חידה בתלמוד וחז"ל - היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש....? | פורום אוצר התורה חידה בתלמוד וחז"ל - היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש....? | פורום אוצר התורה

חידה בתלמוד וחז"ל היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש....?

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,028
תודות
2,272
נקודות
485
בעקבות האשכול המעניין יהדות על רגל אחת
היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש מהלל ללמדו תורה על רגל אחת, ודחפו שמאי באמת הבנין?
 
פִּתָרוֹן
ר' שמלאי אתא לקמיה דרבי יוחנן א''ל ניתני לי מר ספר יוחסין [רבי שמלאי בא לפני רבי יוחנן ואמר לו ילמדני רבי את הברייתא שנכתבה על ספר דברי הימים] וכו' א''ל ניתנייה בג' ירחי [ילמדני רבינו את כל ספר יוחסין בשלושה חדשים], שקל קלא פתק ביה [נטל רבי יוחנן גוש עפר והשליך על רבי שמלאי], א''ל ומה ברוריה דביתהו דר''מ ברתיה דר''ח בן תרדיון, דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא מג' מאה רבוותא, ואפ''ה לא יצתה ידי חובתה בתלת שנין, ואת אמרת בתלתא ירחי [ומה ברוריה אשתו של רבי מאיר שהיתה בתו של רבי חנינא בן תרדיון, שלמדה שלוש מאות שמועות ביום אחד משלוש מאות רבנים, ואף על פי שהיתה חכמה כל כך לא יכלה לשנות בשלש שנים, ואתה אמרת שהנך רוצה לשנות בשלושה חדשים]. [פסחים סב:]​
היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש מהלל ללמדו תורה על רגל אחת, ודחפו שמאי באמת הבנין?
יש עוד שנים, באותו מקום במסכת שבת לא.:
ת"ר מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי אמר לו כמה תורות יש לכם אמר לו שתים תורה שבכתב ותורה שבעל פה א"ל שבכתב אני מאמינך ושבעל פה איני מאמינך גיירני ע"מ שתלמדני תורה שבכתב גער בו והוציאו בנזיפה בא לפני הלל גייריה.
שוב מעשה בנכרי אחד שהיה עובר אחורי בית המדרש ושמע קול סופר שהיה אומר ואלה הבגדים אשר יעשו חושן ואפוד אמר הללו למי אמרו לו לכהן גדול אמר אותו נכרי בעצמו אלך ואתגייר בשביל שישימוני כהן גדול בא לפני שמאי אמר ליה גיירני על מנת שתשימני כהן גדול דחפו באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה.

הגמרא אף מסיימת על ג' הסיפורים:
לימים נזדווגו שלשתן למקום אחד אמרו קפדנותו של שמאי בקשה לטורדנו מן העולם ענוותנותו של הלל קרבנו תחת כנפי השכינה.
 
יש עוד שנים, באותו מקום במסכת שבת לא.:
כוונתי לגמרא אחרת שדומה גם לדחיפה בנוסף לגעירה
הגמרא אף מסיימת על ג' הסיפורים: לימים נזדווגו שלשתן למקום אחד אמרו קפדנותו של שמאי בקשה לטורדנו מן העולם ענוותנותו של הלל קרבנו תחת כנפי השכינה.
ובאבות דר"נ (פט"ו ה"ג): אמרו לאותו גר נולדו שני בנים, לאחד קראו הלל ולאחד קראו גמליאל, והיו קוראין אותם גרים של הלל.
 
כוונתי לגמרא אחרת שדומה גם לדחיפה בנוסף לגעירה
גם לא לזה?: (בבא בתרא קלג:)
מעשה באדם אחד שלא היו בניו נוהגין כשורה עמד וכתב נכסיו ליונתן בן עוזיאל מה עשה יונתן בן עוזיאל מכר שליש והקדיש שליש והחזיר לבניו שליש בא עליו שמאי במקלו ותרמילו כו'.
 
(בבא בתרא קלג:)
בא עליו שמאי במקלו ותרמילו כו'.​
אין פה דמיון לגערה ודחיפה
על הדרך אנו זוכים לעוד רעיונות דומים אך לא לזה התכוון המשורר
 
היכן מצאנו בגמרא סיפור דומה לגר שביקש מהלל ללמדו תורה על רגל אחת, ודחפו שמאי באמת הבנין?
אמורא שרצה ללמוד תוך זמן קצר
 
ר' שמלאי אתא לקמיה דרבי יוחנן א''ל ניתני לי מר ספר יוחסין [רבי שמלאי בא לפני רבי יוחנן ואמר לו ילמדני רבי את הברייתא שנכתבה על ספר דברי הימים] וכו' א''ל ניתנייה בג' ירחי [ילמדני רבינו את כל ספר יוחסין בשלושה חדשים], שקל קלא פתק ביה [נטל רבי יוחנן גוש עפר והשליך על רבי שמלאי], א''ל ומה ברוריה דביתהו דר''מ ברתיה דר''ח בן תרדיון, דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא מג' מאה רבוותא, ואפ''ה לא יצתה ידי חובתה בתלת שנין, ואת אמרת בתלתא ירחי [ומה ברוריה אשתו של רבי מאיר שהיתה בתו של רבי חנינא בן תרדיון, שלמדה שלוש מאות שמועות ביום אחד משלוש מאות רבנים, ואף על פי שהיתה חכמה כל כך לא יכלה לשנות בשלש שנים, ואתה אמרת שהנך רוצה לשנות בשלושה חדשים]. [פסחים סב:]​
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון