ירידת הדורות הסתר פנים? | פורום אוצר התורה ירידת הדורות הסתר פנים? | פורום אוצר התורה

ירידת הדורות הסתר פנים?

אוצר התורה

מנהל ראשי
חבר צוות
מנהל ראשי
הודעות
375
תודות
587
נקודות
48
אני רוצה לשתף את הציבור בדיון מרתק שהתפתח מאחורי הקלעים בעקבות קטע במאמר שמצוטט כאן.

הסתר פנים​

נימוק א' - מה הכוונה הסתר פנים - אנשים לא קולטים את מצבנו כהיום. לפני 65 שנה היה חי איתנו רבי אהרן מבעלזא, רבי אהרן קודש ה', הגילוי ה' שראו אצלו הוא מפחיד, לקרוא קוויטל ולדעת אם השמות נכתבו נכון ואם חסר אחד מבני המשפחה. ביחסית זה כלום לעומת דור לפניו וכמה דורות לפניו, אבל הוא האחרון שעוד יכלו לראות במקצת מה זה גילוי ה', אבל היום אין גם את זה. אבל גם בדורו זה היה הסתר פנים, מסופר על החיד"א, שפעם חשדו באשה שזינתה, ובא בעלה אל החיד"א, ועמד החיד"א וקרא פרשת סוטה מס"ת, והאשה עמדה על המדרגות של עלית ביתו של החיד"א, וכשקרא את הפרשה צבתה בטנה וכל שאר הדברים שכתובים בתורה על אשה סוטה. זה נקרא גילוי אלוקות בעולם. וגם זה יחסית לדורות לפניו הוא קצת. הסיפורים שמסופרים על הבעל שם טוב ותלמידיו זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל, הם סיפורים עזוים, זה נקרא גילוי אלוקות. כמה שחזורים אחורה בשנים רואים יותר את גילוי האלוקות בעולם. וכמה שמתאחרים בשנים רואים יותר את ההסתר פנים.​

אחד מחו"ר הפורום שלח על זה תגובה.
יש לשנות את הנוסח הזה כיון שאינו נכון
לא אלמן ישראל ואף היום רואים גילוי ה' בפרהסיא אצל מנהיגי הדור

במגזר שלי ואני בטוח שבעוד מגזרים, רואים גילוי ה' בפועל ממש בפרהסיא
בכל נושא וענין, מתיקון נשמות ועד ראיית מלאכים, ראייה רחוקה למרחקי דורות, ראייה מבהילה בקויטלך ועוד

כותב המאמר הגיב.
החסידים אומרים תמיד שהמנהיגים לפי ערך הדור.
זה ידוע תמיד שאומרים על האדמורי"ם, שא"א שהציבור יהיה היום כמו היום והמנהיגים כמו פעם, שכוח המנהיגים מגיעים מהציבור.
זה ידוע אצל חסידים.

ושוב חזר הראשון והאיר.
אצלינו דווקא אומרים שככל שהדור יורד נצרך למנהיג גדול יותר
אני לא יודע למדוד צדיקים ומנהיגים, ואין לי דרך להבין זאת
דבר אחד אני כן יודע מה שאני רואה בעיני ושומע באזני הוא כפי שציינתי לעיל

ושוב הגיב בעל המאמר.
וכי יש לנו צדיקים כמו הבעל שם טוב [ואם אתם ליטאים - כמו הגר"א]?
יש לנו היום הר' ר' אלימלך?
יש לנו בעלי רוח הקודש?
ר' חיים קניבסקי אמר תמיד שבדורנו אין יותר רוח הקודש.
יש לנו תנאים, אמוראים, סבראים, ראשונים, אחרונים, תלמידי הבעש"ט, תלמידי המגיד?

אני חושב שצריך מקור, שיש לנו צדיקים כמו שהיו פעם, בכל מקום אומרים שיש ירידת הדורות, ולכן אין אנו חולקים על הקודמים לנו, שאין לנו לחלוק על הגדולים מאיתנו, ואם הראשונים כמלאכים וכו' וכו'. וכי היום יש צדיקים כמו אברהם אבינו וכו'?

מה דעת חו"ר הפורום? שתפו אותנו.
 
לכאו' יש כאן תערובת מין בשאינו מינו.
א. האם יש ספק שירידת הדורות נכונה על הדור כולו מקטניו לגדוליו?? [מלבד אולי מקרים חריגים כמו הגר''א/החזו''א וכיו''ב, וכ''א יבחר דוגמאות לפי ראות עיניו], ומי הם שאמרו 'אם ראשונים כמלאכים' כו' לא ענקי עולם בדורם של האמוראים.
ב. האם היום יש יותר הסתר פנים מאשר לפני חמישים או מאה שנה, כאן הכותב הניח שגילוי פנים זה 'מופתים' שנעשים ע''י גדולים וצדיקים, ואזי הניח שהיום אין את אותו סדר גודל בכמות או באיכות של מופתים, זה מבוסס על ב' הנחות, כאמור, מהו הסתר פנים, והאם באמת יש פחות 'מופתים'.

נ.ב. מש''כ המגיב על 'ראיית מלאכים' תמהני אם יש מי בדור שמעיד על עצמו שראה מלאכים? וזאת כמדו' לא מספרים גם על הגדולים בדורות שהיו ב' מאות שנים לפנינו ויותר [רק על אליהו יש אי אלו מעשים]
 
ב. האם היום יש יותר הסתר פנים מאשר לפני חמישים או מאה שנה, כאן הכותב הניח שגילוי פנים זה 'מופתים' שנעשים ע''י גדולים וצדיקים, ואזי הניח שהיום אין את אותו סדר גודל בכמות או באיכות של מופתים, זה מבוסס על ב' הנחות, כאמור, מהו הסתר פנים, והאם באמת יש פחות 'מופתים'.
הבאתי דוגמא ספיציפית של הרה"ק מבעלזא, שאמרו עליו שהוא כמו תלמידי הר"ר אלימלך, ואכן השינוי פחות מרוגש ב50 שנה, אל ב100 שנה, היו עוד שרידים נפילים אשר היו שייכים ללפני 200 שנה, שאכן ראו בהם גילוי ה'. שלדעתי לא רואים היום.
 
הבאתי דוגמא ספיציפית של הרה"ק מבעלזא, שאמרו עליו שהוא כמו תלמידי הר"ר אלימלך, ואכן השינוי פחות מרוגש ב50 שנה, אל ב100 שנה, היו עוד שרידים נפילים אשר היו שייכים ללפני 200 שנה, שאכן ראו בהם גילוי ה'. שלדעתי לא רואים היום.
איני יודע דבר [לצערי] על מהר''א מבעלז, אבל 'אמרו עליו' זה לא מקור לכלום.
עדיין נדרשת התייחסות כ''ת, האם הארת פנים או הסתר פנים נמדדת לפי 'מופתים'
 
א. ודאי שישנן ירידת הדורות, וזה גם בצדיקים.
ב. עם זאת יש כיום צדיקים עם מדריגות נוראות.
ג. הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע היה לו מדריגות הרבה יותר מראיית טעותים בקוויטל וכדו'. וראה נא בספר "בקודש פנימה" ב' חלקים שנכתב ע"י משמשו הר"ר יצחק לנדא ז"ל, ונחשב כספר הכי אמין עליו.
 
לכאו' יש כאן תערובת מין בשאינו מינו.
א. האם יש ספק שירידת הדורות נכונה על הדור כולו מקטניו לגדוליו?? [מלבד אולי מקרים חריגים כמו הגר''א/החזו''א וכיו''ב, וכ''א יבחר דוגמאות לפי ראות עיניו],
ויש מקרים של קבוצות שלימות חריגים, ולדוגמא תלמידי הבעש"ט הק' זי"ע
ומי הם שאמרו 'אם ראשונים כמלאכים' כו' לא ענקי עולם בדורם של האמוראים.
ב. האם היום יש יותר הסתר פנים מאשר לפני חמישים או מאה שנה, כאן הכותב הניח שגילוי פנים זה 'מופתים' שנעשים ע''י גדולים וצדיקים, ואזי הניח שהיום אין את אותו סדר גודל בכמות או באיכות של מופתים, זה מבוסס על ב' הנחות, כאמור, מהו הסתר פנים, והאם באמת יש פחות 'מופתים'.
ברור שיש כיום הרבה פחות מופתים. עם זאת יש ויש.
נ.ב. מש''כ המגיב על 'ראיית מלאכים' תמהני אם יש מי בדור שמעיד על עצמו שראה מלאכים? וזאת כמדו' לא מספרים גם על הגדולים בדורות שהיו ב' מאות שנים לפנינו ויותר [רק על אליהו יש אי אלו מעשים]
כנ"ל, יש.
 
מה זה שונה מראיית נשמות?
מי שזכה לזה מבין את ההבדל - אולי, אני לא זכיתי, ומשער שגם כ'' לא, אבל ראיית נשמות מצינו בדורות האחרונים כנראה, ומלאכים, אני לא מכיר לכה''פ.
 
מהו הסתר פנים
חגיגה ה, ב
אמר רבא: אמר הקדוש ברוך הוא: אף על פי שהסתרתי פני מהם - בחלום אדבר בו. רב יוסף אמר: ידו נטויה עלינו, שנאמר ובצל ידי כסיתיך
 
ועל מהר"א מבעלזא העידו צדיקים שהיו גדול הרבה יותר מכפי ערך דורו. והיו אצלו דברים של הרבה דורות מלפניו. ואם כוונת הסתר פנים הכוונה לענין הצדיקים, אז היה בדורו של מהר"א מבעלזא גילוי פנים.
 
חזור
חלק עליון