סנהדרין - בענין מסית סנהדרין דף לג: | פורום אוצר התורה סנהדרין - בענין מסית סנהדרין דף לג: | פורום אוצר התורה

סנהדרין בענין מסית סנהדרין דף לג:

יודע רזי תורה

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
121
תודות
399
נקודות
96
כתוב בגמרא לג: (ועוד)
"וחילופי במסית" שבמסית אם חייבוהו לא מלמדים עליו זכות
נסתפקתי אם שני עדים יבואו ויגידו שהעדים שהעידו על המסית עימנו הייתם
האם הם יתקבלו כי סו"ס האיש הזה לא מסית (לאחר עדותם) וכל מה שכתוב חילופי במסית זה על לימוד זכות (כגון שהיה לו פיקוח נפש או שלא באמת יתכוון וכדו')
או שאחר שנגמר הדין לחובה אין כבר מה לעשות
 
כתוב בגמרא לג: (ועוד)
"וחילופי במסית" שבמסית אם חייבוהו לא מלמדים עליו זכות
נסתפקתי אם שני עדים יבואו ויגידו שהעדים שהעידו על המסית עימנו הייתם
האם הם יתקבלו כי סו"ס האיש הזה לא מסית (לאחר עדותם) וכל מה שכתוב חילופי במסית זה על לימוד זכות (כגון שהיה לו פיקוח נפש או שלא באמת יתכוון וכדו')
או שאחר שנגמר הדין לחובה אין כבר מה לעשות
פשוט שגם במסית שייך הזמה ולפטרו מעונש, ואין זה נוגע כלל לדין שאין מלמדין עליו זכות.
 
מה צריך מקור? שיש הזמה במסית? ולדבריך הוי עדות שאי אתה יכול להזימה?
וחילופי במסית זה כי זה עוון חמור אז יש לזה דינים מיוחדים שאין בשום מקום בתורה
שלא מלמדים עליו זכות שפותחים לחובה ועוד
השאלה היא האם אחרי שנפסק הדין שלא מחזירים אותו לזכות האם מקבלים עדים שאומרים עימנו הייתם
(לפי דעתי צריך מקור לאחר שהגמרא אמרה שלא מחזירין לזכות)
 
כתוב בגמרא לג: (ועוד) "וחילופי במסית" שבמסית אם חייבוהו לא מלמדים עליו זכות
נסתפקתי אם שני עדים יבואו ויגידו שהעדים שהעידו על המסית עימנו הייתם האם הם יתקבלו כי סו"ס האיש הזה לא מסית (לאחר עדותם) וכל מה שכתוב חילופי במסית זה על לימוד זכות (כגון שהיה לו פיקוח נפש או שלא באמת יתכוון וכדו') או שאחר שנגמר הדין לחובה אין כבר מה לעשות​
איני יודע אם זה קשור
יש נידון האם במסית צריך שיהיה עדות שאתה יכול להזימה, ויש שהוכיחו מהרמב"ם שאין צריך
 
איני יודע אם זה קשור
יש נידון האם במסית צריך שיהיה עדות שאתה יכול להזימה, ויש שהוכיחו מהרמב"ם שאין צריך
איפה הנידון קשור מאוד ומאיזה רמב"ם הוכיחו
 
איפה הנידון קשור מאוד ומאיזה רמב"ם הוכיחו
הרמב"ם פי"ח מהל' עדות ה"ב סובר שאם יש הכחשה בגוף העדות בטלה הזמה
והקשו על כך (ברוך טעם רעק"א ועוד) מהא דאמרינן בסנהדרין ס"ז ע"ב המסית לשנים הן עדיו ומביאין אותו לב"ד וסוקל אותו
ולפי שיטת הרמב"ם קשה דהא הו"ל עדות שאאי"ל דאם יזומם מוכחשת גוף העדות
 
הרמב"ם פי"ח מהל' עדות ה"ב סובר שאם יש הכחשה בגוף העדות בטלה הזמה
והקשו על כך (ברוך טעם רעק"א ועוד) מהא דאמרינן בסנהדרין ס"ז ע"ב המסית לשנים הן עדיו ומביאין אותו לב"ד וסוקל אותו
ולפי שיטת הרמב"ם קשה דהא הו"ל עדות שאאי"ל דאם יזומם מוכחשת גוף העדות
אבל לומר שאין בו תורת הזמה לא שמענו מעולם.
אלא שלפי הרמב"ם כאשר יש הכחשה מלבד ההזמה אין תורת הזמה, אבל כשאין הכחשה פשיטא שיש הזמה ואפילו במסית.
 
אבל לומר שאין בו תורת הזמה לא שמענו מעולם.
אלא שלפי הרמב"ם כאשר יש הכחשה מלבד ההזמה אין תורת הזמה, אבל כשאין הכחשה פשיטא שיש הזמה ואפילו במסית.
נכון מאוד, זה בדיוק מה שרציתי להוכיח מכאן שמקבלים עדי הזמה במסית גם לאחר שנגמר הדין
 
חזור
חלק עליון