בבלי - האם היה לאולם תקרה? קושיית הרב קרפט זצ"ל | פורום אוצר התורה בבלי - האם היה לאולם תקרה? קושיית הרב קרפט זצ"ל | פורום אוצר התורה

בבלי האם היה לאולם תקרה? קושיית הרב קרפט זצ"ל

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
953
תודות
2,615
נקודות
357
שער העזרה ענייני קדשים סימן תנא:
בתוס' רי"ד יומא נב. הביא דברי רש"י שם שנראה מדבריו שהאולם היה מקורה, והרי"ד שם חולק וסובר שלאולם לא היה תקרה כלל, שלא הוזכרה תקרה לאולם במסכת מידות, עי"ש.

ולכאורה צ"ע טובא, שהרי פליגי אמוראי בכמה דוכתי האם קדושת אולם כקדושת היכל או לא, עי' עירובין ב. ויומא מד: וזבחים יד. ושם מבואר שלמ״ד שקדושת אולם והיכל חדא היא דיניו כהיכל לכל דבר, והנה בזבחים מ. איתא שאם נפחתה תקרה של היכל לא היה מזה שם, שנאמר באהל מועד, ואם אין לו תקרה אינו אהל כמ״ש רש״י שם.

וא"כ אם האולם הוא בכלל קדושת ההיכל ממילא יש לו דין שצריך להיות אהל, ואיך יתכן שאינו מקורה, וצע"ג.​
 
שער העזרה ענייני קדשים סימן תנא:
בתוס' רי"ד יומא נב. הביא דברי רש"י שם שנראה מדבריו שהאולם היה מקורה, והרי"ד שם חולק וסובר שלאולם לא היה תקרה כלל, שלא הוזכרה תקרה לאולם במסכת מידות, עי"ש.

ולכאורה צ"ע טובא, שהרי פליגי אמוראי בכמה דוכתי האם קדושת אולם כקדושת היכל או לא, עי' עירובין ב. ויומא מד: וזבחים יד. ושם מבואר שלמ״ד שקדושת אולם והיכל חדא היא דיניו כהיכל לכל דבר, והנה בזבחים מ. איתא שאם נפחתה תקרה של היכל לא היה מזה שם, שנאמר באהל מועד, ואם אין לו תקרה אינו אהל כמ״ש רש״י שם.

וא"כ אם האולם הוא בכלל קדושת ההיכל ממילא יש לו דין שצריך להיות אהל, ואיך יתכן שאינו מקורה, וצע"ג.​
קדושתו כקדושתו
אבל האולם יש לו את צורתו וההיכל את צורתו, ומנא לן לומר שצריכים להיות בצורה אחת, וההיכל צורתו עם תקרה ובל''ז פסול, ואטו משו''ה נצטרך כן גם בהיכל??
[מסתמא אין בזה משום אין משיבין את הארי לאח''מ, דכאן הוא קושיא ולא שיטה].
 
קדושתו כקדושתו
אבל האולם יש לו את צורתו וההיכל את צורתו, ומנא לן לומר שצריכים להיות בצורה אחת, וההיכל צורתו עם תקרה ובל''ז פסול, ואטו משו''ה נצטרך כן גם בהיכל??
[מסתמא אין בזה משום אין משיבין את הארי לאח''מ, דכאן הוא קושיא ולא שיטה].
יישר כוח עצום!
 
והעירוני
שבמידות פרק ג משנה ח: ושרשרות של זהב היו קבועין בתקרת האולם.

ושו"רהצג קובץ מצורף 2541
הצג קובץ מצורף 2542
ונמצא שיש מחלוקת רש"י [בפשוטו] ומהר"ם קזיס - לעומת הרי"ד,
האם באמת כוונת המשנה שהיה לאולם תקרה,
או שהכוונה לתקרת הפתח של האולם.
 
חזור
חלק עליון