בהר - לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ | ויקרא | פורום אוצר התורה בהר - לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,659
תודות
4,222
נקודות
485
וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ

לכאורה אחר שכבר כתב לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד למה חזר להזהיר.

ונראה שרצה להזהיר שאפילו אם שמע שאחד החכמים אומר בעת הלימוד שמי שיבאר לו הפשט בגמרא יוליך כליו אחריו לבית המרחץ [על דרך שאמר רבי יוחנן (עירובין כז: ב"מ מא.)] יזהר שלא יניח לו להוליך כליו אחריו, אפי' שביאר לו את הפשט, [וכבר ידעת מה שהיה עם הרבי ר' העשל זצ"ל שתירץ קושיית רבי יוחנן, ואמר בדרך צחות שרבי יוחנן יבוא להוליך כליו אחריו, והקפידו עליו מן השמים על כך].​
 
ונראה שרצה להזהיר שאפילו אם שמע שאחד החכמים אומר בעת הלימוד שמי שיבאר לו הפשט בגמרא יוליך כליו אחריו לבית המרחץ [על דרך שאמר רבי יוחנן (עירובין כז: ב"מ מא.)] יזהר שלא יניח לו להוליך כליו אחריו,
דינא הכי?
איני זוכר בבירור, אך כמדו' שאינו נוהג אלא בעבד ולא בבן חורין.
 
[וכבר ידעת מה שהיה עם הרבי ר' העשל זצ"ל שתירץ קושיית רבי יוחנן, ואמר בדרך צחות שרבי יוחנן יבוא להוליך כליו אחריו, והקפידו עליו מן השמים על כך].
שם כנראה שהקפידה היתה משום כבודו של רבי יוחנן, לא?
 
בשערי תשובה להרבינו יונה מפורש דקאי גם אבן חורין
והיראים והסמ"ג הביאו דברי התו"כ דלעיל.

והמג"א (קסט א) כתב "ומה"ט אין אנו נוהגין ליתן לשמש מכל מין ומין גם אנו מניחים לעבדים להוליך כלינו אחרינו לבית המרחץ ולנעול מנעלינו דהוי כאלו התנו על כך (של"ה) אבל בספרי דריש בו אי אתה רודה בפרך אבל אתה רודה בבן חורין בפרך עכ"ל ועבדי' שלנו כב"ח דמי ויכולין לחזור בחצי היום דאין להם דין עבד"​
 
בשערי תשובה להרבינו יונה מפורש דקאי גם אבן חורין
ודלא כתו"כ?

"בו אין אתה רודה בפרך, רודה את בבן חורים בפרך"
ומצאתי
שו"ת שלמת חיים עניינים שונים סימן קלז
באיסור לא תרדה בו בפרך
מה שכתבו שהמצוה לאחד שיעשה דבר והלה עושה משום כיסופא דיש לחוש משום "לא תרדה בו בפרך" (במדבר כ"ה מ"ג), ע"כ112. ויש לעורר על זה מספרא המובא במג"א (סי' קס"ט ס"ק א') אבל אתה רודה בבן חורין.
תשובה: יעיין שם במחצית השקל דהך דרשא לא קאי כי אם אקרא "לא תעבוד וגו' עבודת עבד"113.
 
פעם ראיתי בחו"ש שכתב שאבא מבקש מבנו איזה דבר והאבא יכול לעשותו בעצמו והבן לא יכול לסרב משום כיבוד אב עובר בלא תרדה בו בפרך,
ומכאן תצא הקריאה, לכל המנהלות [והבוסים], שמבקשים מעובדיהם לעשות עבור הביה"ס ומקום העבודה דברים, וא"א לסרב להם מפני חוסר הנעימות, שהוא לאו דאו' של לא תרדה בו בפרך.
 
וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ

לכאורה אחר שכבר כתב לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד למה חזר להזהיר.
כפי שנת' לעיל, לכאו' ב' ענינים חלוקים הם.

ספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה רנז
והמצוה הרנ"ז היא שהזהירנו מעבוד בעבד עברי בעבודה שיש בה ענוי גדול ושפלות שיעבוד עבד כנעני כמוה. והוא אמרו יתעלה (בהר כה לט) לא תעבוד בו עבודת עבד.​
ספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה רנט
והמצוה הרנ"ט היא שהזהירנו מהעביד עבד עברי במה שאין צורך לנו בו וזהו הנקרא עבודת פרך, והוא אמרו יתעלה (בהר מג) לא תרדה בו בפרך. אבל לא נעבידהו אלא כשיביאנו ההכרח לעשות הפעולה ההיא שנצוהו עליה.​
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון