פורים - להשיב על שאלות בהלכה, אחר ששתו יותר מרביעית יין | פורום אוצר התורה פורים - להשיב על שאלות בהלכה, אחר ששתו יותר מרביעית יין | פורום אוצר התורה

פורים להשיב על שאלות בהלכה, אחר ששתו יותר מרביעית יין

הכ"ד הקטן

משתמש רשום
הודעות
28
תודות
62
נקודות
13
יש להתבונן האיך מיקל 'העולם' בכלל והמורי הוראה בפרט - בפורים, להשיב על שאלות בהלכה אחר ששתו יותר מרביעית יין,
וכגון אדם ששאלוהו אם חוזרים כשלא אמרו על הניסים ועונים ש"צ לחזור וכל כה"ג.

ויסוד השאלה ע"פ המבואר בשו"ע ברמ"א יו"ד סימן רמ"ב שכתב דהשותה יין אל יורה
ובש"ך שם מבואר שעד רביעית אסור רק ביין לא מזוג וטפי אסור גם במזוג וא"כ ביינות דנן אף שמזוגים אין היתר בשתה טפי מרביעית.

ואף שהדבר פשוט לעונה מאוד גם אסור כמש"כ ברמ"א שם,
אלא שכתב דאי הוי בגדר זיל קרי בי רב מותר, וביאר הט"ז שם דזיל קרי בי רב היינו ששרץ הוי דבר טמא וכד' ודבר שפשוט לעונה שאסור היינו כגון ביטול בשישים ונטל"פ וכד',
וא"כ נראה ברור שלענות אם יש לחזור על על הניסים ודאי שאסור לענות בפרט שבמשנ"ב הביא חולקים בזה אי חוזר, וצ"ע על מה סמכו העולם.
 
להוראות ש"צ לחזור על הניסים בגלל שהוא מתעצל לבדוק אינה הוראה.
הוראה זה בדבר שב"כ שואלים מורה הוראה.
 
יש להתבונן האיך מיקל 'העולם' בכלל והמורי הוראה בפרט - בפורים, להשיב על שאלות בהלכה אחר ששתו יותר מרביעית יין,
וכגון אדם ששאלוהו אם חוזרים כשלא אמרו על הניסים ועונים ש"צ לחזור וכל כה"ג.

ויסוד השאלה ע"פ המבואר בשו"ע ברמ"א יו"ד סימן רמ"ב שכתב דהשותה יין אל יורה
ובש"ך שם מבואר שעד רביעית אסור רק ביין לא מזוג וטפי אסור גם במזוג וא"כ ביינות דנן אף שמזוגים אין היתר בשתה טפי מרביעית.

ואף שהדבר פשוט לעונה מאוד גם אסור כמש"כ ברמ"א שם,
אלא שכתב דאי הוי בגדר זיל קרי בי רב מותר, וביאר הט"ז שם דזיל קרי בי רב היינו ששרץ הוי דבר טמא וכד' ודבר שפשוט לעונה שאסור היינו כגון ביטול בשישים ונטל"פ וכד',
וא"כ נראה ברור שלענות אם יש לחזור על על הניסים ודאי שאסור לענות בפרט שבמשנ"ב הביא חולקים בזה אי חוזר, וצ"ע על מה סמכו העולם.
הנני מכיר מו"צ ת"ח בסדר גודל עם זיכרון מדהים, ולאחר ששותה בפורים אינו פוסק הלכות.
ושמעתי עובדה שהיה עם אותו גאון שישב סעודת פורים ושתה כהוגן, ובלילה שבאו לברך ברכהמ"ז התווכח עימו אחד המסובים שצריך לומר על הניסים, ואותו ת"ח אמר שלא לומר כיון שכבר לילה (השאלה היתה נוגעת רק לאותו ת"ח כיון ששאר המסובים ברכו קודם), ולמחרת היום פגש את אותו אחד ואמר לו הת"ח והודה בטעותו שזה הלכה ברורה לומר על הניסים, והוא טעה מפני שתיתו וכמה צריך להקפיד לא לפסוק כששותים.
 
האם אחרי ששאל לגבי על הניסים לא יוכל לשאול רב אחר?
נראה פשוט שבדבר שהוא הכרעה על דבר מסוים לאיסור או להיתר זה הוראה, בשאלה איך לנהוג אין זה הוראה.
 
מסופר על הרב אלישיב, שבראש השנה לפני תקיעת שופר מישהו בא לשאול אותו שאלה, והוא אמר שצריך לבדוק כמה דקות, וכשהתפלאו לאחר מכן השואלים הסביר שכיון שעשה קידוש ושתה רביעית יין היה צריך לישון קימעה לפני שיפסוק פסק הלכה.
 
מסופר על הרב אלישיב, שבראש השנה לפני תקיעת שופר מישהו בא לשאול אותו שאלה, והוא אמר שצריך לבדוק כמה דקות, וכשהתפלאו לאחר מכן השואלים הסביר שכיון שעשה קידוש ושתה רביעית יין היה צריך לישון קימעה לפני שיפסוק פסק הלכה.
דווקא אחרי שינה מתפכחים מהיין,
או דלמא שאם עובר זמן מסוים גם מתפכחים?
 
אני יודע על אחד הפוסקים הגדולים שבדורנו, ששותה רביעית יין מיד לאחר שחרית, הולך לישון קמעה. ומשקם, לא שותה, אלא פוסק הלכות.

שאלתיו פעם על הנהגה זו, והסביר לי, שבבוקר יש מספיק רבנים שפוסקים.
 
שמעתי על הגר"ע יוסף שלפני שיעורו השבועי היה יושן קמעא כדי שלא ייחשב שתוי יין.

ולכאורה בפורים צריך לשתות יין רק קצת יותר מלימודו. ואין בזה גדר של שתויי יין.
 
דווקא אחרי שינה מתפכחים מהיין,
או דלמא שאם עובר זמן מסוים גם מתפכחים?
נראה שיש שיעור של הליכה של ארבע אמות
ודנו בזה אם מועיל לרביעית או פחות, אבל שהיה סתם לא נראה לי שמועיל
אך איני זוכר כעת דברים ברורים להלכה.
 
אני יודע על אחד הפוסקים הגדולים שבדורנו, ששותה רביעית יין מיד לאחר שחרית, הולך לישון קמעה. ומשקם, לא שותה, אלא פוסק הלכות.
ראוי להערכה
לא כל אחד יכול להתנתק מההווי של היום ולענות שאלות

אני פעם הייתי אצל רב חשוב שסיכם עם רב אחר שהוא מגיע אליו בי"ד [הרב השני גר בירושלים] והשני מגיע בט"ו, וכל אחד עונה לשאלות השני.
אמנם אינו ראיה לכל אחד כיון שהם ידידים קרובים.
 
הוא לא מתנתק מההווי של היום לגמרי. הוא יושב בסעודה, אני ישבתי בסעודה אתו ואצלו, אבל 3 פלאפונים לידו, והוא עונה לשאלות.
 
הוא לא מתנתק מההווי של היום לגמרי. הוא יושב בסעודה, אני ישבתי בסעודה אתו ואצלו, אבל 3 פלאפונים לידו, והוא עונה לשאלות.
עדיין לדעתי יש להעריך את זה
יש מספיק אנשים שאומרים 'תעזוב אותי היום אני לא זמין'
הרי הוא לא עובד בתשלום של משרה מלאה...
 
חזור
חלק עליון