שבת - האם למ''ד הנחה עושה מצוה אין ההדלקה מצוה כלל | פורום אוצר התורה שבת - האם למ''ד הנחה עושה מצוה אין ההדלקה מצוה כלל | פורום אוצר התורה

שבת האם למ''ד הנחה עושה מצוה אין ההדלקה מצוה כלל

אכתוב את נקודת המוצא שלי
בחזו''א מנחות סי' ל' סק''ח הביא ד' הרמב''ם שפסק שאם הוציאו המנורה לחוץ מותר לו לזר להדליקו שם לכתחילה,
והביא ע''ז קו' של המנח''ח דלכאו' בחוץ א''א לקיים המצוה כלל, כמבואר בגמ' שבת דלמ''ד הדלקה עושה מצוה צריכין להדליק על המקום הנכון דוקא, וברש''י בשבת שם (בסוגיא הנ''ל) מבואר דבביהמ''ק בודאי הדלקה עושה מצוה, והחזו''א כ' דבהכרח לדעת הרמב''ם אין מצוה בעצם ההדלקה כלל אלא המצוה שהנרות ידליקו*, וכ' לתרץ ההוכחות שכ' המנח''ח להוכיח שהדלקה עושה מצוה יעש''ד.
ובכן נמצא לכאו' שלמ''ד הנחה עושה מצוה לענין נ''ח אין מצוה בעצם ההדלקה, וכמ''ש החזו''א שיכול גם קוף להדליק הנר במנורה יכול קוף להדליק גם הנ''ח, וזה חידוש מעניין, ובכן אני שואל את החברים החשובים שליט''א אם יש להם איזשהו ידע בעניין.

ואצרף פה ד' החזו''א הנז'
1742517646911.png
*אשר כן כ' גם רבנו חיים הלוי בספרו סוף הל' ביאת מקדש אלא שלא פירט להדיא לענין קוף ובאמת זה לא מוכרח דגם הוא ס''ל כן.
 
נערך לאחרונה:
לכאורה דברי החזון איש ברורים
מ''מ לא מופקע לומר שגם למ''ד הנחה עושה מצוה, מ''מ מודה שצריך להניח נר שנדלק למען המצוה ע''י ישראל
ועכ''פ ההדלקה היא ודאי הכשר מצוה למ''ד הזה, מ''מ קי''ל סוכת גנב''ח כשרה, וצ''ע אם ניתן לדמות הא להא
 
מ''מ קי''ל סוכת גנב''ח כשרה, וצ''ע אם ניתן לדמות הא להא
בסוכה זה חידוש עוד יותר גדול ששם יש דין תעשה ולא מן העשוי ועכ''פ מצינו דינים באופן בניית הסוכה, משא''כ בנד''ד אפשר שאין שום דין בצורת ההדלקה.
וא''כ לכאו' נד''ד הוא כ''ש מסוכה.
 
חזור
חלק עליון