של הכופר, כך מבואר במפרשים. וזה יסתדר עם מש"כ רש"י בדף צא. שמדובר בבתו של הקיסר ולא של ר"ג.אמרה ליה ברתיה כו׳ ברתיה של רבן גמליאל או ברתיה של כופר?
יישר כח. יש לעיין מדוע לא פירש״י כאן?של הכופר, כך מבואר במפרשים. וזה יסתדר עם מש"כ רש"י בדף צא. שמדובר בבתו של הקיסר ולא של ר"ג.
כי בדף צא מדובר בבת הקיסר, והיה צריך להשמיע לנו חידוש זה.יישר כח. יש לעיין מדוע לא פירש״י כאן?
מסתבר שחוץ מזה שהוא הסית הוא גם עבד ע"זאינו נתלה אלא המגדף והעובד ע''ז.
כך הקשה הגרי"פ בביאורו לסמ"ג (ח"ג מנין ע"א עונש כ"ד כ"ה) דף ס: עיי"שסנהדרין מג. והתניא בערב הפסח ״תלאוהו״ לישו והכרוז יוצא לפניו מ' יום קודם שהוא יוצא ״ליסקל״ על שכישף והסית והדיח את ישראל כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו ולא מצאו לו זכות ״ותלאוהו״ בערב הפסח
לכאורה קשה דהול״ל שסקלוהו. ואם כוונת הגמרא שסקלוהו ואח״כ תלאוהו קשה שהרי לפי שיטת חכמים בסנהדרין דף מה: אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע''ז.
ובספר עתים למשנה ע' 145 כותב 'כלומר' אינו כ"ף הדמיון עיי"שסנהדרין מו. מתני' כיצד תולין אותו משקעין את הקורה כו׳ כי קללת אלהים תלוי וגו' ״כלומר״ מפני מה זה תלוי כו׳ הקרובים באים ושואלים בשלום הדיינין ובשלום העדים ״כלומר״ שאין בלבנו עליכם שדין אמת דנתם כו׳
כמדומני שלא מצינו לשון ״כלומר״ בעוד משניות בש״ס וכאן בסנהדרין ב׳ פעמים. הלא דבר הוא!
יפה. יישר כח!ובספר עתים למשנה ע' 145 כותב 'כלומר' אינו כ"ף הדמיון עיי"ש
בס' מדרס לפירושים מבאר רצה לומר שדוד קרעו, ולא כמו שביארו הערוך ור"ח שנקרע מאליו ודוד מצאועוד יש לעיין מה כוונת רש״י בסוף דבריו ״והוא היה טמון שם וחתכו״
אולי שם לא היה קפיצת הדרך אלא 'דליה זיקא' כמו שהיה אצל אלכסנדרוס מוקדן (בסוכה נא:)ק״ק מדוע לא חשיב סנחריב נמי כמבואר בגמרא לעיל אורחא דבעא לסגויי בעשרה יומא סגא בחד יומא