילה צריכים אנו לבאר שרש נשמת יחזקאל מה הוא, ובזה יובן הכל. כבר ידעתיך בשער הגלגולים (הקדמה ל"ו) כי יחזקאל משורש קין, ושם הארכנו בענין שרש קין, וע"ש.

ונבאר עתה מאמר רז"ל (בר"ר כב, יב שמו"ר לא, יז) על פסוק וימח את כל היקום זה קין, שתלאו הקב"ה ברפיון בין השמים ובין הארץ, ובא המבול ושטפו וכו'. והנה יחזקאל הנביא וחזקיהו מלך יהודה שניהם משרש קין, ולפי שבתחילה היו נשמותיהם תלוים ברפיון כנזכר, לכן נזכרו נשמותיהם כך בלשון חוזק, להורות על תיקונם שנתקנו תיקון גמור ונתחזקו לגמרי מרפיונם. ושם בשער הגלגולים הודעתיך ההפרש שבין יחזקאל לחזקיה, כי חזקיה מצד הראש שיש בפרצוף שורש קין, ולכן יש בו אותיות י"ה שהוא אבא ואמא הנקראים י"ה, והם סוד הראש, אבל יחזקאל מצד הרגלים, ולכן נאמר בו בן אדם עמוד על 'רגליך' ואדבר אותך, כי הוא מבחינת הרגלים שהיו רופפים ונתחזקו, ולכן עמוד על רגליך והתחזק בהם. גם לכן נקרא 'בן אדם' להורות שהוא משורש קין שהיה בן אדם הראשון ממש, ואעפ"י שגם הבל בן אדם הוא, עם כל זה הבן הראשון שהיה לאדם הוא קין.

גם בזה תבין מה שכתוב לקמן בספר יחזקאל כי מתה אשתו במגפה, כמו שאמר הכתוב (יחזקאל כד, טז) בֶּן אָדָם הִנְנִי לֹקֵחַ [מִמְּךָ אֶת] מַחְמַד עֵינֶיךָ בְּמַגֵּפָה, ולכאורה הוא דבר תימא למה מתה על לא חמס עשתה. אבל הענין הוא כי יחזקאל היה מן שורש קין שהרג להבל ולקח תאומתו היתירה (בר"ר כב, ז), וכבר נתבאר אצלינו (שער המצות פרשת שופטים) בענין התאומות היתירות, כי קורבה גדולה יש לתאומה היתירה עם קין, כי בחלקו ובמקומו עומדת, ולכן גם יחזקאל לקחה כי בחלקו היא, אלא שאינה אשתו ממש, ולכן מתה אשתו שהיא בסוד התאומה יתירה, ואז נתקן מאותו עון שהרג קין להבל על התאומה ההיא.

גם בזה תבין מה שכתוב לקמן (מד, טו) וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, שהוא משורש קין שהוא הבכור, ולו ראוי הכהונה והמלכות והבכורה, כמו שאמר הכתוב (בראשית ד, ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת, ואין שאת אלא כהונה (בר"ר צט, ו), וכיון שיחזקאל תקן פגמו של קין זכה להיות כהן, כי לו משפט הבכורה הכהונה.

גם בזה תבין מה שכתוב לקמן (שם) וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק, כי הוא תימה, כי לא מצינו בשום מקום שקרא אל הכהנים בשם לוים אלא יחזקאל, ואי אפשר לפרש ולומר שהכהנים וגם הלוים יכנסו לעבוד במקדש, לפי שאין הלוים בני צדוק כלל, ואיך קראם בני צדוק, ועוד כי אין עבודה אלא בכהנים ולא בלוים. אבל הענין מבואר במה שאמרנו, כי בתחילה היתה עבודה בבכורות כי להם משפט הכהונה, וכשחטאו ניתנה לבני אהרן הכהנים. והנה קין הוא הבכור, ואילו זכה היה לו ג' עטרות הנזכר, והאחת מהם היא הכהונה, כמו שאמר הכתוב הלא אם תיטב שאת, וכמו שאמר הכתוב (ויקרא ט, כב) וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָיו אֶל הָעָם וַיְבָרֲכֵם. וכיון שחטא קין אבד בכורתו וכהונתו ונתנה להבל אחיו, וכמו שהודעתיך (שער הפסוקים וארא) כי אהרן הוא משורש הבל. והנה קין והבל הם גבורות וחסדים כנודע, ומן הראוי היה שהגבורות והם קין הבכור והם מעולות מן החסדים כמבואר אצלינו (שער הפסוקים בראשית) בסוד אשת חיל עטרת בעלה (משלי יב, ד), והגבורות הם נקבות, וכן הלוים שהם מן הגבורות של קין היה ראוי שהם יהיו כהנים, כי להם כתר הכהונה, שהם הבכורות, וכהנים שהם משרש הבל יהיו לוים, אלא שבחטאו של קין נהפך הענין, על דרך מה שנודע כי משה שהיה בתחלה כהן נהיה ללוי ואהרן שהיה לוי נהפך לכהן, כמ"ש חז"ל (זבחים קב.) על פסוק (שמות ד, יב) הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי.

והנה בעולם הזה, ששרש הבל להיותם מן החסדים הם יותר נקיים, ורובם טוב ומעוטם רע, היו עתה כהנים, אבל לעתיד לבא שנשמות שרש קין נטהרו מן הקליפות ונתקנו, יחזור קין ויטול בכורתו הראויה לו, ומה שעתה היו הכהנים עובדים יהיו אז הלוים עובדים בכהונה, באופן שהכהנים יחזרו להיותם לוים, והלוים יהיו כהנים. וזה שאמר והכהנים הלוים בני צדוק וגו', פירוש כי הכהנים אשר ישמשו בכהונה לעתיד, יהיו מאותם שעתה היו לוים, ואלו הלוים שעתה, יהיו אז כהנים בני צדוק, כי אז יתקיים קרא דכתיב הלא אם תיטב שאת.

ואמנם היות נבואה זו ע"י יחזקאל, היה לפי ששום נביא לא נתנבא בענין העבודה שלעתיד לבא אלא הוא, לפי שהוא משרש קין שתקן פגמו לגמרי, וזכה להיות כהן כנזכר, לכן נתנבא על כל שאר שרש קין, שהם יהיו כהנים לעתיד לבא [2], כנזכר. (שער הפסוקים להאריז"ל יחזקאל)


[1] יחזקאל נקרא 'בֶּן אָדָם' מאה פעמים חסר אחת. (ספר 'ביטול עקרי דת הנוצרים' לר' חסדאי בן יהודה קרשקש ז"ל)

והרבה פירושים נאמרו בזה.

ברש"י: בֶּן אָדָם קורא ליחזקאל, מתוך שראה המרכבה, הולך בין בני עלייה ומשתמש בה כמלאכים, לומר אין כאן ילוד אשה אלא זה. (וכ''ז הטעים איש אחד לר' והנאהו). ולי נראה שלא קראו בן אדם אלא בשביל שלא תהא דעתו רחבה עליו מתוך שהיה גס לבו במראה המרכבה ובמלאכת עליונים. (בספרים אחרים אינו). עכ"ל.

וכפירושו הראשון של רש"י כתב הכוזרי (מאמר ראשון): ויהיו מכם מי שיעמוד לפני ומי שיעלה לשמים, כאשר היו הולכים בין המלאכים, וקוראים להם המלאכים בֶּן אָדָם, כדי להכירם בין המלאכים העומדים בתוכם. ובפירוש אוצר נחמד תמה על מה שאמר הכוזרי וקוראים להם המלאכים בֶּן אָדָם בלשון רבים, וחזרנו על כל המקרא ולא מצאנו לשון זה רק בנביא אחד שהוא יחזקאל וכו' עיי"ש שתירץ דקאי גם על משה רבינו שקראו לו המלאכים ילוד אשה. ונעלם ממנו שגם על דניאל איש חמודות נאמר (דניאל ח, יז) וַיֹּאמֶר אֵלַי הָבֵן בֶּן אָדָם.

ובספר אוצר החיים כת"י לר' יצחק ב"ר שמואל דמן עכו (דף ח.): לא מצינו שיקרא הקב"ה לנביא בן אדם רק ליחזקאל לבדו, ושמעתי מפי הרב ר' יהודה אשכנזי ז"ל שיחזקאל היה יפה תואר ויפה מראה, וכאשר ראה את יופיו ורוח הנבואה שורה עליו, שמח ויתפאר ויתגאה על רוח הנבואה ועל יופיו, ותבא רוח הנבואה ותקראהו בן אדם בן אדם! לומר למה תתגאה ותאמר דברך דרך התפארות 'וארא' 'ואראה' והלא בן אדם אתה ילוד אשה אתה בשר ודם אתה, אע"פ שאתה כהן ונביא בן נביא ילוד לבוזי אביך שהוא ירמיהו הכהן ונביא גדול ממך שנקרא בזוי לרוב ענותנותו שהיו הכל מבזים אותו והוא שמח בבזיונם וכו' ובספר דברי הימים כתבתי הפלא הגדול אשר ראו אנשי בבל בכל אשר עשה על אודות עשרת הגנבים אשר באו לגנוב הפקדונות אשר הניחו אנשים בהיכל בית קברו להישמר עד שובם מדרכם. עכ"ל.

[הנה תראה שלאחר כל זה, סיים בשבחו, להראות שאין לנו השגה ביחזקאל הנביא, ורק לפי מדרגתו הקב"ה מדקדק עמו כחוט השערה, ותורה היא וללמוד אני צריך].

[2] ולכן אמר (מד, יח) פַּאֲרֵי פִשְׁתִּים, כי אז שיתוקן פגם קין ותהיה ההנהגה ע"י הגבורות, אז ילבשו פארי פשתים. (ספר הליקוטים להאריז"ל נ"ך - שופטים).
ר"ל כי חז"ל (תנחומא בראשית ט) אמרו שקרבן קין היה פשתן. (סדר הדורות)

ובפי' הרד"ל (פרקי דר"א פרק ל"ג אות קטז) כתב דאמרו בב"ר (פרשה יט) ארבעה שהקיש הקדוש ברוך הוא על קנקנן ומצאן קנקנין של מימי רגלים, ואלו הן אדם וקין ובלעם וחזקיהו וכו' אבל יחזקאל מצאו בקי מכולם וכו', ומכוון הדבר למ"ש בלקוטי תורה יחזקאל ובס' הגלגולים פ"כ שיחזקאל משרש ג' אלו, ושהוא תיקן יותר מכולם, עכ"ל.

ואפשר להוסיף שלכן אמר לו עֲמֹד עַל רַגְלֶיךָ ההיפך מ'מימי רגלים', ולזה רמזו בזוהר (בלק רי.) וחד קאים ומנו יחזקאל. ובזה אפשר לפרש דברי חכמים וחידותם במסכת מו"ק (כה.) פתח עליה רבי אבא ראוי היה רבינו שתשרה עליו שכינה אלא שבבל גרמה ליה, מתיב רב נחמן בר חסדא ואמרי לה רב חנן בר חסדא הָיֹה הָיָה דְבַר ה' אֶל יְחֶזְקֵאל בֶּן בּוּזִי הַכֹּהֵן בְּאֶרֶץ כַּשְׂדִּים, טפח ליה אבוה בסנדליה א''ל לאו אמינא לך לא תיטרוד עלמא, מאי היה שהיה כבר. ופי' רש"י טפח ליה רב חסדא בסנדלא, שטפח לו לרב נחמן על סנדלו כאדם שנוגע על רגל חבירו בחשאי כדי שלא ישמעו העומדים סביב מטתו דרב הונא, ע''א הכהו בסנדלו. עכ"ל.

ולכאורה למה דווקא בסנדליה, אלא שרמז לו סתרי תורה בחשאי שלא ישמעו העומדים סביב, וגילה לו שרגליו של יחזקאל עמדו יציבים ומתוקנים על הקרקע, וראוי לנבואה גם בחוץ לארץ, ובשעת הנבואה חולצים הסנדלים בגלל השראת השכינה כמ"ש של נעליך, כי היכן שרגליו נמצאים יש קדושת ארץ ישראל.

ולכן אמרו במכילתא בשלח (מובא ברש"י ביחזקאל) 'בן אדם עמוד על רגליך' הוא היה צריך להיות תחילת הספר, אלא שאין מוקדם ומאוחר. כי יש צורך להקדים בתחילת הספר שהסיבה שיכל יחזקאל להתנבאות היה בגלל עמוד על רגליך. אלא מה הסיבה באמת שיכל להתנבאות בחו"ל לפי 'שאין מוקדם ומאוחר', דהיינו אין הבדל בין 'מוקדם' מה 'שהיה כבר' בארץ ישראל, 'למאוחר' בהיותו בבבל, תמיד היה ראוי לשרות עליו נבואה.​
 
חזור
חלק עליון