אדר - כ"א - חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא. הרה"ק בעל "נועם אלימלך" מליז'ענסק זצ"ל. | פורום אוצר התורה אדר - כ"א - חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא. הרה"ק בעל "נועם אלימלך" מליז'ענסק זצ"ל. | פורום אוצר התורה

אדר כ"א - חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא. הרה"ק בעל "נועם אלימלך" מליז'ענסק זצ"ל.

שמעון הגלילי

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
121
תודות
338
נקודות
96
כ"א אדר

הרה"ק רבי אלימלך מליז'ענסק זיע"א

תע"ז - תקמ"ו

זאת חוקת התורה כו'. פירש רש"י "לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה, לכך כתיב בה חוקה לומר גזירה היא מלפני אין לך רשות להרהר אחריה".

ויש להקשות שלהלן כתב רש"י בשם ר' משה הדרשן טעם על מצוה זו "תבא פרה כו'", א"כ קשה כיון שיש טעם למה כתיב בה חוקה.

‎ונראה לתרץ כי באדם יש רמ"ח אברים ושס"ה גידים כנגד רמ"ח מ"ע ושס"ה ל"ת, ובכל אבר או גיד תלוי מצוה אחת, גם ביעקב אבינו ע"ה "ותקע כף ירך יעקב כו' על כן לא יאכלו" מיד שהיה המעשה ההוא ביעקב תיכף קבלו ישראל המצוה התלויה בגיד ההוא, והאומות מקטרגים תמיד על ישראל לראות אם הם שלמים במצוותיהם, ובמצוה זו של פרה אדומה אינם יודעים מה ענינה, כי הם מונין האברים והגידים של ישראל ואינם מוצאין מצוה זו במנינם, לכך שואלים מה טעם יש בה. והתירוץ להם הוא כך, כי בגמרא אמרו לא היו ישראל ראוין לאותו מעשה אלא כדי להורות תשובה לרבים, ולזה הוקם להם מעשה פרה לכפר, להראות כי התשובה מועלת לרבים, נמצא כל עיקר הטעם פרה הוא בשביל חטא העגל, והחטא גופא לא היה כי אם להורות תשובה והוא בעצמו חוקה, לכך כתיב בה חוקה אעפ"י שיש בה טעם כדברי ר"מ הדרשן. והבן.​
 
חזור
חלק עליון