אדר - כא' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יצחק אלחנן ספקטור זללה''ה. כל מי שהיה בהלויה זוכה לעולם הבא? בלי תשובה? | פורום אוצר התורה אדר - כא' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יצחק אלחנן ספקטור זללה''ה. כל מי שהיה בהלויה זוכה לעולם הבא? בלי תשובה? | פורום אוצר התורה

אדר כא' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יצחק אלחנן ספקטור זללה''ה. כל מי שהיה בהלויה זוכה לעולם הבא? בלי תשובה?

צריך עיון

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
693
תודות
1,714
נקודות
162
כא אדר

הג''ר יצחק אלחנן ספקטור זללה''ה מקובנא

תקעז – תרנו

במסכת כתובות דף ק''ג מובא שאחר הלוויתו של רבינו הקדוש, יצאה בת קול ואמרה 'כל דהוה באשכבתיה דרבי מזומן הוא לחיי העולם הבא'.

מדוע כל מי שנשתתף בהלוויתו של רבי זוכה לחיי העוה''ב? ולמה לא מצאנו כן בשאר אשכבתיה דתנאי ואמוראי?

מבאר ר' יצחק אלחנן ז''ל [נחל יצחק פתח השער אות ו], הרי אמרו חז''ל שלכן הוזכרה מיתת בני אהרון בפרשת יוהכ''פ, 'אלא מלמד שכשם שיום הכפורים מכפר כך מיתתן של צדיקים מכפרת'.

והנה הרי שיטת רבי ידועה שיום הכיפורים עיצומו של יום מכפר, אף בלא עשה תשובה, ואם כן אף מיתת צדיקים לשיטתו מכפרת אף בלא תשובה, 'ולכן יצא בת קול ואמר כל דהוה באשכבתא דרבי מזומן לחיי עולם הבא, ובלשון 'כל' בא להורות, דאף מי שלא עשה תשובה גם כן מיתתו מכפרת עליהם ,לפי שיטת רבי דיום כיפור מכפר בלא תשובה, דהא בעולם הבא נותנים לו שכרו כפי שיטתו דסבירא ליה לדינא וכפי רצונו'.

ודברי פי חכם חן.





בשולי הדברים יש להעיר, אם משום דמיתת צדיקים מכפרת ואף בלא תשובה, למה תלו את הדבר ב'כל דהוה באשכבתיה דרבי', עד שההוא כובס דלא הוה באשכבתיה הפיל עצמו מהגג ומת מצערו שהפסיד הכפרה.

ומבואר מזה דמי שאין לו שייכות עם הצדיק ומיתתו, אינו זוכה להיות בכפרה זו של מיתת צדיקים מכפרת, ואף אם היא מכפרת בלא תשובה, והדברים מבהילים!
 
חזור
חלק עליון