חידת ספרים - חודש טבת בשנת טב''ת | פורום אוצר התורה חידת ספרים - חודש טבת בשנת טב''ת | פורום אוצר התורה

חידת ספרים חודש טבת בשנת טב''ת

פִּתָרוֹן
חידה 13
מי חיבר את אחד מספריו בחודש אחד הוא חודש טבת בשנת טב''ת
כמו שכתב בתחילת ספרו ?
כתב רבינו בהקדמתו לתקפו כהן: אברך אלקי השמים וארץ אשר העיר את רוחי ונתן דעת בלב שפל אנשים כמותי לחבר חיבור זה לזכות את הרבים על ידי מעשה אשר אירע פה בקהלתינו ק"ק וילנא יע"א בתחלת חודש טב"ת לפ"ק בענין הנידון אשר נשאלנו.

וכתב החיד"א בספרו שם הגדולים (מערכת ספרים אות ש' שפתי כהן) וז"ל: וספר תקפו כהן הנחמד חיברו הרב ז"ל בחדש אחד, כמ"ש הוא ז"ל שם שחיברו בחדש ושנת טב"ת היא שנת התי"א, והוא פלא.

וצריך ביאור איך מוכח מהקדמתו שחברו בחודש. ועוד צ"ע שבתחלת 'כללי קים לי' שנדפס בסוף תקפו כהן כתב, וז"ל: אמר שבתי כהן אחר שחברתי חבורי זה כמה שנים נתחדש לי עוד איזה ענין נפלא בדיני קים לי בעזרת השי"ת והנני כותבו פה כי יש לו שייכות לחבור זה. הרי מבואר דכללי קים לי נכתב כמה שנים אחר ספר תקפו כהן, ובסוף כללי קים לי כתב רבינו, וז"ל: יום שנאמר בו שני פעמים כי טוב משנכנס אדר מרבין בשמח"ה ובגיל"ה לפ"ק, וה' יצילנו משגיאות ויראני בתורתו נפלאות ויעשה עמנו לטובה אות כן יאמר שבתי בן לא"א הגאון מוהר"ר מאיר כ"ץ ז"ל. והלא בשמח"ה ובגיל"ה עולה למנין תי"א, וזוהי גופא השנה שהתחיל חיבור ספר תקפו כהן כנ"ל, ואיך שייך שגמר אז את כללי קים לי שרק התחיל לחבר כמה שנים אחר תקפו כהן כמבואר לעיל.

אלא ע"כ נראה מוכרח מזה דמה שכתב רבינו יום שנאמר בו שני פעמים כי טוב משנכנס אדר מרבין בשמח"ה ובגיל"ה לפ"ק, מקומו הוא בסוף ספר תקפו כהן לאחר סימן ק"ל, ובדפוסים שנכתב כללי קים לי מיד אחר סימן ק"ל ממילא נשתרבבו בטעות דברי רבינו אלו לאחר כללי קים לי. ולפי"ז מובנים דברי החיד"א שהרי המעשה שהעירו לחבר את הספר היה בחודש טבת כמו שכתב רבינו בהקדמה, וכשנכנס אדר מרבין בשמח"ה ובגיל"ה לפ"ק שזהו תחלת חודש אדר גמר את הספר, הרי שבחודש שבט כתב ספר תקפו כהן, והוא פלא כמו שסיים החיד"א.

[בהקדמה לתקפו כהן ע"פ כח תפיסה - כללי תקפו כהן ע' כ"ח]​
 
חזור
חלק עליון