סנהדרין - כתוב על גולגלתו של יהויקים "זאת ועוד אחרת" | פורום אוצר התורה סנהדרין - כתוב על גולגלתו של יהויקים "זאת ועוד אחרת" | פורום אוצר התורה

סנהדרין כתוב על גולגלתו של יהויקים "זאת ועוד אחרת"

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,028
תודות
2,270
נקודות
485
סנהדרין פב.

ואמר רבי חייא בר אבויה: כתוב על גולגלתו של יהויקים "זאת ועוד אחרת", [כלומר: נקמה נעשית בה כבר, ועוד אחרת תיעשה בה; ומפרש לה ואזיל]. זקינו דרבי פרידא [זקינו של רבי פרידה, הוא רבי חייא בר אבויה] אשכח ההוא גולגולתא דהות שדיא בשערי ירושלים, [מצא גולגולת מושלכת בשערי ירושלים] והוה כתוב עלויה "זאת ועוד אחרת" [והיה כתוב עליה: "זאת ועוד אחרת"] קברה, והדר נבוג, קברה, והדר נבוג, [קבר זקינו של רבי פרידה את הגולגולת, ושוב בצבצה ויצאה, ושוב קבר ושוב בצבצה], אמר: [דילמא] האי גולגלתא של יהויקים [אמר: אולי זו היא גולגולתו של יהויקים] דכתיב ביה [שנאמר בו]: "קבורת חמור יקבר, סחוב והשלך מהלאה לשערי ירושלים". אמר רבי חייא בר אבויה: מלכא [דישראל] הוא, ולאו אורח ארעא לבזויי, [גולגולתו של מלך ישראל היא, ואין דרך ארץ לבזותה], שקלה, כרכה בשיראי, ואותביה בסיפטא - נטלה לגולגולת כרך אותה בבגדים, והניחה בביתו בארגז] - אתאי דביתהו חזיתה, נפקת, אמרה להו לשיבבתהא; אמרי לה: האי דאיתתיה קמייתא היא, דלא קא מנשי לה! [באה אשת רבי חייא בר אבויה, ומצאה את הגולגולת המונחת בארגז, ולא ידעה של מי היא; יצאה וסיפרה את המעשה לשכנותיה; אמרו לה השכנות: גולגולת זו של אשתו הראשונה של בעלך, שאינה נשכחת מלבו], שגרתא לתנורא, וקלתה [הסיקה האשה את התנור, ונטלה את הגולגולת והשליכתה לתנור המוסק]. כי אתא רבי חייא בר אבויה, וראה את אשר נעשה לגולגולת, אמר: היינו דכתיב עלויה [זה הוא שכתוב על הגולגולת] "זאת ועוד אחרת", [כי מלבד שלא נקבר, אף שרפוה באש].


א] רבי פרידא [1] דסנהדרין פרק חלק [2] (קד.) דמצא ראשו של יהויקים והכניסה בחדרו ואשתו שרפה, רבי פרידא הוא תיקן יהויקים [3] ולכן חס עליו, ואשתו מניצוץ עתליהו השונאה זרע המלוכה (מלכים ב' יא, א), לקיים מה שכתוב עליה [4] זאת ועוד אחרת. הגם כי אמרנו [5] כי רבי חוצפית הוא גלגולו. (גלגולי נשמות)

ב] קָדְקֳדֶךָ - יוֹלֵךְ יְיָ אֹתְךָ וְאֶת מַלְכְּךָ (דברים כח, לה-לו). רמז לקדקד יהויקים [6] שלא ניתן לקבורה. (בעל הטורים פרשת כי תבוא)


[1] צריך לומר: זקינו דרבי פרידא. (מאיר עין)
וכן מצטט בסדר הדורות (ערך ר' חייא בר אבויה) בשם גלגולי נשמות: "זקנו של ר' פרידא".
אמנם יתכן שבאמת היתה גירסתו של הרמ"ע מפאנו בגמרא "דרבי פרידא אשכח" ולא זקינו דר"פ.

[2] וכך מובא שם: ומפני מה לא מנו את יהויקים [בין אלו שאין להם חלק לעולם הבא?] משום דר' חייא בר' אבויה [שאמר שנתכפר לו על שלא ניתן לקבורה]. דאמר ר' חייא בר' אבויה: כתיב על גולגלתו של יהויקים: "זאת ועוד אחרת". זקינו דרבי פרידא אשכח גולגלתא דהוה קא שדיא בשערי ירושלים וכתיב בה "זאת ועוד אחרת". קברה ולא איקברא [שיצאה לחוץ]. קברה ולא איקברא. אמר גולגלתו של יהויקים היא, דכתיב ביה (ירמיה כב, יט): ["לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא יִסְפְּדוּ לוֹ וגו'] קְבוּרַת חֲמוֹר יִקָּבֵר סָחוֹב וְהַשְׁלֵךְ וגו' [מֵהָלְאָה לְשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִָם"]. אמר מלכא הוא, ולא איכשר לזלזולי ביה. כרכה בשיראי, ואותבה בסיפתא. חזיתא דביתהו, סברא: הא, גולגולת זו, [נ"א בעין יעקב: אתיא דביתהו חזיתא אמרה להו לשיבבתה אמרי לה] דאיתתא קמייתא הוה דהא לא קא מנשי לה [שהרי אינו שוכח אותה. ובודאי מחמת גולגולת זו, שרואה אותה כל הזמן, אינו שוכחה]. שגרא תנורא - וקלתה. היינו דכתיב [על הגולגולת]: "זאת ועוד אחרת".

[3] ואתי שפיר עם מה שמבאר בבן יהוידע (שם פב.): והא דנכתבה על גולגלתו ולא על עצם אחר מעצמותיו, נראה מרמז שסופו יהיה לו תיקון ע"י גלגול, ולא ימנה עם אותם שאין להם חלק לעוה"ב, לכך נכתב זה הבזיון שהוא נקמה בעבור עונותיו על גולגולת שלו, כי גולגולת לשון גלגול. עכ"ל.

ואפשר להוסיף שלכן היה כתוב על גולגלתו ועוד אחרת מרמז לגלגול, כמ"ש בזוהר הקדוש על הפסוק ואם אחרת יקח לו. ועוד אפשר שבגולגולת נרמז תחיית המתים כדאי' בפי' נחלת אבות לאברבנאל (אבות סוף פ"ד): קבלו חז"ל שיש עצם אחד בגלגלת האדם במקום חוט השדרה שלא יתעפש ולא יפסד בשום זמן והוא יהיה נושא התחייה עם שווי הגוף בהרכבתו ומזגו וחלקיו. ולכן היה כתוב "זאת ועוד אחרת" דווקא על הגולגולת לרמז שיהיה לו תיקון ותחייה וחלק לעלם הבא.

ולכן אמרו חז"ל (רש"י ירמיה כב, י; ספרי עקב) אמור מעתה חביבה מיתתו של יהויקים שנאמר בו (שם לו, ל) ונבלתו תהיה מושלכת לחורב ביום ולקרח בלילה, מחייו של יהויכין שנאמר בו (שם נב, לד) וארוחתו ארוחת תמיד וגו'. כיון שבמיתתו יהיה לו תיקון.

[4] דהיינו על הגולגולת.

[5] לא מצאתי היכן אמר זאת הרמ"ע מפאנו.

[6] אפשר להוסיף: קדקדך בגימטריא ר' חייא ובגימטריא בבר אבויה, רמז שיהויקים נתגלגל בר' חייא בר אבויה. והנה רבי חוצפית היה ג"כ גלגולו כנ"ל, ורבי חוצפית היה גם גלגול של יוסף הצדיק שכתוב בו ולקדקד נזיר אחיו, שעם הכח של קדקד נזיר אחיו תיקן את קדקדו של המלך יהויקים.​
 
חזור
חלק עליון