- הודעות
- 1,065
- תודות
- 2,312
- נקודות
- 485
כתוב אחד אומר כרסיה שביבין דינור, וכתוב אחד אומר עד די כרסון רמיו ועתיק יומין יתיב, לא קשיא אחד לו ואחד לדוד, כדתניא אחד לו ואחד לדוד דברי ר' עקיבא, אמר לו ר' יוסי הגלילי עקיבא עד מתי אתה עושה שכינה חול, אלא אחד לדין ואחד לצדקה. קיבלה מיניה או לא קיבלה מיניה, ת''ש אחד לדין ואחד לצדקה דברי רבי עקיבא, אמר לו ר''א בן עזריה עקיבא מה לך אצל הגדה כלך מדברותיך ולך אצל נגעים ואהלות, אלא אחד לכסא ואחד לשרפרף, כסא לישב עליו שרפרף להדום רגליו. [חגיגה יד.]
קשה, אם רבי עקיבא חזר בו מדבריו, למה א"כ הגמרא נוקטת בפשיטות בתחילת דבריה: "לא קשיא אחד לו ואחד לדוד", ולא נקטה כפי המסקנא "אחד לדין ואחד לצדקה"?
ויתכן כי באמת רבי עקיבא לא חזר בו, אלא שקיבלה מיניה שגם זה תשובה לסתירה, ולא קשיא ליה מה שתמה עליו רבי יוסי הגלילי "עד מתי אתה עושה שכינה חול" - להושיב אדם בצידו (רש"י), כי רבי עקיבא אזיל לשיטתיה (פסחים כב.) את ה' אלוקיך תירא לרבות תלמידי חכמים, [וכן מצאנו לעיל יב. שאל רבי ישמעאל את ר''ע כשהיו מהלכין בדרך, א''ל אתה ששימשת את נחום איש גם זו כ''ב שנה, שהיה דורש כל אתין שבתורה וכו']
קשה, אם רבי עקיבא חזר בו מדבריו, למה א"כ הגמרא נוקטת בפשיטות בתחילת דבריה: "לא קשיא אחד לו ואחד לדוד", ולא נקטה כפי המסקנא "אחד לדין ואחד לצדקה"?
ויתכן כי באמת רבי עקיבא לא חזר בו, אלא שקיבלה מיניה שגם זה תשובה לסתירה, ולא קשיא ליה מה שתמה עליו רבי יוסי הגלילי "עד מתי אתה עושה שכינה חול" - להושיב אדם בצידו (רש"י), כי רבי עקיבא אזיל לשיטתיה (פסחים כב.) את ה' אלוקיך תירא לרבות תלמידי חכמים, [וכן מצאנו לעיל יב. שאל רבי ישמעאל את ר''ע כשהיו מהלכין בדרך, א''ל אתה ששימשת את נחום איש גם זו כ''ב שנה, שהיה דורש כל אתין שבתורה וכו']