חידות מעניינא דיומא - האם למרדכי היה בנים | פורום אוצר התורה חידות מעניינא דיומא - האם למרדכי היה בנים | פורום אוצר התורה

חידות מעניינא דיומא האם למרדכי היה בנים

"לו ולזרעו",
ואולי יש לדחות שהיו בנות.
במחילה על הבורות אשמח אם תעדכן מהיכן לקחת מילים אלו,
[גם בראיה לה כיוונתי כתוב 'בנים', ויתכן שדי בבנות, הנתון בבדיקה]
ודובר שלום לכל זרעו.
יש נידון בראשונים אם זה הולך על זרעו של עמו, או על זרעו של מרדכי.
ראיתי הרבה שמבארים שהכוונה לכל ישראל, רק באב"ע פי' שהכוונה לילדיו. עכ"פ כל הכבוד.
ואגב פשט שלישי, ברד"ק (פרשת לך לך) על אברהם "או שחשב כי הזרע שאמר לו יהיה אחד מבני משפחתו שהוא חשוב כזרעו וכן ודובר שלום לכל זרעו שר"ל לכל בני משפחתו או הגדל עמו".
 
האם למרדכי הצדיק היה בנים, הבא ראיה.
כן, היו לו בנים.
כי הוא היה מהסנהדרין, ואחד מהתנאים הנדרשים להיות דיין בסנהדרין הוא שיהיה לו בנים כדי שיהיה רחמן כמבואר ברמב"ם.
 
פִּתָרוֹן
כן, היו לו בנים.
כי הוא היה מהסנהדרין, ואחד מהתנאים הנדרשים להיות דיין בסנהדרין הוא שיהיה לו בנים כדי שיהיה רחמן כמבואר ברמב"ם.
לשון הרמב"ם (שופטים הלכות סנהדרין והעונשין המסורין להם פרק ב' הלכה ג':
אין מעמידין בכל סנהדרין לא זקן מופלג בשנים ולא סריס, מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים, כדי שיהיה רחמן.
 
כמבואר ברמב"ם.
ומקורו מסנהדרין לו,
אולי מספיק רק בנות, מי יודע?

בטעם הדבר כ' הרמב"ם כדי שיהיה רחמן, וצ"ב הרי את בניו אסור לו לדון, וא"כ מאי נפק"מ הרחמים שיש לו על בניו, לרחמים שצריך להיות לו על בנים של אדם אחר?
וביד רמה יש תוספת "ואינו מכיר ברחמי האב על הבנים",

נראה שיש כאן יסוד, שבכל העונשים בתורה אולי נראה שרוצים להעניש,
אבל באמת הכל מגיע מרחמים אין סופיים של אב על בנים,
לכן מי שלא מכיר מה זה אומר רחמים של אבא לבן, שהוא יכול למסור עבורו את נפשו, לא יכול לדון,
הוא לא יבין שכל העונשים מגיעים מיד אוהבת וכך לא תהיה היד קלה על ההדק.
 
ודובר שלום לכל זרעו.
אם הכוונה באמת לזרעו שלו שמעתי ווארוט מיוחד לפורים,
כל הפולטיקאים דורשים טוב לזרעם בלבד, וכלפי חוץ דוברים בשלום הכל, כדי לקבל מנדטים,
אבל רועי ישראל דורשים טוב לכל העם, לפעמים גם בלי שידעו, ואילו דובר שלום כלפי חוץ רק לזרעו.
 
חזור
חלק עליון