הוראת התורה 'מדבר שקר תרחק'! | פורום אוצר התורה הוראת התורה 'מדבר שקר תרחק'! | פורום אוצר התורה

הוראת התורה 'מדבר שקר תרחק'!

1. שקר שיוצא ממנו היזק לחברו - אסור מן התורה לכולי עלמא.
2. שקר בדיבור בעלמא שלא לצורך כלל - נחלקו האחרונים אם אסור מדאורייתא או מדרבנן או שהוא מותר (רק לא ירגיל עצמו בזה).
3. שקר לצורך מצווה או לצורך מידה טובה (ובכלל זה, מפני השלום או למנוע כבוד לעצמו) - מותר מלכתחילה.
ראו קבצים מצורפים.
 

קבצים מצורפים

זה מה שמצאתי כעת:
אסור מדאורייתא - ספר חרדים פרק ג' מצוה כ"ו.
מותר מדאורייתא - יראים מצווה רלה.
אסור על כל פנים מדרבנן - תופעות ראם על היראים הנ"ל.
מותר אף מדרבנן - רבי ירוחם פערלא בביאורו לרס"ג מצוות עשה כ"ב.
(ובמסילת ישרים פרק יא משמע שאסור מדרבנן רק לת"ח)
 
הוספת ידיעות בענין
1. הסמ''ג במ''ע קז מוכח דס''ל דהוא איסור דאו' לכל אדם [ולא רק לדיינים כדעת האב''ע וטענת הגרי''פ]
כך נקט גם הח''ח במנין העשין של האומר לה''ר ומשקר.
2. דעת הרא''ש עפ''י הבנת האחרונים בדבריו שאיסור שקר מה''ת, עי' בדבריו בתוספותיו לב''ב דפ''א [ועי' ארצה''ח סי' כו סק''ב ועו''א].
3. הגאון בעל בנין ציון ח''ב סי' כא פשיט''ל דהוא איסור דאו'.

ויש להאריך עוד אלא שאין הזמן מספיק

ולסיום אעתיק את לשונו הזהב של החזו''א ז''ל באמונה ובטחון
'והנה שינוי הדיבור מאמיתת המודבר בשם שקר יקרא וגנות השקר אינו בשביל המרמה שבו, שמשתמש בשקרו בשביל ריוח המקווה לו ברמותו את רעהו, אלא אף שינוי שאינו משמש לגרום של הונאה, כסיפור של מה בכך, בשם שקר יכונה ובכלל עוון השקר הוא, וכמו שאמרו בהני תלת מיל משני רבנן'.
 
חזור
חלק עליון