חידת היכי תימצי - התכנית להיכנס לקודש הקדשים הצילה אותו | פורום אוצר התורה חידת היכי תימצי - התכנית להיכנס לקודש הקדשים הצילה אותו | פורום אוצר התורה

חידת היכי תימצי התכנית להיכנס לקודש הקדשים הצילה אותו

פִּתָרוֹן
בגמ' שם דף פב. אומר רבא שאם חשב להכניסה לפני ולפנים, והכניסה להיכל לא נפסלה עד שתגיע לפני ולפנים.
וז"ל:
אלא אמר רבא כל מידי דחשיב עליה לפני ולפנים לא מיפסל בהיכל
וז"ל רש"י שם:
אלא אמר רבא - לעולם דעייליה דרך פתחים ואשמועי' קרא דהיכא דחשיב עליה מתחילתו להכניסו [לפני] ולפנים ותחילת הבאתו להיכל ע"מ פנים היה לא מיפסיל עד דמטי לפנים ואם החזירו לחוץ כשר:


היכי משכחת לה באדם שיש לו דם קדשים
ולכאורה הוא היה אמור להיות פסול
אך מפני שהוא מתכנן להכנס לקודש הקדשים הדם כשר למהדרין!?
האם זה קשור לדם שנכנס להיכל?
 
המכניס דם חטאת במזיד להיכל, יש הסוברים שהוא פסול - עיין זבחים פב.
חוץ מכהן גדול ביום הכיפורים שנכנס להזות בקודש הקדשים.
ויעויין שם דף פג.
אבל א"צ לקודש הקדשים, ודי שיזה בקודש, ומן הסתם (בלא עיון כעת) שה"ה לפר כהן משיח ופר העלם דבר של ציבור.
 
המכניס דם חטאת במזיד להיכל, יש הסוברים שהוא פסול - עיין זבחים פב.
חוץ מכהן גדול ביום הכיפורים שנכנס להזות בקודש הקדשים.
ויעויין שם דף פג.
אכן זהו עוד צעד בכיוון הנכון.
אבל המכניס דם חטאת להיכל נפסל זה כתוב בקרא
ויש היכ''ת [מפורשת בגמ'] שעל ידי כוונתו להכנס לקוה''ק לא נפסל
 
למה זה קשור לקודש הקדשים?
רמב"ם פסוהמ"ק פי"ז

ד - היה עומד בעזרה וחשב מחשבת הזמן בחטאות הנעשות בפנים בדבר הנעשה בפנים אינו פגול חשב בדבר הנעשה בחוץ הרי זה פגול:
ה - כיצד היה עומד בעזרה ואמר הריני שוחט להזות דמו למחר אינו פגול שההזיה לפנים בהיכל:
 
רמב"ם פסוהמ"ק פי"ז

ד - היה עומד בעזרה וחשב מחשבת הזמן בחטאות הנעשות בפנים בדבר הנעשה בפנים אינו פגול חשב בדבר הנעשה בחוץ הרי זה פגול:
ה - כיצד היה עומד בעזרה ואמר הריני שוחט להזות דמו למחר אינו פגול שההזיה לפנים בהיכל:
תשובה יפה.
אומנם. במקרה הזה הדם לא היה אמור להפסל לולי המחשבה, אלא בסך הכל זו אינה מחשבה פוסלת.
 
בגמ' שם דף פב. אומר רבא שאם חשב להכניסה לפני ולפנים, והכניסה להיכל לא נפסלה עד שתגיע לפני ולפנים.
וז"ל:
אלא אמר רבא כל מידי דחשיב עליה לפני ולפנים לא מיפסל בהיכל
וז"ל רש"י שם:
אלא אמר רבא - לעולם דעייליה דרך פתחים ואשמועי' קרא דהיכא דחשיב עליה מתחילתו להכניסו [לפני] ולפנים ותחילת הבאתו להיכל ע"מ פנים היה לא מיפסיל עד דמטי לפנים ואם החזירו לחוץ כשר:
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון