האם לא אומרים תחנון בבית כנסת ביום שיש ברית בכל המניינים ומה הדין בשטיבלך | פורום אוצר התורה האם לא אומרים תחנון בבית כנסת ביום שיש ברית בכל המניינים ומה הדין בשטיבלך | פורום אוצר התורה

האם לא אומרים תחנון בבית כנסת ביום שיש ברית בכל המניינים ומה הדין בשטיבלך

חלקינו בתורתך

משתמש רגיל
הודעות
135
תודות
332
נקודות
56
הנה כשיש חתן הדין הוא שלא אומרים תחנון כשיש חתן.
אבל בברית אפי' אם המילה אחר התפילה לא אומרים תחנון (אפי' כהבעלי ברית לא מתפללים שם)
וצ"ב האם בכל המניינים שבאותו בית כנסת לא אומרים תחנון באותו יום
או רק באותו מנין שאח"כ יש בו ברית
ומה הדין בשטיבלך לגבי זה, אם זה נחשב אותו בית הכנסת, או בית כנסת אחר.
 
הנה כשיש חתן הדין הוא שלא אומרים תחנון כשיש חתן.
אבל בברית אפי' אם המילה אחר התפילה לא אומרים תחנון (אפי' כהבעלי ברית לא מתפללים שם)
וצ"ב האם בכל המניינים שבאותו בית כנסת לא אומרים תחנון באותו יום
או רק באותו מנין שאח"כ יש בו ברית
כמדומה שהמנהג פשוט שלא לומר בכל המניינים.
ומה הדין בשטיבלך לגבי זה, אם זה נחשב אותו בית הכנסת, או בית כנסת אחר.
זה יש מקום לדון וכמדומה שחלוקים המנהגים.
 
זה יש מקום לדון וכמדומה שחלוקים המנהגים.
יש לך דוגמאות לשטיבלך שלא אומרים בכל המניינים?
או שטיבלך שאתה יודע שבחדרים אחרים כן אומרים ורק באותו חדר שיש ברית לא אומרים בכל המניינים.
 
כמדומה שהמנהג פשוט שלא לומר בכל המניינים.
משנה ברורה סימן קלא ס"ק כד
(כד) באותו ביהכ"נ - והמתפללין בעזרה כיון שנגררין אחרי ביהכ"נ כשאין שם ארון ותיבה א"כ כשם שבביהכ"נ אין אומרים גם הם אין אומרים:

ודון מינה.
 
משנה ברורה סימן קלא ס"ק כד
(כד) באותו ביהכ"נ - והמתפללין בעזרה כיון שנגררין אחרי ביהכ"נ כשאין שם ארון ותיבה א"כ כשם שבביהכ"נ אין אומרים גם הם אין אומרים:

ודון מינה.
ולפי"ז בשטיבלך אחרים ודאי שאומרים תחנון.
 
גם שמעתי כשהייתי בעיר ואם בישראל ק"ק וילנא כשמתפללין בעזרה לפני בה"כ, והורם הגאון מוהר"ר נחמן ז"ל והגאון מוהר"ר משה ז"ל שהמנין הראשון שמתפללין בעזרה א"א תחנון והמנין שני או שלישי יאמרו תחנון, ואפי' מנין הראשון מתפללין בשחרית קודם שמתפללין בבה"כ (בית לחם יהודה יורה דעה רסה יב)​
 
אבל הביא שם בבית לחם יהודה

וראיתי בכמה קהילות כשהייתי בבית המדרש שאם היה הברית בבה"כ גדולה שאין אומרים תחנון אף בבית המדרש, ושאלתי לזקינ' והשיבו לי כך מנהגם, וכן נוהגי' בק"ק פראג שיש חילוק באיזה בית הכנסת שמלין, באם שמלין באותו בה"כ שנקרא אלטנייא אזי אין אומרי' בכל בה"כ, ובאם שמלין בשאר בה"כ אזי אומרין.​
 
המנהג המקובל בשטיבלאך שאני מכיר הוא שרק במנין שבו מתקיים הברית אין אומרים, ובשאר - אפי' מניינים באותו חדר - כן אומרים.
 
המנהג המקובל בשטיבלאך שאני מכיר הוא שרק במנין שבו מתקיים הברית אין אומרים, ובשאר - אפי' מניינים באותו חדר - כן אומרים.
לכאו' מהמ"ב שהובא לעיל מוכח לא כך, אם לא שנדחוק דהיינו כשמתפללים עם המנין שבביהכ"נ עצמו, וצ"ע.
 
יש לך דוגמאות לשטיבלך שלא אומרים בכל המניינים?
או שטיבלך שאתה יודע שבחדרים אחרים כן אומרים ורק באותו חדר שיש ברית לא אומרים בכל המניינים.
לא. אין לי דוגמאות.
ולכן כתבתי "כמדומה".
[אני זוכר ששמעתי דנים בזה, ומסתמא חלוקים בזה הדעות כדרך כל דבר שיש לדון בו].
אמנם העירו נכון שבפשטות מוכח במשנ"ב שרק באותו מקום או המקומות הנמשכים אחריו לעניין תחנון.
 
אבל הביא שם בבית לחם יהודה

וראיתי בכמה קהילות כשהייתי בבית המדרש שאם היה הברית בבה"כ גדולה שאין אומרים תחנון אף בבית המדרש, ושאלתי לזקינ' והשיבו לי כך מנהגם, וכן נוהגי' בק"ק פראג שיש חילוק באיזה בית הכנסת שמלין, באם שמלין באותו בה"כ שנקרא אלטנייא אזי אין אומרי' בכל בה"כ, ובאם שמלין בשאר בה"כ אזי אומרין.​
כמדומה מהלשון שהנידון לעניין בתי כנסת אחרים, שהיו מקומות שנהגו לא לומר בכל הבתי כנסת שבעיר, ובזה מחלקים בין הבתי כנסיות [כפי הנראה שהכוונה שאם הוא בבית הכנסת המרכזי אזי לא אומרים בכל הבתי כנסיות משא"כ כשהוא באחד מהקטנים], אבל בזמננו המנהג רק על אותו בית כנסת, אבל באותו ביכנ"ס המנהג פשוט שבכלל המניינים שבאותו מקום לא אומרים.
 
כמדומה מהלשון שהנידון לעניין בתי כנסת אחרים, שהיו מקומות שנהגו לא לומר בכל הבתי כנסת שבעיר, ובזה מחלקים בין הבתי כנסיות [כפי הנראה שהכוונה שאם הוא בבית הכנסת המרכזי אזי לא אומרים בכל הבתי כנסיות משא"כ כשהוא באחד מהקטנים], אבל בזמננו המנהג רק על אותו בית כנסת, אבל באותו ביכנ"ס המנהג פשוט שבכלל המניינים שבאותו מקום לא אומרים.
אכן, בנוגע לעיר פראג, הכוונה היא לכל בתי הכנסיות שבעיר, ולכן הבאתיו כאן.
אך בעיר וילנא, הרי אף בעזרה בחלק מהמניינים אמרו תחנון, כפי שעולה מדבריו.
והכרעת המשנ"ב היא שרק במקום שאין בו ספר תורה בפני עצמו, ונטפל לבית הכנסת, אין אומרים תחנון.
 
פעם שמעתי שבביהכ"נ הגדול של בעלזא בירושלים
כשיש ברית לא אומרים תחנון בכל השטיבלך ואיני יודע אם שמועה זו נכונה או לאו.
 
פעם שמעתי שבביהכ"נ הגדול של בעלזא בירושלים
כשיש ברית לא אומרים תחנון בכל השטיבלך ואיני יודע אם שמועה זו נכונה או לאו.
אכן כך נהגו שם עד לפני כשנה או קצת יותר מכך, כיום אומרים תחנון אף כשיש ברית מילה המתקיים בבניין הסמוך, למעט במקרים והברית מתקיימת בבניין ביהמ"ד אזי לא יאמרו תחנון בכלל המניינים
 
פעם שמעתי שבביהכ"נ הגדול של בעלזא בירושלים
כשיש ברית לא אומרים תחנון בכל השטיבלך ואיני יודע אם שמועה זו נכונה או לאו.
אכן כך נהגו שם עד לפני כשנה או קצת יותר מכך, כיום אומרים תחנון אף כשיש ברית מילה המתקיים בבניין הסמוך, למעט במקרים והברית מתקיימת בבניין ביהמ"ד אזי לא יאמרו תחנון בכלל המניינים
לתוספת בירור:
כשיש ברית אצל כ"ק מרן האדמו"ר שליט"א, עושים את הברית בבית התפילה שבבית מר"ש, הנמצא בסמוך ומחובר לביהמ"ד הגדול, ואכן עד לפני כשנה לא אמרו תחנון בכל הבנין כשהיה ברית אצל מר"ש, ואף יש נורה מיוחדת בכל השטיבלאך מעל עמוד החזן שהגבאי בבית מר"ש מדליקו כשיש ברית, ולפני כשנה יצאה הוראה שיש לומר אפי' כשיש ברית
אבל כשמר"ש לא נמצא והבריתות נעשים בקומת השטיבלאך ב"מרכזי", הרי פשוט שלא אומרים בכל הבנין תחנון שהרי זה ממש בית כנסת אחד ודו"ק ותשכח
 
במהרי"ל כתוב שהמנהג היה שבעיר קטנה לא היו אומרים תחנון בכל העיר (ואפי' ביה"כ אחר) ובעיר גדולה רק באותו בית הכנסת
ובסברת הדברים נ"ל שברית הפוטר הוא השמחה ובעיר קטנה כל העיר צהלה ושמחה שיש ברית היום
משא"כ בעיר גדולה
ולעינינו יותר פשוט לא לומר תחנון בבעלזא כשיש לאחד מן החסידים ברית מאשר לא לומר תחנון באיצקוביץ שנכנס משהו ומספר שיש לו ברית היום ודו"ק
 
חזור
חלק עליון