אדר - י"ג אדר - יום פטירת הגר"מ פינשטיין | פורום אוצר התורה אדר - י"ג אדר - יום פטירת הגר"מ פינשטיין | פורום אוצר התורה

אדר י"ג אדר - יום פטירת הגר"מ פינשטיין

דרשו סי' תרפט הע' 10:
וטעם הסוברים שאשה אינה בכלל ערבות, כתב הדגול מרבבה (סי׳ רעא) שלא קיבלו על עצמן ערבות בהר גריזים ובהר עיבל כאנשים [וראה בהגהות חתם סופר על השו״ע שם מה שכתב בזה]. ובחידושי מהרי״ט (קידושין ע, ב ד״ה ומיהו) ביאר שנשים אינן ערבות לאנשים משום שאין סיפק בידן למחות, וראה ברכי יוסף או״ח סי׳ קכד סיק ג. ולצאת מאיש שכבר יצא ידי חובה, מבואר במשנ״ב לקמן (סי׳ תרצב ס״ק יא) שיכולה לצאת ידי חובה, וראה בדגול מרבבה (שם) שהסתפק אם האנשים שקיבלו על עצמם ערבות בהר גריזים ובהר עיבל, נעשו ערבים גם על הנשים, או שכשם שהנשים לא קיבלו ערבות על האנשים, כך לא קיבלו האנשים ערבות על הנשים. וראה בשו״ת אגרות משה (או״ח ח״א סי׳ קצ דיה והנכון לענ״ד בוה) שבקריאת המגילה יכול מי שיצא כבר להוציא אחרים אף ללא דין ערבות, כיון שהקריאה היא לפרסומי ניסא, וגם מי שכבר קיים את מצות הקריאה, עדיין יש עליו מצוה לפרסם את הנס במה שיכול, וממילא נחשב שעדיין שייך הוא למצוה, ויכול להוציא אף שאין עליו דין ערבות.


ולכאורה גם לדברי האגרות משה מובן השו"ע סי' תרצ סעיף יא ובמשנ"ב ס"ק לג ו-לז,

שלכמה ראשונים שס"ל שהיודע לשון הקודש - אינו יוצא בלעז אפי' אם מבין -

לא יכול להוציא אחרים אפי' שהם אינם מבינים לשון הקודש, כי זה כאילו אינו מחוייב בדבר;

שכמו שלולי האגר"מ אפי' שיש ערבות שאדם אחראי להוציא את השני -

מ"מ צריך שיוגדר שגם כלפיו זהו מעשה מצווה,

ה"ה לפי האגר"מ, אמנם החיוב לפרסם מחייב - אבל צריך שיוגדר מעשה מצווה כלפיו,

ומכיון שהוא מבין לשון הקודש - כלפיו אי"ז מעשה שיכול לצאת בו.


ואשמח אם יוכלו להוסיף בזה.
 
רק אציין שאתמול בי"ג אדר נפטר הרב יוסף זאב פיינשטיין זצוק"ל ראש ישיבת עמלה של תורה.
פיינשטיין ופיינשטיין.
הלא דבר הוא.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון