האם ברכת שהחיינו בחנוכה ופורים היא גם על עצם היום? | פורום אוצר התורה האם ברכת שהחיינו בחנוכה ופורים היא גם על עצם היום? | פורום אוצר התורה

האם ברכת שהחיינו בחנוכה ופורים היא גם על עצם היום?

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
פרסם מאמר
הודעות
225
תודות
640
נקודות
116
מי שאינו יכול לקיים את מצוות הפורים
האם צריך לברך ברכת שהחיינו על עיצומו של יום כמו בשאר ימים טובים?
וכמו שמברכים ביו"כ.
כמו"כ השאלה גם על חנוכה.
 
מי שאינו יכול לקיים את מצוות הפורים
האם צריך לברך ברכת שהחיינו על עיצומו של יום כמו בשאר ימים טובים?
וכמו שמברכים ביו"כ.
כמו"כ השאלה גם על חנוכה.
יש על זה מאירי בשבת ובמגילה כא: שהביא מח' בענין
הובא בביאור הלכה תרצב' א'
 
נערך לאחרונה:
הובא בביאור הלכה תרצב' א'
וז"ל עיין מ"ב סק"א מה שכתבנו די"א דראוי לברך וכו' הוא ממור וקציעה שהשיג על המגן אברהם וז"ל ולא ידעתי מה בכך שהוא דבר נהוג והלא בלאו מצות שילוח מנות וסעודה ראוי לברך זמן על היום ואף שהוא מדברי קבלה צריך חזוק כשל תורה ויותר ביחיד מפני תקפו של נס שהיה בו וכיון דמזמן לזמן קאתי הרי הוא לענין זה ככל מועדי ד' שמברכין עליהן זמן וזמן לא בעי כוס דהלכתא אומרו אפילו בשוק ויוה"כ שאין בו אכילה ושתיה אלא שביתה ומנוחה אעפ"כ מברכין אותו וכו' ומסיים שם דשפיר הוא לכתחלה למאן דלית ליה מגילה למסמך זמן אכוס דסעודה עכ"ל ובאמת לפי סברתו שיברך זמן על עצם היום מפני תקפו של נס שהיה בו א"כ היה לו לברך ג"כ ברכת שעשה נסים ובאמת מצאתי במאירי של שבת לענין חנוכה [וה"ה בענינינו לענין פורים] וז"ל מי שאין לו להדליק ואינו במקום שאפשר לו לראות י"א שמברך לעצמו שעשה נסים ושהחיינו בלילה א' ושעשה נסים בכל הלילות והדברים נראים עכ"ל וגם על עצם תמיהתו שמתמה על המגן אברהם והלא בלאו מצות שילוח מנות וכו' ראוי לברך זמן על היום וכו' לא אדע דאפשר דגם המגן אברהם מודה לזה אלא דהוא מיירי שבלילה היה לו מגילה ובירך אז שהחיינו וממילא יצא על עצם הזמן [ומה שמצדד הפמ"ג דלדעת המחבר יוצא בברכת שהחיינו דלילה על משלוח מנות וסעודה דיום לא נהירא וגם ריהטא דלישנא דמ"א לא משמע כן] אלא דביום לא היה לו כלל אפשר דגם הוא מודה. אח"כ מצאתי בברכי יוסף וז"ל אם אין לו מגילה יברך שהחיינו אך לא יברך ברכת שעשה נסים וברכת הרב את ריבנו [ר"י מלכו] אבל האחרונים כתבו דגם שהחיינו לא יברך עכ"ל ולא אדע באיזה אחרונים מצא ד"ז לבד ממ"א וא"ר שהעתיקו ומהם אין ראיה כמו שכתבנו וצ"ע למעשה ועיין לעיל בסימן תרע"ו בשעה"צ אות ג':.
 
חזור
חלק עליון