כתובות - איך קראו הראשונים למסכת כתובות ומדוע | פורום אוצר התורה כתובות - איך קראו הראשונים למסכת כתובות ומדוע | פורום אוצר התורה

כתובות איך קראו הראשונים למסכת כתובות ומדוע

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,028
תודות
2,270
נקודות
485
מסכת כתובות

א] מסכתא כתובות כוללת כמה ענינים והראשונים קראוהו ש"ס קטן. [1] (הקדמה לספר הפלאה)

ב] פעם התבטא (הפני מנחם מגור זצוק"ל) שאם אמרו על מסכתא כתובות שנקראת ש"ס קטן, איננו יודע מדוע לא אמרו כן גם על מסכת ערכין [2]. (ספר הפני מנחם ח"א עמוד קעו)

ג] מדרש מגילת אסתר על פסוק ויאמר המן אף לא הביאה אסתר המלכה ארבעה הם שפתחו באף ואבדו באף ואלו הן נחש כו' ודקדק מה ראו רבותינו ז"ל חכמי התלמוד הקדושים לפתוח באף פרק אף על פי במסכת כתובות ותירץ על פי מה דנודע כי התורה שבע"פ והמה הי"ג מדות שהתורה נדרשת בהן המה מכוונים נגד הי"ג מדות תליסר מכילין דרחמי, ומסכת כתובות קראו הקדמונים ש"ס קטן, ובה נמצא י"ג פרקים, ופרק אף על פי הוא פרק החמישי מכוין נגד מדת אפים ולכך פיהם פתחו בחכמה לפי שאף הוא נגד אפים, והבן. (הרב שמואל שמעלקא הורביץ מסאניק ז"ל בפתיחה לספר סמיכת משה לסביו הרב צבי יהושע הורביץ זי"ע- בשם זקינו הר"ר שמעלקא הורויץ מניקלשבורג זי"ע)


[1] הרב עקיבא בער לעהרן ז"ל בהקדמת ספרו האהל עולם על מס' כתובות מתבטא מסכת כתובות תלמוד קטן וגדול שם הוא. ובצוואת הגאון ר' שפעטיל בן השל"ה בסוף ס' יש נוחלין אות כה מתבטא מסכת כתובות כולל כל תלמוד. והובאו דבריו בברכי יוסף יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ו'. והרב בנימין מנשה לוין ז"ל בהקדמתו לספרו אוצר הגאונים על כתובות מתבטא: מסכת כתובות מפתח כל הש"ס.

[2] אמנם בספר אמרתך חייתני (עמוד 520) מובא בזה"ל: מרן הרבי הסב"ק התעניין מה קורה בכולל של נכדו הגדול, וענה לו נכדו ממשיך דרכו שעכשיו בתחילת הזמן מתחילים ללמוד מסכתא ערכין מסדר קדשים בפקודת ובברכת יבלחט"א כ"ק מרן האד"ש מגור, וכן הוסיף לומר ששמע פעם מכ"ק הרבי בעל הפני מנחם שהעולם קורא למסכתא ערכין ש"ס קטן שיש בו הרבה עניינים מן הש"ס, והוסיף לו הרבי מגור זי"ע אם עוסקים בענייני ערכין כמו שצריך, יכולים באמת ללמוד ולסיים כל הש"ס, עכ"ד קדשו. וכנראה נפל טעות וצריך בירור.​
 
בפתח השיטה מקובצת לכתובות
מכונה 'תלמוד קטן'
וה'ברכי יוסף' בהלכות ת"ת (יו"ד רמו) וז"ל: 'לימוד מסכת ברכות ענין גדול, מסכת שבת ענין מפואר, 'כתובות כולל כל התלמוד', חולין, עכו"ם, נדה, כלל גדול.
 
בפתח השיטה מקובצת לכתובות מכונה 'תלמוד קטן'
איזו מהדורה? כעת אני רואה את זה בשער ספר "אסיפת זקנים" לבעל השיטה מקובצת
וה'ברכי יוסף' בהלכות ת"ת (יו"ד רמו)
וכנ"ל
והובאו דבריו בברכי יוסף יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ו'.​
 
חזור
חלק עליון