ושים חלקנו עמהם לעולם, עם מי? | פורום אוצר התורה ושים חלקנו עמהם לעולם, עם מי? | פורום אוצר התורה

ושים חלקנו עמהם לעולם, עם מי?

ושים חלקנו עמהם לעולם, יש לדון בכוונת התפילה, אם הכוונה 'עמהם' לצדיקים, או עמהם 'לבוטחים בשמך באמת'
בפשטות נראה שעולה על 'הבוטחים בשמך באמת'.
וביותר נראה כן, מהמילים הבאות: 'ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו...', שזה המשך ישיר להמילים דלעיל.
וכפי שאומרים נמי ב'אהבת עולם': "למען לא נבוש ולא נכלם ולא נכשל לעולם ועד כי בשם קדשך הגדול והנורא בטחנו".
 
בפשטות נראה שעולה על 'הבוטחים בשמך באמת'.
וביותר נראה כן, מהמילים הבאות: 'ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו...', שזה המשך ישיר להמילים דלעיל.
וכפי שאומרים נמי ב'אהבת עולם': "למען לא נבוש ולא נכלם ולא נכשל לעולם ועד כי בשם קדשך הגדול והנורא בטחנו".
ממש ככה.

שכוייח.
 
בפשטות נראה שעולה על 'הבוטחים בשמך באמת'.
וביותר נראה כן, מהמילים הבאות: 'ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו...', שזה המשך ישיר להמילים דלעיל.
וכפי שאומרים נמי ב'אהבת עולם': "למען לא נבוש ולא נכלם ולא נכשל לעולם ועד כי בשם קדשך הגדול והנורא בטחנו".

רק שנשאלת השאלה, שאם ישים חלקינו עמהם, הרי שאז וודאי שלא נבוש, וא"כ מה כפילות התפילה בזה?

וראיתי שהחת"ס ביאר ש'ושים חלקנו עמהם לעולם' היינו עם הבוטחים בשמך באמת, ועדיין אנו מתפללים, שגם אם לא יהיה בטחוננו באמת, שנקבל שכר כבוטחים באמת, ולא נבוש.

עוד ראוי לציין ששמעתי [לא ראיתי בפנים] שיש המבארים שושים חלקינו עמהם, הולך על הצדיקים וכו'.
 
רק שנשאלת השאלה, שאם ישים חלקינו עמהם, הרי שאז וודאי שלא נבוש, וא"כ מה כפילות התפילה בזה?

וראיתי שהחת"ס ביאר ש'ושים חלקנו עמהם לעולם' היינו עם הבוטחים בשמך באמת, ועדיין אנו מתפללים, שגם אם לא יהיה בטחוננו באמת, שנקבל שכר כבוטחים באמת, ולא נבוש.
יפה, שכוייח!

אבל אפשר לומר, שמבקשים על הביטחון - ועי"ז לא נבוש וכו', כמו ב'אהבת עולם'.
 
ושים חלקנו עמהם לעולם, יש לדון בכוונת התפילה, אם הכוונה 'עמהם' לצדיקים, או עמהם 'לבוטחים בשמך באמת'.
הרה"ק הבית ישראל זי"ע ביקר פעם אצל הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע. והרה"ק מבעלזא ביקש ממנו לכוון עליו בתפילתו.
ענה הבית ישראל, אכן אני מכוון עליו בכל יום בתפילה ב"ושים חלקנו עמהם".
 
נראה להוכיח מדברי האו''ז דקאי על הבוטחים
האו''ז מיירי בנוסח תפילה קצרה וזה לשונו (תפילה סי' צ)
את המינים ואת מל' זדון במהרה תעקר תשבר ותמגר ותכניע אויבינו במהרה בימינו בא"י שובר אויבים ומכניע זדים על כל הבוטחים בך יהמו רחמיך ושים חלקנו עמהם בא"י משען ומבטח לצדיקים
הרי להדיא דקאי על הבוטחים וכנוסח זה מבו' גם בחיי''א כלל כד.
 
חזור
חלק עליון