אם אפשר לאכול השנה בירושלים סעודת פורים בליל מוצאי שבת? | הלכה ומנהג אם אפשר לאכול השנה בירושלים סעודת פורים בליל מוצאי שבת? | הלכה ומנהג
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

שייף נפיק

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
65
תודות
244
נקודות
70
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
התשלומין אינו על הסעודה גרידא אלא על יום משתה ושמחה.
 
בתשב"ץ חלק ג' סימן רח"צ מפורש לא כדבריך.
כמדומה שיש תשב"ץ במקום נוסף שמדמה לסעודת מילה המתקיימת לאחר יום הברית,
ודיבר בזה הגר"י פרבשטיין ב'ביאורים במועדים' [כמדומה].
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
לכאורה יש הוכחה כדבריו מדין סעודת ר"ח.
דהנה בירושלמי איתא כי ר"ח ופורים שחלו בשבת דוחים את הסעודה לראשון.
וכתב המג"א עפי"ז דא"כ יש לקיים את סעודת ראש חודש שחל בשבת במלווה מלכא (יאריך בסעודה שלישית ויכוון באכילתו במוצ"ש לר"ח).
ואף דכתב רש"י והערוך שאין עושים סעודת ר"ח בלילה, מסתמא דעת המג"א הוא כיוון דאידחי ניתן בלילה, ולא שחולק על רש"י והערוך.
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
לכאו' הטעם שצריך להשלים כיון שלא מינכר שעושה לכבוד פורים
א"כ במוצ"ש זה ניכר מלוה מלכב
 
יש משך חכמה (אסתר פ"ט פסוק לא) שאומר לאכול במוצ"ש
(עריכה: שו"ר שכבר הובא לעיל בדברי הגר"מ שטרנבוך)
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון