י"ב ימים הראשונים של ניסן המה כח כללי לי"ב חדשי השנה | פורום אוצר התורה י"ב ימים הראשונים של ניסן המה כח כללי לי"ב חדשי השנה | פורום אוצר התורה

י"ב ימים הראשונים של ניסן המה כח כללי לי"ב חדשי השנה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,143
תודות
2,441
נקודות
485
בְּיוֹם הַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ

בספר אגרא דכלה: הוה ליה למימר בקיצור "באחד לחדש הראשון", והנראה על פי מה שקבלנו, דאותן הי"ב ימים הראשונים דניסן ימי הקרבת הנשיאים, המה כח כללי לי"ב חדשי השנה, כל יום רומז לחודש שלם, כן שמענו מכבוד אדמו"ר הרב הק' מהרמ"מ (מרמינוב) זצ"ל, וזכי הראות יכולין להתבונן בכל יום איזה מאורעות יהיה בחודש אשר הוא נגד היום ההוא, וכבוד אדמו"ר הרב הק' מהריע"צ (החוזה מלובלין זצ"ל) היה כותב ברוח קדשו בכל יום מה יהיה בכל חדש, כנודע הדבר בפרסום לחבורתינו קדש, ובאותו השנה שנתבקש בישיבה של מעלה בחדש מנחם, לא כתב רק עד מנחם, והענין הוא בפרסום, ואם כן לפי"ז יום הראשון הוא נגד כל החודש הראשון, וז"ש ביום החדש הראשון, רצונו לומר באותו יום שהוא נגד החדש הראשון, היינו באחד לחודש. עכ"ל.

והנה כתב בספר חסד לאברהם (עין הקורא נהר נז): אחר שיצאו ישראל ממצרים ואילך מה עשה הקדוש ברוך הוא, חשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח, וצוה לישראל בכל שנה שיעשו ז' ימי פסח בהשבתת חמץ ובאכילת מצה, וסוד הענין הוא, כי היותר רשע שבישראל אף על פי שירבה לפשוע ולהריע, אי אפשר לכנוס בהיכל הנ' של טומאה עד שירשיע ויפשע ארבע מאות ימים רצופים זו אחר זו, ובכל שנה ושנה שלשים יום קודם הפסח הש"י עושה להם לישראל משא פנים ברוב חסדיו, ומתחיל להוציא נפשותם מהיכלות הטומאה מעט מעט שיעור חלק אחד משלשים בכל לילה, באופן שבליל ביעור חמץ כל פושעי ישראל עומדים בפתח היכל החיצון מהנ' שיעור חלק אחד משלשים משיעור הכמות שהיו נכנסים ליל שלשים ואחת קודם הפסח, ובליל פסח אינם נכנסים כלל ועיקר, וכולם פטורים ובני חורין וכו'.

וכתב הרב חיד"א ז"ל (כסא דוד דרוש כב) שמידה טובה מרובה מי שזכה לישב ת' יום רצופים דבק בקדושה ה' יעזרהו תמיד.

ולהנ"ל יוצא שכל השנה כולה תלויה בהנך י"ב ימים שהם בתוך שלושים יום קודם הפסח, ויש כח לצאת מנ' שערי טומאה כל השנה כולה, ולכן יש לנצל ימים הללו עד מאוד שבהם תלוי כל השנה כולה. והשלושים יום מתחילים ביום הפורים, משמע שיום הפורים מסייע לטהרה, ואפשר שבשלושים יום שקודם הפסח יש כח של ת' ימים רצופים, הכיצד, כאשר נחשב כללות הימים לבד ופרטות הימים לבד, דהיינו ל' יום מפורים עד פסח בכללות, ובתוכם י"ב ימים שכוללים את י"ב חדשי השנה, שהם שס"ה ימים, הרי שצ"ה ימים, ועוד ה' ימים שמגילה נקראת בהן שיש בהם כח הפורים, הרי לנו כח של ת' ימים רצופים בקדושה.​
 
חזור
חלק עליון