חידה בתלמוד וחז"ל - בלול מכמה מינים| דף 2 | פורום אוצר התורה חידה בתלמוד וחז"ל - בלול מכמה מינים| דף 2 | פורום אוצר התורה

חידה בתלמוד וחז"ל בלול מכמה מינים

ממ"נ, אם היא שפחה (בחצי שאינה ממזרת) אז הולד מתייחס רק אחריה, בחצי שפחה משום שפחה ובחצי ממזרת משום פגום
ואם בחצי השני אינה שפחה, אין הוולד עבד כלל

אתה בכיוון הנכון, רק צריך לבדוק את כל הפרטים
לכאו' אפשר לצייר שהנולד חלל לוי עבד ישראל היה בת, היינו חללה לויה שפחה ישראלית,
ובא עליה חצי ממזר חצי עבד, אך אז לכאו' נפסיד את החלל.
 
אך אז לכאו' נפסיד את החלל.
נכון
בקיצור, זה גופא כל הסיבוך בחידה, וכמו שכתבתי למעלה, שיש פה דברים שהולכים אחר האבא, ודברים שהולכים אחר האמא, ודברים שהולכים אחר הפגום, וצריכים לדעת לסדר הכל יחד
אגב, זה פחות חשוב, אבל יותר טוב שהשישיות יהיו מדוייקות, שישית מדויק לכל סוג, זה לא כ"כ קשה, פשוט לחשבן את הכמויות

בעז"ה אם עד מחר בשעה הזאת לא יהיה פה תשובה, אעלה בעז"ה את התשובה
 
נערך לאחרונה:
מה שיש לדון בזה הוא האם הדין שהרב @בן ליש הזכיר שכשהאב עבד אזלי' בתר האם, שייך גם בחללה (וכן נקטתי בפתרון החידה) או רק בלויה וישראלית, דשמא חללות א"א לקבל מהאם בשום אופן, ולכאו' זה תלוי אי חללות הוי פגם או משפחה ואכמ"ל
 
מה שיש לדון בזה הוא האם הדין שהרב @בן ליש הזכיר שכשהאב עבד אזלי' בתר האם, שייך גם בחללה (וכן נקטתי בפתרון החידה) או רק בלויה וישראלית, דשמא חללות א"א לקבל מהאם בשום אופן, ולכאו' זה תלוי אי חללות הוי פגם או משפחה ואכמ"ל
כמדו' יל"ע בזה בחי' רבינו חיים הלוי איסו"ב.
 
מה כוונתו,
לאיזה צד יתייחס ולאיזה לא.
אם הוא משפחה ככל יחוס (כהן לוי ישראל ממזר וכו') יוכל לקבל את זה גם מהאמא (דמה דאזלי' בתר האב הוא כדין דלמשפחותם לבית אבותם הגם דלמעשה יש לזה פסוק נפרד ללמד שזה כך, וכשהאב עבד אזלי' אחר משפחת האם כמבו' בבכורות), אבל אם זה פגם שבפגם זה נאמר דין דאזלי' בתר האב מה"ת שאפשר לקבל גם מהאם
(אלא דגם בזה יש לדון דשמא אפי' אי"צ את הדין הנ"ל דבאב עבד אזלי' אחר האם, אלא דהפגם עובר גם מהאם אלא דכשהאב ישראל כשר הוא מקוה טהרה לחללות כלשון הגמ' בקידושין)
 
אם הוא משפחה ככל יחוס (כהן לוי ישראל ממזר וכו') יוכל לקבל את זה גם מהאמא (דמה דאזלי' בתר האב הוא כדין דלמשפחותם לבית אבותם הגם דלמעשה יש לזה פסוק נפרד ללמד שזה כך, וכשהאב עבד אזלי' אחר משפחת האם כמבו' בבכורות), אבל אם זה פגם שבפגם זה נאמר דין דאזלי' בתר האב מה"ת שאפשר לקבל גם מהאם
(אלא דגם בזה יש לדון דשמא אפי' אי"צ את הדין הנ"ל דבאב עבד אזלי' אחר האם, אלא דהפגם עובר גם מהאם אלא דכשהאב ישראל כשר הוא מקוה טהרה לחללות כלשון הגמ' בקידושין)
בחי' רח"ה איסו"ב פט"ו ה"ט הק' בהך דכשאינו מתייחס לאב משפחת אם קרויה משפחה, מגמ' ב"ב גבי ירושה דמבואר לא כן, ותי' דבאמת לענין דין משפחה לעולם משפחת אם אינה משפחה, ורק דבדין לויה מלבד הדין משפחה עוד יש בו גם חלות לויה שאינה תלויה במשפחה, ולגבי זה הוי לוי.

וגבי חללה שאין זרעה חלל, מקורו הוא דנאמר כאן לא יחלל זרעו בעמיו, ונאמר להלן לא יטמא בעל בעמיו, מה להלן זכרים ולא נקבות אף כאן, ולכאו' א"כ הוי מיעוט דנקבה אינה מחללת זרעה, ולכאו' לפי"ז אפי' באב עבד לא יהא הולד חלל,
(ול' הגמ' מקוה טהרה, כמדומה הוא גבי בנות ישראל מקוה טהרה לר' דוסתאי, ולא באב כשר, תקנני אם אני טועה).
 
(ול' הגמ' מקוה טהרה, כמדומה הוא גבי בנות ישראל מקוה טהרה לר' דוסתאי, ולא באב כשר, תקנני אם אני טועה).
אתה צודק בעיקרון, אבל כתוב שם 'כשם שבני ישראל מקוה טהרה לחללות כך בנות ישראל מקוה טהרה לחללים', ומבואר דהחלק הראשון הוא לכ"ע

בעיקר טענתך, אינני מונח עכשיו בסוגיא (כתב החידה שמור אצלי כבר יותר משנה וחצי), זכור לי שחישבנתי את כל זה, אולי אתפנה לזה בהמשך
 
חזור
חלק עליון
זוכה רביעי בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>