סוכה - דף ב ביאור דברי הגמ' סוכה ב' ע"ב: כולהו כרבה לא אמרי; ובעניין מצוות עשיית הסוכה | פורום אוצר התורה סוכה - דף ב ביאור דברי הגמ' סוכה ב' ע"ב: כולהו כרבה לא אמרי; ובעניין מצוות עשיית הסוכה | פורום אוצר התורה

סוכה דף ב ביאור דברי הגמ' סוכה ב' ע"ב: כולהו כרבה לא אמרי; ובעניין מצוות עשיית הסוכה

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
953
תודות
2,615
נקודות
357
ז"ל התורי"ד נדפס מכת"י באהלי טהרות האזינו תשפ"ד (גליון 155): מנהני מילי אמר רבה דאמר קרא למען ידעו דורותיכם. פירש המורה למען ידעו דורותיכם עשה סוכה שישיבתה ניכרת לך דכתיב ידעו, כי בסוכות הושבתי, צויתי לישב, ואף דאמרינן על פי שאין מקרא יוצא מידי פשוטו דהיקף ענני כבוד מיהו דרשינן ליה הכי, ולקמן סוכה קאמר כולהו כרבה לא אמרי דההיא ידיעה לדורות הוא דכתיב פירש לאו בידיעת דשעת סוכה קאמר אלא בידיעות דורות הבאים היקף סוכת ענני כבוד שנעשה לאבותיכם, ואין נ"ל דבריו אלא קרא כפשטיה דרשינן ליה והכי קאמר קרא תשבו בסוכה ובאותה הישיבה תדעו כי בסוכות הושבתי אבותיכם בסיכוך ענני כבוד להזכר, אלמא צריך לראות הסכך ולדעת שדר בסוכה, וכולהו כרבה לא אמרי לדורות כתיבא, בודאי אזהר רחמנא שעל ידי סוכה תזכור סוכת ענני כבוד, אבל מיהו לאו ליושבין קאמר, דנשמע מינה דבשעת ישיבת סוכה צריך לידע, ולמיפסל מהכא גבוהה מעשרים, אלא לדורות קא מזהר שעל ידי עשיית סוכה תהיו זכורים סוכת ענני כבוד, ואע"פ שלא ישבו בתוכה לבד בעשייתה הן זכורים ולא שמעינן מהכא למיפסל גבוהה מעשרים.

ולכאורה מבואר מדבריו, שלחולקים על רבה, הידיעה מהסכך שמזכירה את הסוכות שעשה הקב"ה לעמ"י ביציאה ממצרים, היא בעשייה ולא בישיבה.
ומשמע מזה שיש מצווה בעשייה, וכמו שדייקו האחרונים מרש"י מכות דף ח' ע"א.

מיהו יל"ד שלא כל אחד ואחד עושה ורק שכשיושבים נזכרים בעשייה וידברו על זה, וא"כ אולי לא מוכרח שזה גופא מצווה.
אך לא הבנתי כ"כ כיצד פירושו של הרי"ד א"ש בלשון הגמ' "ההוא ידיעה לדורות" והרי לכו"ע זה ידיעה לדורות וכל השאלה אם זה בשעת העשייה או בשעת הישיבה.
ואולי לא הבנתי נכון דבריו; ואשמח אם יוסיפו על זה.​
 
כמו שדייקו האחרונים מרש"י מכות דף ח' ע"א
שמעתי לבאר ברש"י שמה שכתב כי לא מצא חטובה אין החטבה מצוה אלא עשיית הסוכה עכ"ל

שלא שהמצוה עשיית הסוכה והאלא הולך על המצוה
אלא האלא הולך על החבטה

ורש"י בא לומר שחבטה זה לא מצוה כי זה רק עשיית סוכה ולעשות סוכה זה לא מצוה
 
שמעתי לבאר ברש"י שמה שכתב כי לא מצא חטובה אין החטבה מצוה אלא עשיית הסוכה עכ"ל

שלא שהמצוה עשיית הסוכה והאלא הולך על המצוה
אלא האלא הולך על החבטה

ורש"י בא לומר שחבטה זה לא מצוה כי זה רק עשיית סוכה ולעשות סוכה זה לא מצוה
כן שמעתי בשם הגרי"ב שרייבר שליט"א.
 
חזור
חלק עליון