רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,659
תודות
4,222
נקודות
485
וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ

בגמרא (שבת קיג:) אלו בגדים של שבת, וביאר הבן יהוידע לפי שרות בחינתה היתה מידת מלכות, ושבת היא מידת מלכות, לכן אמרה לה שמלותיך בגדים מהבחינה שלך, שהם בגדי שבת, עכ"ד.

שמלותיך עליך אותיות יש עליך מלכות.

ולכאורה יש לדקדק בדבריו, שהרי רות נקראת בחז"ל (ב"ב צא:) אמה של מלכות, משמע שבחינתה היתה בינה, שנקראת אמא, ולא מלכות.

ואפשר לפי מ"ש הרב חיד"א ז"ל שנעמי היתה לאה, כמו שאמרה אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי, ורות היתה רחל, וכאשר רות דבקה בה, נטלה מנעמי קצת ניצוצות מלאה עיי"ש, והנה לאה היא בחי' בינה, ורחל היא בחי' מלכות, ורות הרי היתה בחי' רחל ולאה יחד, ולכן אמרו חז"ל במתק לשונם "אמה של מלכות", שהיתה רות בחי' בינה שבמלכות - לאה ורחל.

ועל רות דרשו חז"ל (שבת שם) את הפסוק תן לחכם ויחכם עוד, וגם אמרו דבר "חכמה" ראה בה, הרי שגם היה לה מידת חכמה, ואי' בפתח אליהו "כתר עליון איהו כתר מלכות", הרי שיש שייכות בין כתר למלכות, א"כ היה לה בחי' כל ג' ראשונות כתר חכמה בינה, וזה נרמז בפסוק וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת, והקשה באלשיך הקדוש למה האריך ולא אמר "וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת את ערפה ואת רות", ולדרכינו מרמז על בחי' רות, שנית בגי' כתר חכמה בינה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רש"י ט' כ"ג:
ויצאו ויברכו את...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון