בהר - אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ - משיח בן דוד | ויקרא בהר - אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ - משיח בן דוד | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,659
תודות
4,222
נקודות
485
אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ

בבעל הטורים: בן דדו חסר וי''ו אותיות בן דוד.

י"ל לפי"ז או דדו אותיות דוד, כי אי' בירושלמי (ברכות פ"ב ה"ד) ובמדרש איכה (א נא) ובזוה"ק (ח"א פב:) מלכא משיחא אי מן חייא הוא דוד שמיה ואי מן מתייא הוא דוד שמיה,
וזהו או דדו או בן דדו - או דוד או בן דוד.
 
אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ

בבעל הטורים: בן דדו חסר וי''ו אותיות בן דוד.

י"ל לפי"ז או דדו אותיות דוד, כי אי' בירושלמי (ברכות פ"ב ה"ד) ובמדרש איכה (א נא) ובזוה"ק (ח"א פב:) מלכא משיחא אי מן חייא הוא דוד שמיה ואי מן מתייא הוא דוד שמיה,
וזהו או דדו או בן דדו - או דוד או בן דוד.
לא הבנתי
בין אם הוא מן החיים ובין אם הוא מן המתים בן דוד הוא ולא דוד.
 
בפסוק: או דדו או בן דדו יגאלנו. [כ''ה, מ''ט]
בספר אוצר אפרים הובא בשם דגל מחנה אפרים רמז נחמד בפסוק: במסכת סנהדרין דף צ''ח מצינו מחלוקת מי יהיה המשיח –דוד המלך בעצמו או בן דוד. וזה מרומז בפסוק שלפנינו, שכן, ''דדו'' כתוב חסר [בליווי''ו], ואלו הן אותיות ''דוד''. אם כן יש לרמז כך: ''או דדו'' היינו דוד בעצמו, ''או בן דודו'' היינו בן דוד, ''יגאלנו'' – יגאל אותנו מגלותנו בב"א.
 
דגל מחנה אפרים רמז נחמד בפסוק: במסכת סנהדרין דף צ''ח מצינו מחלוקת מי יהיה המשיח –דוד המלך בעצמו או בן דוד.
ברוך שכיונתי
אמנם מש"כ מצינו מחלוקת בסנהדרין, צ"ע, עיי"ש
בין אם הוא מן החיים ובין אם הוא מן המתים בן דוד הוא ולא דוד.
בזוהר הנ"ל משמע 'מן המתים' הכוונה לדוד המלך בעצמו
וכן יש מבארים כך בירושלמי ובמדרש
 
הרמז הוא בהקשר ל"יגאלנו" מי הגואל
או דוד בעצמו או בן דוד
אבל תמיד יגאלו אדם הנקרא בעצמו דוד
אלא שצריך להדגיש שכאן הנידון האם הוא יהיה דוד המלך הידוע או דוד חדש שהוא רק בן דוד המלך הידוע
 

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שמקיים מצוה בחפץ שאינו שלו ויוצא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון