דיון - אשכול מה המסר? אנייה הפוכה | פורום אוצר התורה דיון - אשכול מה המסר? אנייה הפוכה | פורום אוצר התורה

דיון אשכול מה המסר? אנייה הפוכה

חזקי

משתמש רשום
הודעות
20
תודות
39
נקודות
5
ת"ח גדול סיפר על אמו שהייתה מנוייה לעיתון של אגודת ישראל בפולין, שקראו לו "טאג בלאט", וכל נשות העיירה היו באות לראות את העיתון ולשמוע מה חדש בעולם. אלא שהיו נשים שלא ידעו קרוא וכתוב ולכן אמו היתה קוראת להם את העיתון.
ערב אחד, אחת השכנות הקדימה לבוא. היא נכנסה לבית בשעה שאמא שלו עדיין הייתה עסוקה בקילוף תפוחי אדמה במטבח. כאשר ראתה שהעיתון כבר מונח בפתח הבית, הגביהה אותו והסתכלה על כתבה בעמוד הראשון, בנושא בניית אניה חדשה (האנגלים בנו אז אניה חדשה). לפתע, נזעקה הישישה בקול גדול, האשה שלא ידעה לקרוא רצה פנימה עם העיתון וצעקה: דבורה, מה קורה לך, ספינה טובעת בים ואת עומדת ומקלפת תפוחי אדמה במטבח?!
אמו של הת"ח עדיין לא הספיקה לראות את העיתון, מיהרה לקראתה, יצאה מהמטבח עם הסינר. נטלה את העיתון והביטה בו. מיד הבחינה בטעותה של הישישה, כיון שלא ידעה לקרוא, היא אחזה את העיתון הפוך – וראתה ספינה הפוכה… אמי סנטה בה בידידות: מה איתך? כך קוראים עיתון?! הלא כתוב כאן שבונים אניה! את לא יודעת לאחוז עיתון. תביני באנגליה בנו אניית פאר חדשה. עד כאן סיפורו.

מה התובנה והלקח שהייתם נוטלים מהמעשה האמור?
 
דבר ראשון, שחשוב לדעת לקרוא...
ועוד דבר, שאפשר להסתכל על דבר משני נקודות מבט,
וכשאחד רואה אניה טובעת, השני רואה אניה נבנית.

אפשר להשתמש בסיפור הזה כדי להדגים שאין אמת אבסולוטית (חוץ מהשי"ת),
ומה שאתה רואה ומשוכנע לנכון בהחלט תלוי בנקודת המבט שלך המתבונן.
מה שנראה ברור לגמרי לך, יכול להיראות שונה לאדם אחר.
ומזה מבינים שצריך לנסות להבין את נקודת המבט של השני.
זה קשור לענין של לדון לכף זכות.
 
המוסר השכל שנטל אותו ת"ח בעודו ילד:
האדם קורא את המציאות בצורה הפוכה, הוא לא יודע לקרוא, חושב שהספינה טובעת, בו בזמן שההיפך הוא הנכון – בונים אניה חדשה…לעיתים נראה שה' מקפיד עלינו או "מקלקל" לנו את התכניות? יש סיבה ויש מסובב! אנו מוגבלים בראייתנו ומצומצמים בזיכרוננו, גדול הבורא שאין שכחה מלפני כסא כבודו, והכל בא בחשבון לפניו יתברך, ובודאי שכל הנעשה – לטובה הוא.
וכבר מצינו בגמרא במסכת נידה (לא.) שביארו חז"ל [ר' יוסף] את הפסוק "אודך ה' כי אנפת, בי ישוב אפיך – ותנחמני" (ישעיה י"ב, א') כי איך לכאורה אפשר להודות לקב"ה על שאנפת בי? מביאה שם ר' יוסף משל לאדם שהיה צריך להפליג בספינה והינו בדרכו נכנס קוץ ברגלו, החל מחרף ומגדף בראותו את הספינה יוצאת לדרכה והוא הפסיד פרנסתו, ולבסוף בשמעו שטבעה הספינה החל משבח ומפאר ליוצרו, כך הם חיינו עלי אדמות. ור' אלעזר שם בגמרא מבאר את הפסוק עושה נפלאות (גדולות) לבדו וברוך שם כבודו לעולם, אפילו בעל הנס אינו מכיר בנסו.

וכבר אמר מהר"א מפוריסוב שהמשנה אומרת (ברכות פ"ו מ"ב): "על הכל אם אמר שהכל נהיה בדברו יצא", ופרוש הדברים הוא שכאשר אדם עובר בעוה"ז מקרים ומאורעות שונים והוא יודע ואומר שהכל נהיה בדברו, הרי הכל ממנו יתברך, אז מיד הוא זוכה להיות חפשי מכל הדברים, כי על הכל אם אמר שהכל – יצא. ומעשי אבות סימן לבנים, יעקב אבינו עבד ברחל שבע שנים ולבסוף קיבל את לאה בטענה של: "לא יעשה כן במקומנו" (בראשית כט, כו), ולא מצינו שכעס כלל רק שאל בנחת: למה רימתני וחזר לעבוד שבע שנים נוספות כאשר רש"י (שם פס' ל' על המילים עוד שבע שנים אחרות) מעיד שעבד אותם באמונה כראשונות. אין כאן שום נקמה ושום רצון לעשות דין לעצמו אלא רק הכנעה גמורה לרצון ה'.
 
חזור
חלק עליון