מכות - בעינן לאו הניתק לעשה | פורום אוצר התורה מכות - בעינן לאו הניתק לעשה | פורום אוצר התורה

מכות בעינן לאו הניתק לעשה

זרח לווין

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
115
תודות
229
נקודות
80
לאו הניתק לעשה

מכות טו,א
תנן אונס שגירש אם ישראל יחזיר ואינו לוקה ע"כ.

וילה"ס בכה"ג דקידשה בתנאי שיחולו הקידושין במכה העשירית בב"ד. ולשיטת הגר"ח דמלקות אשר אינן מה"ד לא הוי מלקות אלא חבלות מיקרו. וא"כ בנדו"ד למ"ד קיימו ולא קיימו בשיטת רש"י ותוס' דבשעה שציוו עליו ב"ד לקיים העשה ולא קיים קאעבר על העשה ומחייב במלקות. והלא הוא אינו קיים העשה כיון דלא חלו קידו' וא"כ ב"ד ילקו אותו. אלא, שבמכה העשירית חלו הקידו' למפרע וא"כ לא הוי בגדר מלקות אלא בגדר חבלות אשר אינם מכלל התנאי וא"כ שוב לא יחולו הקידו' כיון דלא התקיים התנאי והגלגל לא מפסיק להתגלל.

ועיקר הנידון הוא אחר יסודו של הגרשש"ק שכל חלות שאם היא תחול אינה חלה לא חלה לעולם. והיינו דליכא גלגל כלל בכל דבר אשר הוא חלות. או שנאמר שהגלגל לא מתחיל כלל או שנאמר שהוא לא מפסיק להתגלגל לעולם הצד השווה שבזה שאין חלות בכה"ת של גלגל החוזר.

ומעתה זה ודאי דמעשה הקידו' הינו חלות אלא דילה"ס בשיטת הגר"ח האם מלקות הוי שם מלקות וא"כ אפ' דדמיא לקידו' ובכה"ת זו לא יקיים העשה כלל ולעולם. או דאף לשיטת הגר"ח אין שם מלקות ואף חבלות של ב"ד הוי בגדר מכה הכתובה בתורה ולא עברי על פן יוסיף למפרע אלא דאי"ז עונש של מלקות אלא עונש של חבלות. וא"כ המלקות הו"ל בכללים של גלגל החוזר דעלמא. וצ"ת בזה.

אברא, דלהצד דאיכא גלגל בכה"ג א"כ משכח"ל בביטלו בכה"ג דמבטל את העשה ואת המלקות מחמת שאינו מקיים את העשה לעולם ואינו לוקה. ועי'.
 
חזור
חלק עליון