אם אפשר לאכול השנה בירושלים סעודת פורים בליל מוצאי שבת? | פורום אוצר התורה אם אפשר לאכול השנה בירושלים סעודת פורים בליל מוצאי שבת? | פורום אוצר התורה

אם אפשר לאכול השנה בירושלים סעודת פורים בליל מוצאי שבת?

שייף נפיק

משתמש רשום
פרסם מאמר
הודעות
60
תודות
159
נקודות
70
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
התשלומין אינו על הסעודה גרידא אלא על יום משתה ושמחה.
 
בתשב"ץ חלק ג' סימן רח"צ מפורש לא כדבריך.
כמדומה שיש תשב"ץ במקום נוסף שמדמה לסעודת מילה המתקיימת לאחר יום הברית,
ודיבר בזה הגר"י פרבשטיין ב'ביאורים במועדים' [כמדומה].
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
לכאורה יש הוכחה כדבריו מדין סעודת ר"ח.
דהנה בירושלמי איתא כי ר"ח ופורים שחלו בשבת דוחים את הסעודה לראשון.
וכתב המג"א עפי"ז דא"כ יש לקיים את סעודת ראש חודש שחל בשבת במלווה מלכא (יאריך בסעודה שלישית ויכוון באכילתו במוצ"ש לר"ח).
ואף דכתב רש"י והערוך שאין עושים סעודת ר"ח בלילה, מסתמא דעת המג"א הוא כיוון דאידחי ניתן בלילה, ולא שחולק על רש"י והערוך.
 
שמעתי מת"ח א' שליט"א שטען שהשנה לבני ירושלים אין דין לאכול סעודה דוקא ביום שהרי כל הטעם שאוכלים דוקא ביום כי כתי' ימי משתה ושמחה, אבל בשנה זו שאינו רק דין תשלומין ואינו יום פורים א"כ אפי' בלילה יוצא יד"ח, ואדרבה י"ל דזריזין מקדימין, או דנימא שעיקר התקנה לאכול ביום א' נקבעה כפי גדרי מצות פורים כרגיל וא"כ אין לאכול רק ביום.
לכאו' הטעם שצריך להשלים כיון שלא מינכר שעושה לכבוד פורים
א"כ במוצ"ש זה ניכר מלוה מלכב
 
ואף דכתב רש"י והערוך שאין עושים סעודת ר"ח בלילה, מסתמא דעת המג"א הוא כיוון דאידחי ניתן בלילה, ולא שחולק על רש"י והערוך.
איזה רש"י?
אני מכיר רק ערוך לנר שלומד כך בדעת רש"י
 
חזור
חלק עליון