דיון - ההבדל בין כתיבה תורנית לכתיבה סיפורית. | פורום אוצר התורה דיון - ההבדל בין כתיבה תורנית לכתיבה סיפורית. | פורום אוצר התורה

דיון ההבדל בין כתיבה תורנית לכתיבה סיפורית.

אוראל סולטן

משתמש רשום
הודעות
45
תודות
201
נקודות
30
אשמח אם מישהו יוכל לקבץ כמה שיותר טיפים והבדלים בין הסוגים.

ומה דעתכם - האם ראוי לכתוב סיפור בסגנון תורני / להפך? (אנשים עושים כבר את שניהם, השאלה היא עם זה ראוי ונכון.)
 
אשמח אם מישהו יוכל לקבץ כמה שיותר טיפים והבדלים בין הסוגים.

ומה דעתכם - האם ראוי לכתוב סיפור בסגנון תורני / להפך? (אנשים עושים כבר את שניהם, השאלה היא עם זה ראוי ונכון.)

שאלה מעניינת.
יש צדדים לכאן ולכאן.
רציתי להדגיש, שגם אם מפני התועלת כותבים בסגנון של סיפור וכדו', ג"כ נכון להשאיר רמה של כתיבה, ולא לכתוב בשפה של עיתון.
והיינו שיש רמה תורנית. רמה שאינה תורנית, ורמה רחובית.
 
המהות של כתיבה סיפורית בדיונית, היא הסאבטקסט, הנסתר, בעצם הסופר משתמש בדמויות ובקווי העלילה כדי לספר משהו על העולם ועל אנשים, המהות של כתיבה היסטורית / מחקרית, היא לתאר במדויק ככל האפשר את המציאות ולנתק ככל הניתן את תודעת הכותב מתיאור המציאות.
לדעתי כתיבה תורנית צריכה לשלב את שניהם, מצד אחד להיות מאד נאמנים לתיאור הכתובים הראשונים והאחרונים כפי שהם, ומנקודת מבט אובייקטיבית, אך גם לשלב את נקודת המבט של הכותב, אפשרי גם באמצעות מטאפורות ואנלוגיות ששייכים במובהק לכותב ולתפישת עולמו, משום שזה מהות לימוד התורה וזו מהותה של כתיבה תורנית, לחבר ככל הניתן בין השכל האנושי שלנו לשכל האמיתי, התורני.
 
לכאורה כתיבת סיפור בלשון תורנית אין בה חסרון
האמת היא שכמעט אין כזה דבר לשון תורנית, הרי הגמרא נכתבה בשפה המדוברת באותו המקום, בבל.
רק אצלנו שעברו שנים, וגם 'זכינו' לעברית קלוקלת זה נראה כמו 'שפה תורנית'.

אגב, ראיתי מכבר כמדו' בספר אגן הסהר, על הגר''א גנוחבסקי ז''ל אשר לשמו ולזכרו תאות נפש, שבאחד מספריו הוא כתב בין אכילת 'ארטיק' והעורכים רצו לכתוב במקום זה 'מי טעם מוקפאים' או מאכל המתקרא 'ארטיק' וכיו''ב, והוא סרב בתוקף.
 
לכאורה אין כתיבה או תורנית או ספרותית אלא יש כעין סולם שראשו בכתיבת ספרי קודש ותחתיתו להבדיל אלף אלפי הבדלות בכתיבת דברי חולין והבלים ויש באמצעיתו הרבה שלבים ודרגות שכן לא הרי הכתיבה השיווקית ככתיבת סיפורת ולא הרי זה וזה ככתיבה לימודית ולהבדיל בין החול ובין הקודש לא הרי כתיבת ספר הלכתי ככתיבת ספר חידושים על הש"ס ולא הרי זה וזה כספר סיפורי צדיקים
 
חזור
חלק עליון