לועג לרש בקבר הרשב"י| דף 2 | פורום אוצר התורה לועג לרש בקבר הרשב"י| דף 2 | פורום אוצר התורה

לועג לרש בקבר הרשב"י

אחרי שהפ''ת ראה דברי הבת''כ והכריע לאיסור, ואף הבתי כהונה גופיה ל''מ טעם להתיר, וכמ''ש הפרי הארץ שהביא כ''ת, לא הבנתי איך כותב כ''ת 'ויש להם על מה שיסמוכו'?
יש להם על מה שיסמוכו לא הכוונה שאפשר להתיר את זה, הכוונה היא שיש גדולים שכך נהגו, והבת"כ כתב שטעמם עימם, אף שאיננו יודעים אותו, ולכן אדם שנוהג כך אין למונעו, כי הוא סומך על הגדולים שנהגו כך, ואף שהפ"ת אסר מחמת טעמיו של הבת"כ, ולא היה אכפת לו שיש גדולים שנהגו ליכנס, עכ"פ הבת"כ כן היה אכפת לו, ולא רצה לומר שהדין לא כך, והשאיר הדבר במנהג, אז אם יבוא אליך כהן וישאל אם מותר לו, תענה לו שאסור, אבל אם תראה כהן שיאמר לך שכך המנהג אצלו במשפחה מדורי דורות, לא תאמר לו שאסור, אלא תאמר לעצמך שלדעת הפ"ת א"א לסמוך על זה המנהג, והוא מנהג טעות, ודעת הבת"כ שאפשר לסמוך על המנהג. ולכן אני לא יכול למחות בו כיון שהוא סומך על הבת"כ שאפשר לסמוך על המנהג אפילו שלא מבינים את זה עפ"י הלכה.
 
יש להם על מה שיסמוכו לא הכוונה שאפשר להתיר את זה, הכוונה היא שיש גדולים שכך נהגו, והבת"כ כתב שטעמם עימם, אף שאיננו יודעים אותו, ולכן אדם שנוהג כך אין למונעו, כי הוא סומך על הגדולים שנהגו כך, ואף שהפ"ת אסר מחמת טעמיו של הבת"כ, ולא היה אכפת לו שיש גדולים שנהגו ליכנס, עכ"פ הבת"כ כן היה אכפת לו, ולא רצה לומר שהדין לא כך, והשאיר הדבר במנהג, אז אם יבוא אליך כהן וישאל אם מותר לו, תענה לו שאסור, אבל אם תראה כהן שיאמר לך שכך המנהג אצלו במשפחה מדורי דורות, לא תאמר לו שאסור, אלא תאמר לעצמך שלדעת הפ"ת א"א לסמוך על זה המנהג, והוא מנהג טעות, ודעת הבת"כ שאפשר לסמוך על המנהג. ולכן אני לא יכול למחות בו כיון שהוא סומך על הבת"כ שאפשר לסמוך על המנהג אפילו שלא מבינים את זה עפ"י הלכה.

מי שרבותיו ואבותיו נהגו כן, יתכן שא''א למונעו אחר שהבת''כ לא כתב למנוע, וגם בזה יש לפקפק כי הפ''ת השמיט דבר זה, והוכרעה ההלכה.
אבל האם כל מי שנכנס כך נהגו רבותיו ואבותיו או שהוא החליט לסמוך על זה מטעמיו הוא?, ובמקרה כזה ודאי אינו כדין.
 
פעם אחת התפללתי שחרית [בריחוק ד"א] בציון הרשב"י [במנין ע"מ] ולהפתעתי הרבה היה שם ברכת כהנים והדבר היה מוזר ותמוה בעיני מה לכהן בבית הקברות
ואז נודעתי לכל הנושא הזה ולאחר שבררתי השגתי שרבים מעדות המזרח והחסדים נוהגים להכנס
אולם צ"ע כיצד מסתדרים עם כל ההר עד ציון הרשב"י שהוא מלא בקברים
 
מי שרבותיו ואבותיו נהגו כן, יתכן שא''א למונעו אחר שהבת''כ לא כתב למנוע, וגם בזה יש לפקפק כי הפ''ת השמיט דבר זה, והוכרעה ההלכה.
אבל האם כל מי שנכנס כך נהגו רבותיו ואבותיו או שהוא החליט לסמוך על זה מטעמיו הוא?, ובמקרה כזה ודאי אינו כדין.
אתה מתכנן לשאול כל אחד?
עכ"פ נראה לי שזה כבר חרג מנושא האשכול, ולפי גודל הנושא היה ראוי לפתוח ע"ז אשכול שלם.
(גם על הטעם הזה, וגם על הטעמים האחרים שיש מסורת שיש פותח טפח, או כיפין ע"ג כיפין)
 
אתה מתכנן לשאול כל אחד?
בסתמא אסור עד שיוודע לך שיש סיבה שא''א למחות בידם
עכ"פ נראה לי שזה כבר חרג מנושא האשכול, ולפי גודל הנושא היה ראוי לפתוח ע"ז אשכול שלם.
(גם על הטעם הזה, וגם על הטעמים האחרים שיש מסורת שיש פותח טפח, או כיפין ע"ג כיפין)
קריינא דאיגרתא כו'
 
חזור
חלק עליון