בחוקותי - ביאור הכפילות "פרו" ו"רבו" | ויקרא בחוקותי - ביאור הכפילות "פרו" ו"רבו" | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם (כו ט)

פירש רש"י
והפריתי אתכם, בפריה ורביה. והרביתי אתכם, בקומה זקופה. ובפשוטו הוקשה לרש"י כפילות הלשון, "והפריתי" "והרביתי", דלכאורה היינו הך, ולכן פירש ד"והרביתי" היינו בקומה זקופה. והקשה בביאורי מהרא"י בעל תרומת הדשן [ומובא בשפתי חכמים] א"כ למה לא הוקשה לרש"י בכל מקום שנאמר "פרו ורבו". ותירץ דהעיקר מה שהוקשה לרש"י היינו משום דכתיב ב' פעמים "אתכם", ומשמע דהוו ב' דברים נפרדים.

והקשה בדברי דוד לבעל הט"ז כאן, מדוע לא פירש רש"י כלום בבראשית (יז כ) "ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אותו והרביתי אותו", ושם ליכא למימר כתירוץ מהרא"י הנ"ל, דהא ג"כ חלוק בב' פעמים "אותו", וכן הקשה בשפתי חכמים כאן.

ולכאורה יש ליישב שבכל מקום כפילות הלשון "פריה ורביה", היינו ד"פריה" זה הוא הדור הראשון שיולידו, ו"רביה" היינו שהתולדות שלהם ג"כ ימשיכו להוליד ועי"ז יהיה ריבוי. וכל זה שייך כשנאמר לאדם מסויים, כמו לאדם הראשון, או לישמעאל, שיפרה וגם דורותיו ירבו. אבל הכא שנאמר ברכה לכל כלל ישראל והפריתי אתכם, א"כ למה לי והרביתי אתכם, וליכא למימר דזו ברכה שגם תולדותיהם ירבו, שהרי תולדותיהם הרי הם ג"כ ישראל והם בכלל הברכה של "פרו" שיפרו בתולדות, ולכן רק כאן הוקשה לרש"י למה לי והרביתי, ועל זה תירץ דהכא "והרביתי" היינו בקומה זקופה.​
 

הודעות מומלצות

מדרש רבה ט' י':
והיה דם בכל ארץ מצריים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון