ארץ ישראל אמצעי או תכלית? | פורום אוצר התורה ארץ ישראל אמצעי או תכלית? | פורום אוצר התורה

ארץ ישראל אמצעי או תכלית?

AVRAHAM

משתמש חדש
הודעות
3
תודות
4
נקודות
5
הרש״ר הירש באגרות צפון טז כותב:
"ארץ ישראל היא אמצעי ולא תכלית. רק התורה היא תנאי הכרחי לקיומו של עם ישראל. חובה על עם ישראל להתאזרח בגולה ולדרוש את טובת המדינות שבהן הוא יושב".

לדבריו בקהילות ישראל בגולה שקיימים מסודות תורה לרוב אין סיבה לטרוח ולעלות לארץ ישראל.
מה הפירוש בלשונו "חובה.. לדרוש".
 
מצוות ישוב א''י (שנחלקו הרא' אם נוהגת בזה''ז, ואם הוי מה''ת או מדר') היא מצוה קיומית ולא מצוה חיובית
 
ענין זה הוא א' מיסודי ההבדל בין עדת ה'חרדים' לדבר ה'
לבין הדתיים-לאומיים

הרש״ר הירש באגרות צפון טז כותב:
"ארץ ישראל היא אמצעי ולא תכלית. רק התורה היא תנאי הכרחי לקיומו של עם ישראל. חובה על עם ישראל להתאזרח בגולה ולדרוש את טובת המדינות שבהן הוא יושב".

לדבריו בקהילות ישראל בגולה שקיימים מסודות תורה לרוב אין סיבה לטרוח ולעלות לארץ ישראל.
מה הפירוש בלשונו "חובה.. לדרוש".
כבר כתב רס"ג "לפי שאומתינו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה"
 
הרש״ר הירש באגרות צפון טז כותב:
"ארץ ישראל היא אמצעי ולא תכלית. רק התורה היא תנאי הכרחי לקיומו של עם ישראל. חובה על עם ישראל להתאזרח בגולה ולדרוש את טובת המדינות שבהן הוא יושב".
אמליץ ללמוד את דברי הרמב"ן (ויקרא יח כה)
 
תחילה יש להבהיר שדברי הרש"ר היו נכונים בזמנו ובמקומו בלבד, בתור אסטרטגיה בגלות, וחלילה להפכם ל"דעת תורה".
חלילה לנו להפוך את החרדים לדבר ה', לחרדים לדבר עצמם.
וכי לכל רבותינו זללה"ה אשר נתאוו ועשו כל אשר לאל ידם לעלות אל ארץ חמדה טובה ורחבה, לא היה באזורם מוסדות תורה
וכי בזמן הרמב"ן בספרד לא היו חכמים וסופרים, וכי בווילנא בזמן הגר"א לא היתה יהדות פורחת ["ירושלים דליטא"]
וכי ליטא בזמן מרנן הח"ח והחזו"א לא היו בה מוסדות תורה ???? הלא לכולנו ידוע כי ההיפך הוא האמת והארץ בעוה"ר היתה ציה ושממה
ובגולה היו רוב היהודים ושם היו מרכזי התורה ובכל זאת כל משאלת לבם לבא לארץ אשר "שבחה מבואר בכל התורה" [הגר"א באד"א]
מי שפתח תנ"ך פעם בחייו לא מסוגל לומר כזה דבר לא משנה מיהו יהיה, תנסה לשער כמה פעמים מוזכר בתורה ארץ ישראל
עוד היד נטוי' להאריך בזה מן המקורות בלנ"ד
 
לגבי ד' הרש"ר "חובה... לדרוש" מקורו במשנה אבות ריש פ"ג
"רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא היא איש את רעהו חיים בלעו" עיי"ש
 
חזור
חלק עליון