רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות

רות וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת (1 צופה)

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,439
תודות
3,074
נקודות
485
וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ

בגמרא (שבת קיג:) אלו בגדים של שבת, וביאר הבן יהוידע לפי שרות בחינתה היתה מידת מלכות, ושבת היא מידת מלכות, לכן אמרה לה שמלותיך בגדים מהבחינה שלך, שהם בגדי שבת, עכ"ד.

שמלותיך עליך אותיות יש עליך מלכות.

ולכאורה יש לדקדק בדבריו, שהרי רות נקראת בחז"ל (ב"ב צא:) אמה של מלכות, משמע שבחינתה היתה בינה, שנקראת אמא, ולא מלכות.

ואפשר לפי מ"ש הרב חיד"א ז"ל שנעמי היתה לאה, כמו שאמרה אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי, ורות היתה רחל, וכאשר רות דבקה בה, נטלה מנעמי קצת ניצוצות מלאה עיי"ש, והנה לאה היא בחי' בינה, ורחל היא בחי' מלכות, ורות הרי היתה בחי' רחל ולאה יחד, ולכן אמרו חז"ל במתק לשונם "אמה של מלכות", שהיתה רות בחי' בינה שבמלכות - לאה ורחל.

ועל רות דרשו חז"ל (שבת שם) את הפסוק תן לחכם ויחכם עוד, וגם אמרו דבר "חכמה" ראה בה, הרי שגם היה לה מידת חכמה, ואי' בפתח אליהו "כתר עליון איהו כתר מלכות", הרי שיש שייכות בין כתר למלכות, א"כ היה לה בחי' כל ג' ראשונות כתר חכמה בינה, וזה נרמז בפסוק וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת, והקשה באלשיך הקדוש למה האריך ולא אמר "וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת את ערפה ואת רות", ולדרכינו מרמז על בחי' רות, שנית בגי' כתר חכמה בינה.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון